۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۹۱۷۰۴
استاد حوزه علمیه قم:

۹ دی روز احیای فکر و فرهنگ است

۹ دی روز احیای فکر و فرهنگ است
استاد حوزه با اشاره به ۹ دی، این روز را روز احیای فکر و فرهنگ دانست و گفت: در این روز تمام گروه‌ها آمدند و جلوی فتنه انگیزان ایستادگی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی استاد حوزه علمیه قم شامگاه شنبه در مصلی امام خمینی(ره) پاکدشت با اشاره به آیات قرآن گفت: ما چهار نوع مرگ بدن، مرگ فکر، مرگ فرهنگ و مرگ معنویت داریم، در حالی که فقط مجلس ختم برای مرگ اجساد می گیریم.

وی ادامه داد: در جامعه رسم بر این است اگر روح از بدن خارج شود آن را مرگ بنامند، اما قرآن افزون بر این در آیات چهارگانه به ابعاد دیگری هم توجه دارد، اگر کسی بمیرد بوی جسد این فرد دیگران را اذیت می کند، اما خود مرده اذیت نمی شود در صورتی که طبق آیات قرآن اگر فکر، فرهنگ و معنویت کسی بمیرد؛ بویش خود آن فرد را هم اذیت می کند که این بو بسیار بدبوتر و متعفن تر از بوی خود بدن هست تا جایی که حتی خود میت از بوی تعفن عاجز می شود.

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه در آیه ای دیگر هست که شخص از خدا می خواهد تا به اندازه مغرب و مشرق فاصله بیاندازد، افزود: از اینکه معنویت و فرهنگ اهل بیت کنار گذاشته می شود، آنقدر بو ناپسند می شود که صاحب بو به خدا می گوید نمی شود تا بین من و بوی بد من فاصله بیفتد؟

وی با ابراز اینکه بدن شرابخوار و بی حجاب بدبو نمی شود، تصریح کرد: بدبویی در فکر و فرهنگ این افرد نهفته است و وقتی به مقام تجرد برسند بدبویی خودشان را درک می کنند، همچون آدمی که می خواهد جراحی شود با مواد بیهوشی بین روح و بدن او فاصله می اندازند تا درد را متوجه نشود اما وقتی به هوش آمد تازه درد را می فهمد.

استاد اخلاق با اظهار اینکه فرد بدفکر و بدفرهنگ فعلا بی هوش است، بیان کرد: شهوت و دنیا، بدفکران را بیهوش کرده است، اما همینها به هنگام مرگ به هوش می آیند، کسی که فکرش و مجاری تشخیصش مرده باشد نمی توان او را زنده کرد.

وی در پاسخ برخی که بینا و اهل بصیرت بودند اما کور وارد محشر می شوند و از خدا می پرسند که چرا ما کور شده ایم، طبق آیات قرآن پاسخ داد: آنان آیات را دیدند اما فراموش کردند، معجزه قرآن و ولایت را دیدند اما فراموش کردند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی بیان کرد: زمانی فرهنگ زنده می شود که هیئت فرهنگ غرب کشته شود، اگر اینطور نشود فرهنگ اسلام و دین زنده نمی شود.

وی خطاب به جوانان ابراز داشت: هیأت نفس و جانتان را عوض کنید تا به جایی برسید، وقتی جوان شعله آتش جهنم و نسیم بهشت را می بیند و متوجه می شود که بهشت به او تعلق نمی گیرد؛ می گوید که عجب! ما فکر می کردیم در رفاه، عقل و فرهنگ زنده هستیم در صورتی که تازه فهمیدیم مرده بودیم، در صورتی که دیگر نمی توان برگشت و اگر برگشت همینطور می ماند چرا که خمیرمایه شان همین است.

استاد حوزه یادآوری کرد: دشمن به دنبال شکستن هیئت معنویت و تخریب دانشگاه و مدرسه است، دنبال این است که روحانی در دانشگاه نیروی فرهنگی نباشد، اما جامعه اسلامی چیز دیگری می خواهد.

وی هشدار داد: در قرآن آمده است تا تمدن کفار شما را فریب ندهد، لذت آنها اندک است و گرفته می شود، در صورتی که خطاب به شهدا و مؤمنین و کسانی که فکرشان زنده است آمده است که شما اجرتان موقت نیست بلکه دائمی است.

شاگرد علامه جوادی آملی با اشاره به 9 دی 88، این روز را روز احیای فکر، معنویت و فرهنگ دانست و خاطر نشان کرد: در این روز همه آمدن تا بگویند از حسین جدا نمی شویم، همه گفتند که نمی توانید فکر حسینی را از ما بگیرید، تمام گروه ها با تمام سلایق آمدند و جلوی فتنه انگیزانی که خواستند فکر و فرهنگ جوانان را بگیرند و به تاراج ببرند، ایستادگی کردند.

وی خواستار انذار مردم از سوی ملت با بصیرت شد و گفت: خیلی از آیات را مردم نمی دانند، علی(ع) پناه برد از اینکه عقلش تعطیل شود و آن را شخص دیگری در دست بگیرد، امیرالمؤمنین(ع) عقلش را به خدا داد، عقل بشر زیر تیغ شمشیر شهوت قربانی می شود، مثلا گاهی می گوییم عیب ندارد که این یک جلسه را به مجلس رقص می رویم، شیطان قسم خورده است که نفر سوم در اتاقی که زن و مرد نامحرم تنها باشند او باشد.

استاد اخلاق تأکید کرد: مردم از روی نادانی است که گناه می کنند، در هر کاری نیاز به یک استاد است از این رو لازم است تا مردم برای خود استاد اخلاق بگیرند.

وی اضافه کرد: زشتی های لغزش همه ما را می گیرد و لغزش ها کم کم می شود چیز خوب و محسنات، فرهنگ را اگر بگیرند، مرگ فکر فرا می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین احدی بیان کرد: در قرآن بارها آمده است که شکست مالی جبران پذیر است اما شکست جانی اینگونه نیست، جان باخته ها دیگر نمی توانند جان را جبران کنند.

وی مطرح کرد: در سال 1388 میرحسین و کروبی گناه کبیره کردند، چرا که فکر و فرهنگ آنها دست شیطان افتاد، شیطان هم که می گوید من وقتی افسار می اندازم گردن کسی، هرجا که بخواهم او را می برم مگر اینکه بتواند افسار پاره کند.

استاد درس خارج فقه و اصول با اشاره به سوره فتح، تصریح کرد: هرکس نقض ولایت کند، به خودش ضرر رسانده است اما اگر نقض پیمان نکند اجر بزرگی برای او وجود دارد.

وی خواستار تلاوت روزانه قرآن از سوی مردم شد و ابراز کرد: قران شفا و رحمت است، باید با قرآن بود و فرهنگ قرآن و اهل بیت را گسترش داد.

استاد حوزه در پاسخ به بین برخی که می گویند قرآن نمی تواند حکومت اسلامی را اداره کند، گفت: مگر به چند آیه در قرآن عمل شده است؟ غیر از آیه شهادت و امنیت، قران می گوید که ربا نخورید در صورتی که امروز ربا در بانک ها است، قرآن می فرماید که با زن روابط نداشته باشید که اگر معصیت شهر را فرا بگیرد، خشکسالی می آورد.

وی خطاب به حضار مطرح کرد: هیچ فقیهی دنبال آن نیست که چیزی را به شما تحمیل کند بلکه دنبال این است تا بگوید این نکته را غلط متوجه شده اید!

مدیریت فقها، مدیریت معنوی است نه اجرایی

استاد حوزه علمیه قم در بخشی دیگر از سخنان خود مدیریت مقام معظم رهبری را مدیریت معنوی خواند و عنوان کرد: مدیریت فقها، مدیریت معنوی است نه اجرایی، مدیریت عاشورا یک مدیریت فرهنگی بود، یعنی تفکری که دیگران نابودش کردند را احیا می کند، کار فقیه هم همینطور است.

وی با اشاره به موفقیت های روزافزون جبهه مقاومت، بیان کرد: عده ای می گفتند چرا به سوریه کمک کنیم، اما همانطور که شاهدیم حقیقت در گفتار ولی فقیه بود، امروز استکبار با خفت و خاری یکی پس از دیگری شکست می خورند، یک اشتباه این است که مردم فقها و مرجعیت را نشناخته اند، بعضی از مردم غرق در قدرت و مست امور مالی هستند، آنان فقاهت را درک نمی کنند.

این استاد اخلاق در ادامه خطاب به روحانیون ابراز کرد: نگذارید روحیه مردمی بودن بمیرد، این روحیه را حفظ کنید.

روایت جمع آوری رساله آیت الله هاشمی شاهرودی

حجت الاسلام والمسلمین احدی ضمن تسلیت فقدان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطرح کرد: همین حاج شیخ محمود هاشمی شاهرودی در نجف دارای رساله بود اما وقتی به ایران آمد و رساله مقام معظم رهبری را دید دستور به جمع آوری رساله اش داد.

وی با گله از رفتار موجود با روحانیت، ابراز کرد: امروز روحانی را فرستاده اند فقط در مساجد، روحانی هیچ جا غیر از حوزه حضور ندارد و در کشور دخیل نیست، روحانی را نه در بانک، نه در مجلس و نه در دانشگاه می بینیم، ناخواسته بین مردم و علما فاصله انداخته اند.

مردم مجلس آینده را با 70 مجتهد انتخاب کنند

این استاد حوزه افزود: مجلس، مدرس می خواهد، امروز مدرس ها نمرده اند و خیلی زیاد هستند، مجلس آینده رو با حضور 70 مجتهد بسازید؛ اگر ندیدید همه چیز درست شد، اگر در غیر این صورت پیش رویم راه را غلط رفته ایم، مردم علما و بزرگان را به قانونگذاری برگردانند.

وی در پایان تأکید کرد: تقوای فقها مثال زدنیست، باید به قرآن بیشتر فکر کرد، امروز در دانشگاه جایی برای فقها وجود ندارد، علما را فقط در حد خواندن خطبه نماز جمعه گذاشته اند./804/پ210/ب1

محمد فرخی
ارسال نظرات