۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۶۰۴۷۰۱

رونمایی «انقلاب رو به جلو»

رونمایی «انقلاب رو به جلو»
سید مرتضی نبوی در آئین رونمایی کتاب «انقلاب رو به جلو» گفت : علیرغم فراز و نشیب‌هایی که در انقلاب وجود داشته، حرکت ارتجاعی و رو به عقب شاهد نبودیم.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، آیین رونمایی از کتاب «انقلاب رو به جلو» روایت سیدمرتضی نبوی از ۲۰ سال تاریخ انقلاب اسلامی به قلم جواد کامور بخشایش، عصر یکشنبه (۸ اردیبهشت‌ماه) در غرفه موسسه خانه کتاب در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

کامور بخشایش در این نشست گفت: از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ پیوسته در خدمت سیدمرتضی نبوی بودیم تا خاطرات ایشان از سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ ضبط و ثبت شود. این خاطرات شامل ۲۰ سال فراز و فرود انقلاب در سخت‌ترین سال‌های آن است.

وی با اشاره به علت نامگذاری کتاب افزود: وقتی با خاطرات سید مرتضی نبوی پیش می‌رفتم احساس کردم با اینکه انقلاب روز‌های سخت و پرالتهابی را به‌خصوص در دهه ۶۰ پشت‌سر گذاشته‌ایم، اما همیشه امیدی به آینده باعث شده انقلاب، استوار حرکت خود را ادامه داده و یک گام به جلو حرکت کند. این نام بیانگر و نمایاننده حرکت‌هایی است که ملت ایران در جریان مستقر شدن انقلاب و جمهوری اسلامی متحمل شدند، ولی از ابتدا با رهبری امام خمینی (ره) و در ادامه رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، انقلاب را رو به جلو سوق دادند تا به دست امام زمان (عج) برسد.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: کتاب در ۱۰ بخش به شیوه پرسش و پاسخ تنظیم شده و نکته مهمی که شاید در عرصه خاطره‌نگاری و پژوهش مهم باشد این است که خاطرات همراه با تحلیل‌ها و نظرگاه‌های سیدمرتضی نبوی است. در این نظرگاه‌ها، جایگاه ایشان در نظام انقلاب اسلامی و مسئولیت‌ها مهمی که عهده‌دار بوده اند، دیده می‌شود که می‌تواند برای تحلیل بهتر رویداد‌هایی که در آن سال‌ها در کشور رخ داده، راهگشا باشد. در کنار تدوین رویداد‌ها سعی کردم تحلیل‌های ایشان را هم در زمینه همان رویداد‌ها در کتاب بگنجانم.


کاموربخشایش در ادامه گفت: سیدمرتضی نبوی از مبارزان جدی سال‌های پیش از انقلاب بوده که بیش از دو سال از عمرش را در زندان‌های پهلوی گذراند و همسرشان نیز در همان دوران در حال مبارزه بوده و بیش از دو سال در زندان‌های پهلوی شکنجه شدند. پیش از این کتابی از خاطرات ایشان از دوران مبارزات منتشر شده بود، اما این خلاء احساس می‌شد که نقش و جایگاه سیدمرتضی نبوی در سال‌های اول انقلاب و به‌ویژه نظرگاه‌های ایشان در تدوین تاریخ درست انقلاب اسلامی باید بررسی شود.

وی افزود: سلسله جلسات چالشی با سید مرتضیس نبوی به‌عنوان یکی از تئوریسین‌های آن دوره از انقلاب برگزار شد که نظرات تحلیلی بسیار ارزشمندی خروجی آن بود. ایشان معتقد است جناح‌بندی‌های سیاسی سال‌های اول انقلاب به‌خاطر اختلاف در دیدگاه‌ها و نظر‌های اقتصادی بود. در این کتاب سعی کردیم همه اتفاقات و رخداد‌های مربوط به ۲۰ سال اول انقلاب اسلامی را بررسی کنیم.

نویسنده کتاب «انقلاب رو به جلو» در معرفی اجمالی فصل‌های کتاب نیز بیان کرد: فصل نخست مروری بر پیشینه انقلاب اسلامی و اندیشه تدوین و تشکیل حکومت اسلامی است. فصل دوم به معرفی ماهیت انقلاب اسلامی می‌پردازد که شیوه برخورد انقلاب با مخالفان خود چگونه بوده است؟ در فصل‌های بعدی کتاب به ترتیب، اوج تا فرود جمهوری اسلامی، اتفاقات مربوط به اختلافات بنی‌صدر با حزب جمهوری اسلامی و سپاه، دولت میرحسین موسوی، دیدگاه‌های اقتصادی، علت تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور ایشان در روزنامه رسالت و در مجلس، حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس و فصل آخر نظرگاه‌های سیدمرتضی نبوی درباره مسایلی همچون خصوصی‌سازی و مفاسد اقتصادی و مفاسد اقتصادی و آقازاده‌ها بررسی شده است.

کامور بخشایش ادامه داد: مباحث کتاب تا سال ۱۳۷۸ و زمان قتل‌های زنجیره‌ای و توقیف روزنامه‌ها ادامه پیدا می‌کند. امیدواریم این توفیق حاصل شود که با همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بتوانیم ۲۰ سال دیگر از خاطرات سیدمرتضی نبوی مربوط به سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۸ را نیز در یک کتاب جدید منتشر کنیم.


نام کتاب بازگوکننده تجربه زیسته من در جمهوری اسلامی است

سیدمرتضی نبوی نیز در بخش دیگری از این برنامه، ضمن سپاس از رونمایی این کتاب در جریان برپایی نمایشگاه کتاب تهران، گفت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با یک کار انقلابی این کتاب را به نمایشگاه رساند. خاطرات و شرایطی که ما در آن قرار گرفتیم یک عنایت خاص الهی بود که توانستیم بیش از نیمی از عمرمان را در فضای انقلاب اسلامی تنفس کنیم و فراز و فرود‌های آن را شاهد باشیم. خوب است در این زمینه دیدگاه‌های مختلف مکتوب شود تا در اختیار نسل جوان قرار گیرد. شرط عقل استفاده از تجربیات گذشته است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من نام کتاب بازگوکننده تجربه زیسته من در جمهوری اسلامی است. علیرغم فراز و نشیب‌هایی که در انقلاب وجود داشته، حرکت ارتجاعی و رو به عقب شاهد نبودیم. چالش‌هایی به‌وجود می‌آمد، ولی نیرو‌های انقلابی و مردم آن‌ها را حل می‌کردند که البته زندگی بدون دغدغه، ساکن و مرگبار است. پابه پای این فراز و نشیب‌ها و چالش‌ها و بحران‌ها مردم هم جلو آمدند و توانمندی‌هایشان هم پیشرفت کرد. هرچقدر از این انقلاب گذشت، توانمندتر شد که این توانمندی شگفتی ناظران را به دنبال داشت. امروز بیشترین تلاش‌های مادی و فکری دنیا با تمرکز بر انحراف انقلاب از مسیرش و توقف آن است.

این تئوریسین انقلاب اسلامی در ادامه اظهار کرد: همان‌طور که خاطراتم را مرور می‌کنم، می‌بینم که در آن دوران از خانه که بیرون می‌آمدیم انتظار نداشتیم شب به خانه برگردیم، حوادث و خطرات زیادی در اطرافمان وجود داشت. اما امروز ملت و کشور ما از امنیتی برخوردار است که در منطقه مثال‌زدنی است. نقشی که جمهوری اسلامی در معادلات منطقه آسیای جنوب غربی بازی می‌کند، باعث شده تمام نقشه‌هایی که قدرت‌های دنیا در این منطقه چیده‌اند با سد جمهوری اسلامی برخورد کرده و خنثی شود.

