۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۵۹۹۸۰۸
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

شفاعت جلوه‌ای از اراده الهی است

شفاعت جلوه‌ای از اراده الهی است
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: علامه طباطبایی می‌فرماید، شفاعت ورود به اراده خداوند نیست بلکه شفاعت جلوه‌ای دیگر از اراده الهی است که به منصه ظهور می‌رسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل دوشنبه شب در جمع دانشگاهیان كاشان  به اهمیت مسأله شفاعت اشاره كرد و گفت: انسان‌های های مومن براي جلب توجه شفيعان تلاش مي كنند تا در صورت قبول شفاعت، به دنبال رضایت شفاعت کنندگان باشند تا در قیامت از شفاعت آن‌ها بهره‌مند باشد.

وی افزود: اگر انسانی شفاعت را قبول نداشته باشد به دنبال رضایت شفعا اعم از پیامبران و ائمه اطهار (ع) و پدر و مادر و اساتید و دیگران نخواهد بود، از این رو رشید رضا سلفی دیدگاه‌های ضد شیعی خود را در رابطه با شفاعت به صورت مفصل در تفسیر المنار بیان کرده و با کنار هم قرار دادن آیات شریفه قرآن مسأله شفاعت را در قیامت انکار کرده است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه آيات شفاعت در قرآن به چندین دسته و گروه تقسیم شده است، گفت: یک دسته از این آیات اعلام کرده شفاعت وجود ندارد، ‹‹وَاتَّقُوا یَوْمًا لَا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلَا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ›› نه بیع و نه دوستی و نه شفاعتی است.

وی ادامه داد: برخی از آیات نیز شفاعت رابه اذن الهی قبول کرده است، ‹‹مَن ذَا الذی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ›› و در برخی آیات دیگر شفاعت را برای افراد خاصی قرار داده است که هرکس را که خدا رضایت بدهد می‌تواند شفاعت کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: علامه طباطبایی می‌فرماید بسیاری افراد از جمله رشید رضا دیدگاه‌های خود را از قرآن نگرفته اند بلکه یک دیدگاهی را حمل بر آیات قرآن کرده اند و دیدگاه‌های خود را در ادامه آیات شفاعت اعمال کرده اند

حجت الاسلام شاه فضل افزود: رشید رضا ابتدا پذیرفته شفاعتی در کار نیست و ادامه آیات قرآن را به گونه‌ای تفسیر کرده که شفاعت را به طور کلی رد کرده است البته در خیلی از موارد هم که در تبیین آیات ناتوان است تلاش کرده با یک ترجمه گذاری از این آیات عبور کند و یا توجیهاتی را مطرح کند که قابل پسند عقل و منطق استدلالی نیست.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: علت اصلی که رشید رضا شفاعت را انکار می‌کند این است که می‌گوید، شفاعت با اراده و علم الهی سازگار نیست و اگر به شفاعت اعتقاد داشته باشیم  به معنای تصرف در اراده خدا است و تصرف در اراده خدا نیز غیر ممکن است.

وی ادامه داد: رشید رضا همچنین شفاعت را به منزله تغییر در علم الهی دانسته به این معنی که خداوند در حالی که قصد عذاب بنده خود را داشته، اما شفیع سبب شده جهل خدا برداشته شد و چون رشید رضا معتقد است جهل الهی قابل قبول نیست، بنابراین شفاعتی هم در کار نیست.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: رشید رضا در نهایت شفاعت را تشبیه به رفتار مردم با حاکمان کرده است که حاکمی می‌خواهد مردم را شکنجه کند، اما واسطه‌ای از پادشاه می‌خواهد او را ببخشد که این کار نوعی پارتی بازی و تغییر در اراده و علم الهی است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ابراز کرد: رشید رضا همچنین معتقد است کسانی که اعتقاد به شفاعت دارند یک نوع رفتار یهود و اقوام جاهلی را دارند که اشیائی را در قبور خود قرار می‌دادند تا عذاب از مردگان آن‌ها برداشته شود.

وی افزود: علامه طباطبایی در نقطه مقابل رشید رضا می‌فرماید، اگر بخواهیم مساله شفاعت را درک کنیم خود قرآن و تبیین آیات قرآن کفایت می‌کند و با کنار هم قرار دادن آیات قرآن می‌توان متوجه شد که شفاعت در قیامت خواهد بود  با نخواهد بود.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: نخستین موضوعی که علامه طباطبایی به آن اشاره کرده است این است که نمی‌توان آیات زیادی از قرآن را که رابطه با شفاعت شروطی را ذکر کرده نادیده گرفت و همه شروط کم لام یکن دانست که شفاعتی درکار نیست.

وی افزود: علامه طباطبایی می‌فرماید، شفاعت ورود به اراده خداوند نیست بلکه با شفاعت جلوه‌ای دیگر از اراده الهی در مورد گناهکاران است که به منصه ظهور می‌رسد که تا قبل از شفاعت قرار بر عذاب بود، اما با شفاعت یک صفت از صفات الهی نشان داده می‌شود و گناهکاران مشمول رحمت الهی قرار می‌گیرند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات