۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۶۰۰۰۲۷

پیگیری جنایات علیه روهینگیایی‌ها در دیوان بین‌المللی دادگستری

پیگیری جنایات علیه روهینگیایی‌ها در دیوان بین‌المللی دادگستری
سازمان همکاری اسلامی رسیدگی به شکایات درباره نقض گسترده حقوق بشر علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار را از طریق دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت امور خارجه بنگلادش اعلام کرد پیگیری مساله مسلمانان روهینگیا براساس قطعنامه اخیر شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی انجام خواهد شد.

«گوسل آزم سرجر»، سخنگوی وزارت امور خارجه بنگلادش، روز سه شنبه(۱۴ اسفندماه) در گفت‌و‌گو با این رادیو گفت: شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی در نشست اخیر خود در ابوظبی تصمیم گرفت درخواست این شورا را به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند برای اجرای عدالت در مورد نقض گسترده حقوق مسلمانان روهینگیا ارائه دهد.

وی افزود: در این نشست، سازمان بین المللی همکاری های اسلامی موافقت کرد که کمیته‌ای ویژه اداری را برای تضمین پاسخگویی و برقراری عدالت و کمک به جمع آوری اطلاعات و مدارک در این زمینه راه‌اندازی کند.

بنگلادش میزبان بیش از یک میلیون پناهنده روهینگیایی است که بیش از ۷۳۰ هزار نفر از آن‌ها درپی خشونت‌های سال ۲۰۱۷ از سوی نیروهای نظامی میانمار در شمال ایالت راخین که  به قتل، شکنجه، و تجاوز علیه اقلیت مسلمان منجر شد، از میانمار فرار کرده و وارد بنگلادش شدند.

میانمار قرار است پناهندگان روهینگیا را که در اردوگاه‌هایی در جنوب شرقی بنگلادش ساکن هستند،  براساس توافقنامه‌ای که بین دو کشور امضا شد، به میانمار بازگرداند اما هنوز این توافقنامه اجرایی نشده است.

پناهندگان می‌گویند که می‌ترسند به میانمار بازگردند، زیرا از آنها به عنوان مهاجران و شهروندانی غیرقانونی یاد شده و ممکن است دوباره در معرض خشونت قرار گیرند. هیچ یک از آوارگان روهینگیا موافقت نکرده‌اند که در شرایط کنونی بازگردند مگر اینکه امنیت و حقوق آن‌ها تضمین شود./847/ب102/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات