۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۱۲۴۱۸
حجت الاسلام ملکی تشریح کرد؛

نقش جامعة المصطفی در تبلیغ جهانی گفتمان انقلاب اسلامی

نقش جامعة المصطفی در تبلیغ جهانی گفتمان انقلاب اسلامی
رییس جامعة المصطفی اصفهان با تشریح نقش جامعة المصطفی در تبلیغ جهانی گفتمان انقلاب اسلامی، گفت: ۷۰ هزار فارغ التحصیل از ۱۳۳ کشور جهان دستاورد جامعة المصطفی العالمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، بدون شک «جامعة المصطفی العالمیه» نهادی علمی پژوهشی با محوریت اسلام ناب و آموزه‌های مکتب تشیع است که خدمات بی بدیل و کم نظیری در عرصه ترویج معارف اهل بیت(ع) در سطح جهانی داشته است، مجموعه‌ای که از اقصی نقاط جهان طلاب و دانشجویان تشنه حقیقت و علاقمند به فراگیری آموزه‌های دینی و تعالیم مکتب تشیع را گرد هم جمع آورده است تا مبلغان و اندیشمندانی توانمند برای حضور در عرصه تبلیغ بین الملل تربیت کند.

در اثرگذاری در سطح جهانی و اهمیت فعالیت جامعة المصفی العالمیه به عنوان یک مجموعه بین المللی تردیدی وجود ندارد، اما موضوع مهم سیل هجمه‌ها و فضاسازی‌ها در رسانه‌های معاند، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی علیه جامعة المصطفی است. هرسال در زمان تدوین بودجه کشور شاهد هستیم که پیام‌هایی حاوی اعلام ارقام نجومی به عنوان بودجه این مجموعه بین المللی اعلام می‌شود که البته بی پایه و اساس بودن این ارقام بارها به اثبات رسیده است.

از سویی عده‌ای در علت حضور طلاب غیرایرانی در کشور و تحصیل آنها در جامعة المصطفی العالمیه شک و شبهه دارند و از اساس علت شکل گیری چنین مجموعه عظیمی آن هم در سطح بین المللی را درک نکرده و علیه آن موضع گیری می‌کنند.

با توجه به مسائل ذکر شده و سؤالاتی که برخی افراد در جامعه پیرامون فعالیت جامعة المصطفی داشتند، به گفت‌وگویی صمیمی با حجت الاسلام سید ابراهیم ملکی، رییس جامعة المصطفی العالمیه در اصفهان پرداختیم تا واکاوی داشته باشیم در فلسفه شکل گیری، دستاوردها و توانمندی‌ها، ساختار و فعالیت‌ها و پاسخی بشنویم نسبت به شبهات موجود پیرامون جامعة المصطفی العالمیه و شرایط زندگی طلاب غیر ایرانی در ایران، که متن این گفت‌وگو در دو بخش در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد.

جامعة المصطفی از دستاوردهای انقلاب اسلامی|خدمت جامعة المصطفی به زبان فارسی

به نظر شما فلسفه شکل گیری جامعة المصطفی العالمیه چیست؟

ادیان و مذاهب دیگر که نسخ هم شده‌اند همچنان در حال فعالیت و جذب مخاطب هستند، علیرغم اینکه نمی‌توانند جوابگوی تمام ابعاد زندگی پیروان خود باشند، دین اسلام تا روز قیامت خواهد بود و ویژگی دین اسلام جاودانگی، جهانی و جامعیت است، در چنین شرایطی چگونه ما نسبت به تبیین معارف و گسترش معارف اسلام اقدام نکنیم؟

اراده الهی بر این قرار گرفته که حاکمیت کل جامعه جهانی با اسلام خواهد بود، از سوی دیگر روایتی از پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: اسلام با غربت شروع شد و سپس به اوج رسید. پس از پیامبر اکرم(ص) باز هم اسلام دچار غربت شد، حدود 250 سال ائمه اطهار(ع) تلاش کردند تا حاکمیت و حکومت برای اسلام بشود اما این اتفاق رخ نداد و حدود 1400 سال زمان برد تا باز هم حکومت اسلامی محقق شود.

موضوع دیگر این که پس از جنگ جهانی دوم تقریبا هم شرق و هم غرب به این موضوع رسیدند و در تئوری‌های خود به این اتفاق رسیدند که حکومت دینی و دین نمی‌تواند در عرصه جامعه و حکومت و زندگی اجتماعی ایفای نقش داشته باشد. همه مکاتب آن زمان ادله‌ای آوردند و این باور را در جامعه جهانی به یک نحوی نهادینه کردند و پرچم این تفکر را برافراشتند. سپس شاخص‌هایی را برای تقسیم جامعه جهانی نظیر ثروت و قدرت و منطقه جغرافیایی در نظر گرفتند و قطب‌های قدرت را تشکیل دادند.

