۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۹۷۸۴۶
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

پاسخگویی مستدل به سؤالات و شبهات نسل جدید رسالت نخبگان حوزوی است + فیلم

پاسخگویی مستدل به سؤالات و شبهات نسل جدید رسالت نخبگان حوزوی است + فیلم
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: نخبگان حوزوی و دانشگاهی موظف هستند که خارج از قیل‌وقال‌های موجود، به سؤالات و شبهات نسل جدید پاسخ مستدل دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در مراسم تقدیر از حجت‌الاسلام مظفر سالاری، نویسنده برجسته حوزوی در بجنورد، با تأکید بر ضرورت تقویت و رونق کتاب‌خوانی در کشور، افزود: باید در بحث کتاب و کتاب‌خوانی تنوعات گوناگونی را در مراکز مختلف ایجاد کنیم تا این مراکز پذیرای همه اقشار با تنوع فکری متفاوت باشند.

وی با اشاره به تنوع و جامعیت قرآن کریم، اضافه کرد: قرآن احسن الحدیث است؛ ولی در همین کتاب تمام آیات موعظه و امر و نهی نیست بلکه خداوند از تمثیل، تبیین، جدل و ... هم استفاده کرده است؛ به‌گونه‌ای که می‌بینیم احسن القصص را در دل احسن الحدیث آورده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسالت حوزویان در نگارش کتاب‌های مفید، گفت: جرجی زیدان، نویسنده و تاریخ‌نگار عرب‌زبان و مسیحی لبنانی است، او در کتاب تاریخ ادبیات عرب مدعی شد که شیعیان، آثار مکتوب قابل‌توجهی در تاریخ عرضه نکرده‌اند و نقش مؤثری در پیشرفت علوم اسلامی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: این ادعا سبب شد سه نفر از دانش‌آموختگان حوزه علمیه نجف و تربیت‌یافته فرهنگ شیعه که عمیقاً جریان فرهنگی شیعه را می‌شناختند و این ادعا را خلاف واقع می‌دانستند، با یکدیگر هم‌پیمان شوند که هر کدام به‌گونه‌ای به آن پاسخ دهند و زیدان را متوجه خطای تاریخی بزرگش بکنند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: یکی از آن سه تن، علامه شیخ محمدحسین کاشف‌الغطا بود که به نقد روش تحقیق این کتاب پرداخت و خطاهای متعدّد آن را برشمرد و حاصل کار خود را به‌صورت کتابی به نام «النقود و الردود» (نقدها و پاسخ‌ها) منتشر کرد.

وی ادامه داد: دومین نفر علامه سید حسن صدر بود که کتابی با نام «تأسیس الشیعة الکرام لعلوم الاسلام» (بنیان‌گذاری علوم اسلامی به دست شیعه) منتشر و محققان را متوجّه جنبه‌های ناگفته تاریخ علوم اسلامی کرد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: سومین فرد علامه شیخ آقابزرگ تهرانی بود که با کوششی زیاد، کتابخانه‌های سراسر کشورهای اسلامی را کاوید و از میان کتاب‌های آن‌ها نزدیک به شصت هزار کتاب شیعی را شناسایی کرد و بدین ترتیب، توانست «کتاب‌شناسی بزرگ شیعه» را از آغاز تاریخ اسلام تا عصر خویش تدوین کند.

وی ادامه داد: این کتاب‌شناسی که نگاهی به هزار و 300 سال فعالیت علمی شیعه دارد، در 29 جلد مشتمل بر 53 هزار صفحه و با عنوان «الذریعة الی تصانیف الشیعة» (راهنمای آثار مکتوب شیعه) پاسخ مشروحی به ادّعای جرجی زیدان بود که بعدها این اثر، منشأ تحقیقات تازه‌ای در باب مکتوبات شیعه شد و آثار فراموش‌شده را باز شناساند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه ما باید راه این بزرگان را تداوم دهیم، افزود: امروز که بازار شبهات و خرافه گرایی ها برای جدایی جوان از اصالت دین داغ است نخبگان و فرهیختگان دینی و دانشگاهی موظف هستند که خارج از قیل‌وقال‌های موجود، به این شبهات و سؤالات پاسخ داده و اسلام اصیل و ناب را به نسل جدید معرفی کنند./9314/پ310/ب1

تعداد بازدید : 7
هادی رحیمی
ارسال نظرات