۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۵۸۶۹۰۷
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

محورهای حوزه اصیل و ارزش‌مدار

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی با اشاره به حوزه اصیل و ارزش‌مدار، به ده محور در این باره اشاره کرد.
محمدی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی خراسانی در نشست دوره‌ای اساتید که شب گذشته در مسجد مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به آیه 28 سوره فاطر اظهار داشت: خشیت غیر از خوف است، خوف می‌تواند مقدس یا امر رذیله‌ای باشد، اما خشیت همواره مقدس است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به تعریف خواجه نصیرالدین طوسی از خشیت بیان کرد: اگر دو معرفت در آدمی تحقق پیدا کرد، نتیجه آن دو، چیزی جز خشیت نخواهد بود.

وی ادامه داد: نخست معرفت و شعور ذات اقدس باری تعالی که کمال مطلق است و دیگری آگاهی به نقصان ذات خود که سراسر آن کاستی می‌باشد، چراکه اساسا عالم امکان ناقص است، زمانی که این دو را فهمید، در ذات انسان ترس مقدسی از قاصر بودن نسبت به ادای حق عبودیت و اخلال به طلاعت پیدا می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی با اشاره به روایتی از امام صادق در مصباح الشریعه بیان کرد: علم حقیقی فقط یادگرفتن اصطلاحات نیست، کسی که از مقام خشیت محروم باشد، حقیقتا عالم نیست، هرچند مانند فخر رازی شب تا صبح موشکافی کرده و مسائل مهمل را از دیگر مسائل استخراج کند.

وی در ادامه به محور‌های حوزه‌ اصیل و ارزش‌مدار اشاره کرد و گفت: بخشی از اصالت‌ها این محور می‌باشد که چالش‌های عمده حوزویان هم در همین اصالت‌ها است و راهکار هم بازگشت به همین اصالت‌ها می‌باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اصل نخست حوزه‌های ارزشی عنوان کرد: حوزه اصیل علم محور است، وظیفه ماهوی و اولی حوزه‌های علمیه تعلیم و تعلم است، با تمام وجود بایستی درس خواند و در کرسی تدریس تدریس کرد، در حوزه علمیه بازنشستگی وجود ندارد.

وی با طرح این پرسش که آیا حوزه علمیه با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته، در مسیر تعلیم و تعلم قدم برمی دارد، گفت: این موضوع جای اندیشه و تأمل دارد، چراکه اگر این‌گونه بود، فضاهای جدیدتری به روی حوزویان باز شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی اضافه کرد: ملاک دوم حوزه‌های اصیل اخلاق محوری در حوزه است، تهذیب نفس حتما بر تعلیم و تعلم مقدم است، اگر هم مقدم نباشد، حداقل مناسبت شأنی با این مسأله دارد، این همان صیانت نفس است که از ویژگی‌های ارجاع عوام و مردم به فقها است.

وی افزود: اصالت سوم عمل مدار بودن است، حوزه اصیل بیش از آنچه می‌گوید عمل مدار است، ملاک بعدی نیز تکلیف مداری است، کرسی خطابه و منبر برای حوزویان و معمم‌ها می‌باشد، اگر شما وعظ و تبلیغ را کنار بگذارید، دیگران منبر می‌روند، به گونه‌ای که گاهی اوقات یک آیه نیز در سخنرانی آنها مطرح نمی‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: محور بعدی هجرت است، خاک پاک قم نباید ما را زمین‌گیر کند، هجرت از سیره علمای حوزه در گذشته بوده است که بعد از رسیدن به مقامی هجرت می‌کردند.

وی با بیان این‌که محور بعدی مناعت طبع، عزت نفس و کرامت روحانی است، گفت: طلبه حوزه علمیه به هیچ عنوان نباید عزت نفس خود را معامله کند، محور بعدی نیز ساده زیستی است، ما نباید با دیگران در زندگی تجملاتی مسابقه بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی با اشاره به روایتی از رسول خدا بیان کرد: در حوزه اصیل کسی برای مرجع شدن درس نمی‌خواند، بلکه برای شناخت و حفاظت از دین درس‌های حوزه را می‌خوانند.

وی در پایان افزود: محور بعدی وحدت است، در حوزه علمیه مجموعه‌های مختلفی باید بر اساس اتحاد وجود داشته باشد، اما اگر این مجموعه ها به وحدت آسیب وارد کند، نباید وجود داشته باشد، در آخر همه این مسائل باید با اخلاص و برای خدا انجام شود./876/پ202/ب1

ارسال نظرات