۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۰۷۰۵۳
با هدف بازنشر آثار قرآنی در عرصه های مختلف؛

سامانه مجازی بازنمای دستاوردهای قرآنی رونمایی می شود

سامانه مجازی بازنمای دستاوردهای قرآنی رونمایی می شود
رییس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی از رونمایی سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی خبرداد وگفت: این سامانه ویژه ثبت فعالیت های قرآنی افراد مختلف است تا پس از تأیید منتشر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز در تالار غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان و رییس میز قرآن در این مراسم با بیان این که این نمایشگاه دستاوردهای قریب به چهل سال تلاش اندیشمندان در شجره طیبه دفتر تبلیغات اسلامی است، گفت: قرآن مبنا و بنای انقلاب اسلامی و زیربنای آن است که شعار این نمایشگاه هم در همین راستا است.

وی عنوان کرد: میز قرآن یکی از میزهای پر خیر و برکتی بود که همه خیرات و برکات آن هم از خود قرآن است، این میز به پیشنهاد هیأت امنای دفتر تشکیل شد، یکی از ثمراتی که در میز قرآن اتفاق افتاد کارگروه استشراق است که واکاوی، مطالعه، تحلیل و نقد و ترجمه دیدگاه مستشرقان در حوزه قرآن را در دستور کار دارد و تاکنون اتفاقات خوبی در آن پدید آمده است.

حجت الاسلام قطبی بیان داشت: فعالیت دوم که ثمرات خوبی داشت کارگروه مرجعیت علمی قرآن است، مقوله ای که در مجموعه فعالیت های قرآنی کمتر به آن پرداخته شده است، شاید عملا این اتفاق را دفتر تبلیغات رقم زده است چون در عرصه ها مختلف آورده های قرآنی و رهنمودهای قرآنی را عرضه کرده است ولی این که نخبگان در سطح کشور و دنیا به علوم انسانی و اسلامی با اتکای به قرآن و ابتنای به قرآن و باور به مرجعیت علمی قرآن نگاه کنند و این مسأله فرهنگ سازی شود تا کنون اتفاق نیافتده است.

رییس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه با بیان این که مفهوم مرجعیت و سند مرجعیت علمی قرآن در این میز تصویب شده است، یادآور شد: این سند مبنای فعالیت های علمی داخل دفتر و سند پیشنهادی برای سطح کشور است که در سه فاز تعریف شده است، مفهوم شناسی و روش شناسی و در نهایت وارد استقرار می شویم.

وی تصریح کرد: در حقیقت به معنای دقیق کلمه همه کسانی که در حوزه علوم انسانی اقدام به فعالیت علمی می‌ کنند با باور به مرجع بودن قرآن این کار را بکنند؛ ترویج فرهنگ نیز در میز قرآن مورد توجه بوده است یعنی انسان بیشتر با قرآن انس داشته باشد و سبک زندگی قرآنی و ابعاد و اضلاح حیات انسان طیبه و برگفته از فرهنگ قرآن باشد.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به فعالیت های این میز برای کودکان و خردسالان یادآور شد: ما به یکی از فعالیت هایی ورود کردیم که غفلت شده بود و آن هم شب قصه های قرآنی بود، یعنی کودک حس کند که قرآن معجزه بزرگ بشریت است و از طرف خالق آمده است، مرکز فرهنگی و هنری متصدی این کار شده است تا این فرهنگ در جامعه ترویج شود تا مادران و اولیای تربیتی با استفاده از این قالب تربیتی بتوانند فرهنگ قرآن را ترویج بدهند.

وی عنوان داشت: اپلیکیشن جامع شب قصه ها نیز در همین راستا راه اندازی شده است، کار دوم حمایت از نوآوری و خلاقیت های قرآنی است و در قالب جشنواره ها تلاش کرده ایم تا رویدادهای خلاقانه طلاب و فضلای اصفهان و قم و مشهد را جمع آوری کنیم تا ثمره نوآوری طلاب تبدیل به محصولات قرآنی برای اقشار مختلف باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان خاطرنشان کرد: سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی روز چهار شنبه رونمایی می شودکه در این سامانه هرکس در سراسر کشور بلکه در سراسر جهان هرکاری برای قرآن انجام داده است اعم از علمی، فرهنگی و هنری و پژوهشی اثر خودش را ثبت می‌ کند و بعد از تأیید نهایی به اشتراک گذاشته می‌ شود و این پایگاه نیز می‌ تواند منبع یا مرجعی برای دستاوردهای قرآنی باشد.

وی با اشاره به فعالیت های دیگر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی به تبیین پروژه مدرسه محیطی قرآنی پرداخت و خاطرنشان کرد: این پروژه بزرگی است که فعلا کلید خورده است، ما در گذشته ها کتیبه نگاری در اماکن مقدسه را داشته ایم ولی با ابتکار دوستان ما در اصفهان و بهره گیری از فکر هنرمندان کار جدیدی با ترکیبی از خط و آیه و نما درست کردیم که می‌ تواند در قالب تابلوهای نمایشی یا معرق و منبت و قلم زنی باشد یا حتی در المان های شهری و در محیط های عمومی به نمایش گذاشته شود.

حجت الاسلام قطبی تأکید کرد: ما همچنین برای شهرهایی که بیشترین المان ها و آثار قرآنی را در خود جای داده بودند جایزه ویژه «نقش نور» را راه اندازی کردیم تا این گونه شهرها مورد تکریم و تجلیل قرار بگیرند ولی این مسأله فعلا به دلایل اقتصادی متوقف شده است، به هرحال میز قرآن باغ پرخیر و ثمری است که دستاوردهای سالانه دارد و دائما می‌ تواند برکت و محصول بدهد./1330/ج

ارسال نظرات