۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۰۷۲۹۳

عربستان؛ از ارسال گوشت قربانی سال گذشته به غزه تا بازداشت شخصیت‌های حماس

عربستان؛ از ارسال گوشت قربانی سال گذشته به غزه تا بازداشت شخصیت‌های حماس
عربستان که با فرستادن گوشت‌های قربانی مانده از سال گذشته به غزه موجب خشم و اعتراض مردم این منطقه شده بود، با افزایش سرکوب شخصیت‌های حماس بیش از پیش خشم مردمی را بر انگیخت

به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان در پشت صحنه حملات به غزه قرار دارد و در دو سال گذشته عملیات‌های مستمری برای هدف گرفتن شخصیت‌های معروف حماس انجام داده است. ریاض با این حال در ظاهر کمک‌هایی برای غزه فرستاده که با انتقاد شدید مردم این منطقه مواجه شده است.

گوشت‌های قربانی عربستان که به غزه رسیده هم چنان منبع اعتراض و خشم شدید مردم این منطقه است، چرا که این گوشت ها 8 ماه پس از ذبح گوسفندان به این منطقه رسیده و در واقع باقیمانده های گوسفندان قربانی حج گذشته است.

این کمک ظاهری که حدود 25 هزار قربانی است، به وزارت اوقاف غزه با هماهنگی مستقیم مصر و عربستان از طریق هلال احمر مصر و نیز هلال احمر فلسطین عرضه شد. قرار است که توزیع این گوشت‌ها در دو روز آینده پس از اتمام معاینات آغاز شود.

در سال گذشته عربستان کمک مشابهی را به حدود 15 هزار قربانی به غزه فرستاد، اما این بار نقش عربستان در جریان معامله قرن کاملا بارز و مشهود است.

عربستان از یک سو به غزه کمک می‌کند و از سوی دیگر شخصیت های مرتبط با مقاومت و جنبش حماس را دستگیر می‌کند. در میان بازداشت شدگان نام محمد خضری پزشک مشاور حامی مقاومت به چشم می خورد که بدون هیچ وساطتی برای آزادی سال‌هاست در زندان مانده است.

خضری از اواسط دهه 1990 تا 2005 روابط مثبتی با مقامات سعودی داشته است، منابع گزارش می دهند که وی از شخصیت های نزدیک به حماس بوده و اکنون در زندان سیاسی است. به گفته این منابع بیش از 11 نفر از شخصیت‌های حماس از سوی عربستان دستگیر شده‌اند. خضری هم چنین دچار بیماری سرطان شده و هیچ یک از مداخلات عربی برای آزادی وی کارگشا نبوده است.

ریاض به دستگیری شخصیت‌های حماس ادامه می‌دهد

موج بازداشت شخصیت های سعودی حامی حماس با بیانیه تند رسانه های سعودی که اخیرا ضد جنبش حماس راه اندازی شده‌اند، همراه شد. از جمله روزنامه مکه که شهید احمد یاسین (بنیانگذار حماس) و شهید عبدالعزیز الرنتیسی جانشین وی را متهم به تروریست بودن کرد.

به گفته منابع مطلع، حماس معمولا به خاطر عدم درگیری با ریاض از دستگیری حامیان خود در عربستان ابراز نگرانی و اعتراض نمی‌کند. لازم به ذکر است که روابط میان دو طرف طی سالهای گذشته در نوسان بوده، اما بیشتر در سطح پایین بوده است.

ماهر صلاح رهبر کنونی جنبش حماس در خارج سال‌ها از سوی عربستان در زندان بود تا اینکه با میانجگری قطر آزادشد. اما در دوران محمد بن سمان، پادشاهی ریاض شروع به سختگیری دررابطه با کمک های مالی به غزه کرد، چرا که احتمال می داد مقاومت از این کمک‌ها سود ببرد.

سال‌ها قبل، در دوران خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس، پس از دیدار مشعل با پادشاه سلمان و تبریک عید قربان، حماس برای ورود به یک رابطه خوب با عربستان امیدوار بود. به ویژه با وعده ای که بن سلمان مبنی بر برگزاری یک دیدار دیگر پس از یک ماه داده بود، دیداری که هیچ گاه اتفاق نیفتاد. به دنبال آن عربستان رابطه با حماس را جنایت تلقی کرد و آن را یکی از دلایل تحریم قطر برشمرد. همین امر موجب شد که حماس از رهبران خود در خارج و در راس آنها صالح العاروری که اکنون در لبنان است، درخواست کمک کند.

با همه این وجود حماس مواضع دیپلماتیک خود را با ریاض حفظ کرده است. چند روز پیش صلاح البردویل عضو دفتر سیاسی حماس درباره اظهارات ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق اظهار نظر کرد و گفت که علاوی یک عمر ساکت مانده و اکنون آنچه را که کارگردان صهیونیستی پیرامون موشک‌های حماس به خلیج فارس به او دیکته کرده را تکرار می کند، وی در ادامه افزود که ای علاوی! ما سلاح هایمان را به سمت سینه خودمان نشانه نمی گیریم.

«ایاد علاوی» نخست وزیر پیشین و رهبر فراکسیون الوطنیه در پارلمان عراق به تازگی در یک گفت وگوی تلویزیونی با استناد به یک گزارش کذب رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران موشک های بالستیک خود را در غزه فلسطین و بصره عراق برای هدف قرار دادن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مستقر کرده است.

این اظهارات علاوی موجی از تمسخر و واکنش ها را در بین کاربران فلسطینی و عراقی در سطح شبکه های اجتماعی به دنبال داشته و برخی از جریان های سیاسی و شخصیت های فلسطینی و عراقی را نیز به موضع گیری واداشته است./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات