۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۵۸۰۸۴۶

«تصویر آمریکا در جهان» منفی‌تر از گذشته شد/افزایش بی‌سابقه بی‌اعتمادی اروپایی‌ها به آمریکا

نظرسنجی موسسه «پیو» نشان می‌دهد دیدگاه منفی به آمریکا در جهان، به خصوص در اروپا، به میزان کم سابقه‌ای افزایش یافته و اکنون اغلب مردم دنبال روسای‌جمهور روسیه و چین را از رییسجمهور آمریکا توانمندتر می‌دانند.
ترامپ بولتون

به گزارش خبرگزاری رسا، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد دیدگاه مردم جهان درباره آمریکا منفی‌تر از گذشته شده و عملکرد «دونالد ترامپ» رییسجمهور آمریکا موجب شده تا حتی در کشورهای متحد واشنگتن هم اعتماد افکار عمومی به ایالات متحده کاهش یابد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نظرسنجی موسسه «پیو» که در ۲۵ کشور انجام شده، نشان می‌دهد افکار عمومی این کشورها «ولادیمیر پوتین» رییسجمهور روسیه و «شی جینپینگ» رییسجمهور چین را از «دونالد ترامپ» رییسجمهور آمریکا رهبران توانمندتری می‌دانند.

اروپا یکی از مناطقی است که پارسال بیشترین کاهش اعتماد به آمریکا را شاهد بوده است. بر اساس این نظرسنجی، تنها ۳۰ درصد از مردم آلمان نگاهی مثبت به ایالات متحده دارند. این رقم در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته و آمریکا را پس از روسیه در رتبه دوم کم‌طرفدارترین کشور در آلمان قرار داده است.

وضعیت نگاه به آمریکا در فرانسه و کانادا هم به همین شکل است. تنها ۳۸ درصد فرانسوی‌ها و ۳۹ درصد کانادایی‌ها گفته‌اند که نگاهی مثبت به آمریکا دارند. این رقم در هر دو کشور پارسال بیشتر بود. مکزیک از معدود کشورهایی است که نگاه مثبت به آمریکا در آن افزایش یافته و اکنون به ۳۲ درصد رسیده است. در مجموع ۲۵ کشور مورد ارزیابی، که عمدتا از متحدان آمریکا هستند، ۵۰ درصد پاسخ‌دهندگان دید مثبتی به آمریکا داشته‌اند و ۴۳ درصد گفته‌اند دیدگاهشان منفی است. در این نظرسنجی ۶۳ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند همچنان ترجیح می‌دهند آمریکا و نه چین، قدرت پیشتاز در جهان باشد.

فلسطین اشغالی از جمله مناطقی است که در آن نگاه مثبتی به آمریکا وجود دارد. بیش از ۸۰ درصد شهروندان رژیم صهیونیستی گفته‌اند نظر مثبتی به آمریکا دارند. ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید روابط بسیار نزدیکی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشته و تقریبا هیچ موضوعی نیست که دو طرف درباره آن اختلاف نظر داشته باشند.

در این نظرسنجی، تنها ۷ درصد اسپانیایی‌ها، ۹ درصد فرانسوی‌ها و ۱۰ درصد آلمانی‌ها گفته‌اند که به توان رهبری ترامپ اعتماد دارند. از بین ۲۵ کشور مورد بررسی، اکثریت شهروندان ۲۰ کشور گفته‌اند به توانمندی ترامپ بی‌اعتماد هستند.

بین کل کشورها، میزان متوسط اعتماد به توانمندی ترامپ ۳۰ درصد بوده، در حالی که این رقم برای پوتین ۳۰ درصد و برای شی ۳۴ درصد است. «امانوئل ماکرون» رییسجمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم در این نظرسنجی به ترتیب مورد اعتماد ۴۶ و ۵۲ درصد پاسخ‌دهندگان بوده‌اند.

این نظرسنجی در ماه‌های می و اوت، با مشارکت بیش از ۹۰۰ نفر در یک از این کشورها انجام گرفته است./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: فارس

ارسال نظرات