نبوی گفت: البته تجربه‌ها نشان می‌دهد گرفتاری‌های خاص خود را نیز داریم و هنوز در روابط بین آدم‌ها و دولت و ملت، آن‌طور که باید قوانین حکومت نمی‌کند. امیدوارم به سمت یک کشور قانونمند و قانونگرا پیش برویم.

وی ادامه داد: دهه نخست انقلاب بر تامین امنیت سپری شد. دشمنان ایران ابتدا برای سرنگونی انقلاب و جمهوری اسلامی روزشماری و بعد هفته‌شماری و ماه‌شماری می‌کردند، ولی وقتی دیدند راه به جایی نمی‌برند، سعی کردند تا مسیر و ماهیت انقلاب را عوض کنند. در مسایل مختلف ظرفیت‌های فرهنگی جامعه ایران خود را نشان داده‌اند. در بحران‌های سال ۸۸ با خود فکر می‌کردم، اگر ملت ما از این تجربه هم سربلند بیرون بیاید، موفقیتی بزرگ است. در ۹ دی ملت دوباره نشان دادند که از آگاهی برخوردارند و مهم‌ترین انقلاب رنگی دنیا را خنثی کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این انقلاب در خیلی از موارد رو به جلوست. فراز و نشیب داشته، ولی عقب‌گرد نداشته و در سال‌های دفاع مقدس و در میدان‌های نبرد اقتصادی و فرهنگی تجربیات خوبی به دست آورده است. نظام ما در همه این شرایط و بحران‌ها، نیاز‌های خود را تشخیص داد و توانست بالنده پیش رود. آخرین دستاورد مهم ما بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبری فرزانه با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و توجه به مسائل روز و آینده‌نگری بود.

نبوی گفت: امروز که مهم‌ترین چالش ما، چالش اقتصادی است در آستانه حل شدن بحران هستیم، البته در این مسیر باید از دستاورد‌های روز و فن‌آوری جدید استفاده کنیم و رابطه دولت و ملت شفاف و کارآمد شود. اگر این دو محقق شوند، تحریم‌ها اثر نخواهد داشت. این انقلاب الهی و مردمی است و این پشتوانه را همیشه با خود دارد و به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و یارانش عقب‌نشینی نکرده و رو به جلو رفته است.


نسیان، تکرار و اغراق در کمین تاریخ شفاهی

ساسان والی‌زاده؛ معاون فرهنگی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در بخش پایانی این برنامه، اظهار کرد: موزه انقلاب اسلامی فصل متفاوتی را در حوزه فرهنگ شروع کرده و امروز دارای جایگاه ویژه‌ای به‌عنوان یک قطب فرهنگی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس محسوب می‌شود. درحالی‌که در سال ۱۳۹۶ تنها یک عنوان کتاب در این مجموعه منتشر شده بود در سال ۱۳۹۷ این رقم به عدد ۷۰ چاپ نخست رسید. کتاب‌های فاخری که می‌توانند مدت‌ها محل بحث و نظر باشند.

وی با اشاره به کتاب «انقلاب رو به جلو» افزود: نویسنده کتاب از نزدیک درگیر بوده و نقش تاثیرگذاری در آن داشته است. این خواسته ما هم هست که ۲۰ ساله دوم را هم که حاوی حوادث مهمی است، تدوین و به چاپ برسانیم.

والی‌زاده در بخش پایانی سخنانش گفت: سه خطر تاریخ شفاهی را تهدید می‌کند: نسیان، تکرار و اغراق. اما وقتی این کتاب را تورق می‌کردم مشاهده کردم که بسیار امین، صادق و شفاف مواضع بیان و پاسخ‌های دقیقی ارائه شده است. اگر می‌خواهیم تاریخ دقیقی از وقایع انقلاب اسلامی در اختیار داشته باشیم، باید به سندپژوهی، خبرپژوهی و تاریخ شفاهی توجه کنیم. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات