۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۵۹۳۹۴۲
آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه وظیفه خود را در دفاع از انقلاب فراموش نمی کند

حوزه وظیفه خود را در دفاع از انقلاب فراموش نمی کند
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: حوزه هیچ گاه نباید وظیفه خود را نسبت به بقای انقلاب و حفظ و دفاع از آن فراموش کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش طلاب، فضلا و اساتید شهرستانهای نائین، خور و بیابانک و منطقه فرخی در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این همایش با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالروز انقلاب اسلامی اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، امسال انقلاب اسلامی به یک بلوغ اربعینی خواهد رسید.

وی افزود: برای ما طلبه ها باید این آیه سوره بقره که خداوند می‌ فرماید: «و من یؤت الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا» مورد توجه باشد و این که بدانیم اگر این حکمت به کسی داده شد، خیر کثیری به او عنایت شده است و بالاتر از او خیری نیست.

غیر از علوم حوزوی راهی برای شناخت خدا نداریم

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه بیان داشت: در روایتی از امام صادق(ع) در ذیل این آیه شریفه می‌ خوانیم: «این حکمت در دو امر خلاصه می‌ شود، اول در طاعت خدا و دوم در معرفت و اطاعت از امام»؛ معرفت خدا چه راهی دارد؟ آیا غیر از این علوم حوزوی راهی دیگری برای معرفت به خدا داریم.

وی با تأکید بر این که غیر از کتاب و سنت راهی برای شناخت خدا متصور نیست، ابراز کرد: راه معرفت و علم به خدا آشنایی بر قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت(ع) است و تمام این درس و بحث ها از فروع همین مسأله است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: فقه و اصول و تفسیر در مسیر معرفت الله است، برای این که خدا را بشناسیم و نمی شود کسی وارد این حوزه و دروس بشود و بگوید من چیزی از معرفت خدا به دست نیاوردم مگر این که اهداف و مقاصد دیگری داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر هدف طلبه در حوزه الهی باشد خود خداوند این عنایت را به او خواهد کرد؛ البته در کنار این مسأله باید توجه به حجت و امام و واسطه فیض نیز داشته باشیم و بنابر اطاعت از امام زمان(عج) داشته باشیم.

لباس روحانیت لباس خادمی امام زمان(عج) است

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با بیان این که تحصیل در حوزه علمیه یقینا سربازی امام زمان(عج) است، گفت: لباس روحانیت، لباس خدمت به امام زمان(عج) است و اصلا غیر این شرافتی ندارد، از این رو باید قدر خودمان و طلبگی خودمان را بدانیم و آن را با چیزی عوض نکنیم.

وی اضافه کرد: الان خودمان ارزش کار طلبگی را به درستی نمی دانیم در حالی که برخی علمای بزرگ اذعان می‌ کردند که یک روز طلبگی را با هیچ منصبی عوض نمی کنیم چراکه حوزه علمیه قم غیر از معرفت الله و اطاعت از امام باطن و سرّ دیگری ندارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: باید مراقب آن چه که به این حقیقت آسیب می‌ زند باشیم، از این اگر سطح علمی حوزه را پایین بیاوریم دیگر قدرتی برای معرفت خدا و فهم آیات قرآن پیدا نخواهیم کرد؛ به نظر می‌ رسد هرچه انسان در اصول خودش را قوی تر کند قدرت فهمش از آیات قرآن بیشتر می‌ شود.

اصول فقه منطق فهم و تفسیر قرآن است

وی با اشاره به این که کسی که اصول فقه نمی داند قدرت تفسیر قرآن ندارد، گفت: اصول که ارکانی مثل مرحوم نائینی دارد انسان را برای فهم کتاب خدا مجهز می‌ کند، اما متأسفانه هنوز کمتر فقیهی موفق به نوشتن تفسیر شده است در حالی که مرحوم سید عبدالاعلی سبزواری با روش های اصولی وارد تفسیر قرآن شده که به نظرمن تفسیر خیلی قوی است.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: همه ما طلاب باید واقعا هم و غم مان حفظ این میراث عظیم علمای گذشته باشد، نه این که با نادانی و ناپختگی و به بهانه دیگر بگوییم که این علوم فایده ای ندارد و اثری بر آن مترتب نیست.

وی افزود: ما روی علوم حوزوی تعصب نداریم و نمی خواهیم دفاع غیر معقول کنیم، بلکه بنده هرچه در اصول بیشتر کار می‌ کنم بر ضرورت آن بیشتر واقف می‌ شود به همین جهت اصول کلید فهم دین از جمله فقه و تفسیر و حدیث است.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه بیان داشت: همین مرحوم نائینی که همه ما سر سفره ایشان نشسته ایم، ابداعاتی در اصول فقه دارد که برای هرکدام از آنها می‌ توان همایش هایی برگزار کرد و به همین جهت است که واو به واو کلمات اصولی امام راحل برگرفته شده از کلمات میرزای نائینی است.

برخی با ریشه علوم حوزوی مخالف هستند

وی با تأکید بر این که دست هایی درکار است که جلوی علوم حوزوی را بگیرند، گفت: آنها نه فقط با روحانیت و مرجعیت و اشخاص و نهاد حوزه مخالف هستند، بلکه با ریشه این نهاد یعنی با این علوم مخالفت دارند، این فرقه های باطل از جمله بهائیت و بابیت و عرفان های نوظهور نیز به همین دلیل وجه مشترکشان مخالفت با مرجعیت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: افرادی از جمله رؤسای عرفان های کاذب و احمدالحسن ها می‌ دانند که اگر این بنا دست مرجعیت بماند نمی توانند دین را از دست مردم بگیرند و از این رو با تقلید مخالفت می‌ کنند تا ریشه امامت را بزنند.

وی تصریح کرد: اگر فقه و اصول را کنار بگذاریم راه دیگری برای شناخت احکام نداریم از این رو واقعا باید مراقب باشیم که این ها را از ما نگیرند، ما با تحول مخالف نیستیم، تحول به معنای ماندن در حال و گذشته و شناخت نیازهای جامعه روز است ولی پاسخ دادن به نیازهای جدید بدون تسلط بر علوم گذشته امکان ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با بیان این که راهی جز عمیق تر شدن دروس حوزه برای ماندگاری حوزه وجود ندارد، عنوان کرد: ما باید این راه را طی کنیم، امروز زمانی است که باید بیدار باشیم و نگذاریم میراث گذشتگان مورد تردید قرار بگیرد و کسانی که خودشان فهمی از اصول ندارند در اهمیت آن تشکیک کنند.

پیوند فاطمیه با اطاعت از امام

وی اضافه کرد: مسأله دیگر فاطمیه است که در آستانه آن قرار داریم پیوند عمیقی با همان اطاعت الامام دارد، چراکه حضرت زهرا(س) برای حفظ امامت به شهادت رسید و مسأله فدک یک امری نبود که اهل بیت(ع) بخواهند برای آن با حاکمان وقت مقابله کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: خطبه فدکیه منشوری از دین، رسالت، قرآن و امامت است و مطابق روایات ما هرچه در وجود این بانو هست خیر و خوبی است و ذره ای از ظلم و پلیدی و بدی ها و انحرافات در وجود ایشان دیده نمی شود.

وی با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در مورد حضرت زهرا(س) ابراز داشت: ایشان می‌ فرماید: «در عرش اعلی دیدم که فاطمه(س) خیرة الله و صفوة الله است» از این نباید از این سرمایه بزرگ برای احیای جامعه اسلامی غافل باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: هرچه معرفت خودمان و جامعه ومردم و جوانان را نسبت به حضرت فاطمه(س) نزدیک کنیم نتایج بیشتری خواهیم گرفت؛ هیچگاه روحانیت و شیعه و مرجعیت سیاست را جدای از دیانت نمی دانستند و همین مراجع انقلابی و بزرگ ما فاطمیه را فریادی برای زنده نگاه داشتن امامت می‌ دانند.

وی افزود: سینه زنی و مجلس گرفتن ظاهر قضیه است و باطن قضیه آمادگی ما برای حفظ امامت تا پای جان است از این رو تا می‌ توانیم باید در مورد این بانوی بزرگ کار کنیم و معرفت بیشتری نسبت به ایشان کسب کنیم.

ماندگاری انقلاب نتیجه درایت های رهبر معظم انقلاب است

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با اشاره به چهلمین سالروز انقلاب اسلامی بیان داشت: خدا را شاکریم که این انقلاب با حوادث و مسائل مختلفی که هریک به تنهایی می‌ توانست انقلاب را خاموش کند پایدار مانده است و امروز با درایت های عمیق رهبری استمرار پیدا کرده است.

وی با تأکید بر این که حوزه هیچگاه نباید وظیفه خود را نسبت به بقای انقلاب و حفظ و دفاع از انقلاب فراموش کند، تأکید کرد: بحمدالله امروز حوزه ما انقلابی است و فکر حاکم در حوزه انقلابی است، امروز ما در حوزه ضد انقلاب نداریم، چراکه اگر انقلاب نبود اثری از این حوزه علمیه بزرگ نبود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: قطعا اگر انقلاب نبود مذهب و دینی باقی نمی ماند ومساجد و محافل مذهبی برچیده می‌ شد، در عین این که حوزه از انقلاب آغاز شد و مبانی حکومتی انقلاب را حوزه تبیین کرده است ولی انقلاب هم متقابلا حوزه و روحانیت و اسلام را حفظ کرد.

فهم جامعه از دین تحول پیدا کرده است

وی تصریح کرد: الان فهم جامعه از دین تحول پیدا کرده است و این همه ارزش ها در جامعه آمده است هرچند در مقابل ماهواره ها و شبکه های مجازی و مخالفان تمام تلاش خود را به کار گرفته و حتی برخی اوقات موفق بوده اند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با بیان این که انقلاب اسلامی شیعه را به دنیا معرفی کرد، گفت: باید واقعا ببینیم نیازهای انقلاب چیست و هرجایی که لازم است به میدان بیاییم ومنافع شخصی و حزبی و جناحی را کنار بگذاریم.

وی اضافه کرد: انقلاب یک لطف بزرگ خدا بود و ما باید نسبت به آن حساس تر باشیم، رهبری هم نفرمودند حوزه انقلابی نیست بلکه فرمودند حوزه باید انقلابی بماند و این دستوری است که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم./1330/پ201/ج

ارسال نظرات