در شرایطی که پایان نقش دین را در جامعه جهانی اعلام کردند و دین شد یک مسأله شخصی مربوط به بعضی روزهای هفته و برخی ایام خاص در زندگی فردی انسان بدون حضور در جامعه و در حکومت، اما در چنین شرایطی بزرگ مرد قرن یعنی حضرت امام خمینی آمد و با اتکا به خدا و توسل به ائمه معصومین(ع) با محوریت قرآن و با حمایت مردم ایران انقلابی را رقم زد که نقطه عطفی در تاریخ بشریت است، نگاه امام خمینی به انقلاب اسلامی جهانی و بین المللی بود اگرچه مبدأ انقلاب اسلامی ایران بود اما دیدگاه ایشان جهانی و جهان شمول بود. انقلاب اسلامی یک حرکت صرفا سیاسی و یا اجتماعی نبود بلکه یک رخداد کاملا فکری و نقطه عطفی در تحول بشریت بود.

انقلاب اسلامی حاکمیت دین در جهان را احیا کرد

با پیروزی انقلاب اسلامی یک شاخصی بزرگتر از تمام شاخص‌های تقسیم جامعه جهانی پدید آمد و تحت عنوان نقش دین در حاکمیت ایجاد شد، آن هم در جهان سومی که بنابر دیدگاه غرب و شرق یک جامعه عقب افتاده بود، در چنین فضایی حاکمیتی شکل گرفت به نام اسلام و قرآن کریم، انقلاب اسلامی تنها مختص به ایران نیست بلکه در سراسر جهان و جوامع جهانی مشغول به ایفای نقش و اثرگذاری است، انقلاب اسلامی تنها احیاگر دین اسلام نبود بلکه احیاگر سایر ادیان نیز هست، امروز شاهد هستیم در کشورهای مختلف دیگر ادیان و مذاهب طلب جایگاه و ایفای نقش می‌کنند و این موضوع نیز حاصل اثرگذاری انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و تمام دنیا متمرکز در ایران و اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد شده‌اند و رصد می‌کنند که ببینند خروجی‌های انقلاب اسلامی و دین اسلام و تفکر حضرت امام خمینی چه خواهد بود. امام خمینی با احیای حکومت اسلامی و آیات قرآنی و وظایفی که سالیان دراز تعطیل شده بود را احیا کرد و رهبر معظم انقلاب همچنان این سکانداری را در سه دهه اخیر داشته است.

پس از این مقدمات باید بگویم که «جامعة المصطفی» یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در 4 دهه پرچمدار اسلام ناب در سراسر دنیا بوده است.

اهداف، وظایف، فعالیت‌های علمی آموزشی و دستاوردهای جامعة المصطفی در داخل و خارج کشور چیست؟

در وظایف جامعة المصطفی اینچنین ذکر شده است که جامعة المصطفی نهادی علمی با هویتی حوزوی است که با رویکردهای آموزشی، تربیتی، پژوهشی قرآنی و سایر موضوعات مرتبط در عرصه بین الملل فعالیت می‌کند، هدف از تشکیل این مجموعه تربیت عالمان دینی متخصص و دانش آموختگان پارسا، مسؤولیت پذیر و اثرگذار در عرصه‌های علمی فرهنگی و اجتماعی با رویکردهای بین المللی جامع و متوازن آموزشی، پژوهشی، تربیتی و تبلیغی است.

دومین هدف جامعة المصطفی تبیین و تولید و تعمیق اندیشه دینی و اسلامی سازی دستاوردهای بشری در حوزه علوم انسانی و اجتماعی براساس نیاز جوامع در تراز جهانی است. هدف دیگر ارتباط مؤثر و سازنده با مؤسسات و مراکز علمی فرهنگی و تأثرگذار جوامع هدف بین المللی و ساماندهی و حمایت هدفمند از دانش آموختگان حوزه‌های علمیه و مراکز علمی همسو در حوزه فعالیت‌های المصطفی و دستیابی به جایگاه سازمانی بالنده در جامعه جهانی است.

تا کنون جامعة المصطفی توانسته است با رهبری امام خمینی و امام خامنه‌ای و پشتوانه علما و مراجع معظم تقلید بیش از 70 هزار نفر از 133 کشور جهان فارغ التحصیل داشته باشد، علوم اسلامی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی حوزه فعالیت علمی و تحصیلی این فارغ التحصیلان است.

دوره‌های کوتاه و بلند که در ده سال اخیر 20 هزار نفر از 100 کشور جهان در دوره های کوتاه مدت حضور داشته‌اند. مسأله دیگر تنوع رشته‌هایی است که در جامعة المصطفی وجود دارد، در طرح تحول جدیدی که فعال شده، بیش از 400 رشته و گرایش در این مجموعه وجود دارد و مدارک تحصیلی مورد تأیید وزارت علوم با امضای جامعة المصطفی و وزارت علوم مدارک تحصیلی معتبر در سرتاسر دنیا به دانش آموختگان ارائه می‌شود.

حوزه فعالیت جامعة المصطفی با حضور زنان و مردان است همچنین همسران و فرزندان افرادی که در این مجموعه تحصیل می‌کنند نیز از آموزش‌های ما بهره می‌برند.

جامعة المصطفی از دستاوردهای انقلاب اسلامی|خدمت جامعة المصطفی به زبان فارسی

خدمت بی نظیر جامعة المصطفی العالمیه به زبان فارسی

خدمتی که جامعة المصطفی به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی اسلامی کرده‌ است بی‌نظیر بوده و هیچ نهادی تاکنون نتوانسته چنین دستاوردی داشته باشد، آموزش زبان فارسی به بیش از 300 هزار نفر از بیش از 130 کشور جهان دستاوردی بسیار مهم است و حتی اگر تمام فعالیت‌های عملی و آموزشی جامعة المصطفی را نادیده بگیریم همین آموزش زبان فارسی آن هم به صورت فارسی به فارسی و بدون استفاده از زبان واسط طی هفت تا نه ماه در چهار مهارت شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن آموزش می‌بینند. هر طلبه غیر ایرانی قبل از ورود به جامعة المصطفی باید زبان فارسی را آموزش ببیند، جامعة المصطفی عضو بنیاد سعدی است و فعالیت بسیار اثرگذاری در زمینه ترویج آموزه‌های زبان فارسی در عرصه بین المللی دارد.

استفاده از ظرفیت حوزه زبان و ادبیات فارسی برای نشر و گسترش معارف مکتب اهل بیت(ع) یکی از برنامه های ما است که به همین منظور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آموزش زبان و ادبیات فارسی را در نظام آموزشی جامعة المصطفی در نظر گرفته‌ایم.

تألیفات و ترجمه به 40 زبان زنده دنیا از دیگر فعالیت‌ها و دستاوردهای جامعة المصطفی است.

جامعة المصطفی بیش از 60 رشته و گرایش در عرصه قرآنی دارد و بیش از 500 مرکز قرآنی در کشورهای مختلف جهان دارد که در عرصه‌های حفظ، روخوانی، تفسیر، ترتیل و قرائت فعالیت می‌کنند و تألیفات و ترجمه‌های مختلفی در این زمینه دارند.

تاکنون 23 جشنواره قرآنی با حضور 110 نفر از منتخبین از 80 کشور و 11 هزار شرکت کننده از بیش 100 کشور در جامعة المصطفی برگزار شده است که امسال اصفهان میزبان این رویداد مهم قرآنی بود و هر جشنواره نیز با نکوداشت یکی از علمای فعال در عرصه قرآنی همراه است که امسال این جشنواره در اصفهان همراه با نکوداشت حضرت آیت الله حسین مظاهری از مراجع معظم تقلید و زعیم حوزه علمیه اصفهان همراه بود.

نظام آموزشی جامعة المصطفی در دو قالب دو نظام است، یکی نظام مقاطع با ارائه مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، همچنین سطوح یک دو سه و چهار است، گرچه تمام فعالیت‌های علمی و تحصیلی جامعة المصطفی حوزوی و برگرفته از منابع اصیل دینی و قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) است.

جامعة المصطفی با مرکزیت قم در بیش از هفتاد کشور نمایندگی دارد و در شهرهایی نظیر مشهد، تبریز، قشم، تهران، اصفهان و برخی دیگر شهرها نمایندگی دارد. شخصیت‌هایی نظیر آیت الله اعرافی، آیت الله تسخیری، آیت الله مقتدایی از اعضای هیأت امنا و حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی اکنون ریاست جامعة المصطفی را برعهده دارند.

امکان تحصیل اهل سنت و سایر ادیان در جامعة المصطفی العالمیه

یکی از ویژگی‌های جامعة المصطفی فعالیت در حوزه اهل سنت است، شاهد هستیم دانشگاه‌های الأزهر و المدینه از دانشگاه‌هایی هستند که همسو با ما فعالیت می‌کنند، شاید به تعداد انگشتان دست هم در این دانشگاه‌ها شیعه وجود نداشته باشد اما حقانیت مکتب تشیع به گونه‌ای است که جامعة المصطفی را در جهان بی بدیل کرده است و این مهم به دلیل تنوع ملیت‌ها، تنوع حضور ادیان و مذاهب به ویژه اهل سنت در عین محوریت اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) معارف قرآنی و ارائه فقه جعفری تا مقطع تحصیلی دکتری است.

به اهل سنت حاضر در جامعة المصطفی فقه جعفری و فقه مربوط به خودشان به صورت تطبیقی ارائه می‌شود و از معارف کلام اهل بیت(ع) استفاده می‌برند.

جامعة المصطفی عرصه‌ای است برای جامعه عمل پوشاندن به خواسته های علما و بزرگان و تحقق رؤیای بزرگان و علما پس از 1400 سال است.

شخصیت‌هایی نیر شیخ زکزاکی و شیخ نمر و شیخ عیسی قاسم از دستاوردهای جامعة المصطفی است و به همین دلیل امروز دشمنان با تمام توان ایستاده‌اند تا مسیر حرکت رو به رشد و پیشرفت جامعة المصطفی را مسدود کنند و به هر طریقی به آن ضربه بزنند.

جامعة المصطفی در اصفهان از چه سالی آغاز به کار کرده است؟

شعبه اصفهان جامعة المصطفی از سال 1384 با پشتیبانی و حمایت و درخواست علمای اصفهان آغاز به فعالیت کرد که مسؤولیت آن تا سال 92 برعهده مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اسدی بود که ایشان زحمات ارزشمندی کشیدند. باید از حمایت‌های علما و پشتیبانی ایشان از جامعة المصطفی اصفهان تقدیر بسیار کرد، آیت الله مظاهری، آیت الله مهدوی، آیت الله ناصری و سایر علما و مسؤولان و نهادهای اصفهان، همه به انحاء مختلف با ما در ارتباط هستند  و از حامیان این مجموعه به حساب می‌روند.

از سال 84 تا کنون بیش از 4 هزار نفر از 50 کشور در جامعة المصطفی اصفهان آموزش دیده‌اند و اکنون نیز بیش از هزار نفر از 32 کشور در جامعة المصطفی اصفهان مشغول به فعالیت هستند. ساختار ما در اصفهان به صورت یک مجمتع آموزش عالی و 4 مدرسه آموزش عالی علوم و معارف اسلامی، مدرسه علوم انسانی، مدرسه عالی بنت المصطفی که به خواهران غیرایرانی اختصاص دارد و مرکز آموزش عالی زبان فارسی و معارف اسلامی که 16 گروه علمی تربیتی و 16 انجمن علمی با حضور آقایان و خانمها، 16 تشکل فرهنگی تربیتی و قرآنی به منظور پرورش و تربیت طلاب برای حضور در دیگر کشورها و ترویج معارف دین و نشر مکتب اهل بیت(ع) در اصفهان حال فعالیت هستند.

در مقاطع کارشناسی رشته‌های فقه و معارف، علوم قرآن و حدیث، علوم اسلامی، شیعه شناسی، ادبیات عرب، فقه و اصول و حقوق و معارف اسلامی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های فقه و معارف با گرایش‌های تفسیر، فلسفه، کلام و تاریخ اسلام تاریخ اهل بیت(ع) قانون و جزا و جرم شناسی و در مقطع دکتری تفسیر تطبیقی ارائه می‌شود.

همچنین در مقطع تحصیلی سطوح نیز آموزش‌های چهار سطح با گرایش‌های فقه و معارف، فقه و اصول، تفسیر تطبیقی و فقه و کلام با گرایش اسلامی نیز ارائه می‌شود. محوریت تمام فعالیت‌های آموزشی جامعة المصطفی حوزوی است و از منابع و سنت‌های حوزوی استفاده می‌شود و دروس در قالب منابع جدید متناسب با نیازهای طلاب غیرایرانی به تألیف رسیده است.

آیا در جامعة المصطفی دروس اخلاق نیز برپا می‌شود؟

دروس اخلاق در جامعة المصطفی به دو صورت عمومی و تخصصی است، دروس اخلاق عمومی هر هفته با حضور علما  و اساتید اخلاق و شخصیت‌های مهمی نظیر آیت الله ناصری و آیت الله مهدوی با حضور طلاب بر اساس سطح تحصیلی آنها برگزار می‌شود اگرچه طلاب غیر ایرانی حضور مستمری در دروس اخلاق علما دارند، اما دروس اخلاق تخصصی با حضور طلاب براساس مخاطبینی که دارد و رویکردهای فکری که با آن مواجه هستند برگزار می‌شود. همچنین طرح مربیان تربیتی که فراتر از این دروس اخلاق به منظور تبیین اخلاق در جای جای زندگی انسان با حضور طلاب در گروه‌های 20 تا 30 نفره و حضور یک مربی تربیتی اخلاقی برگزار می‌شود و خط و مشی‌های اخلاقی در جای جای زندگی آنها تبیین و تشریح می‌شود.

در حوزه تربیتی و اخلاقی در جامعة المصطفی برنامه‌هایی برای رسیدن به ساحت‌های مختلف تربیتی و رشد معنوی در نظر گرفته شده و برنامه ریزی جامع و کامل و دقیقی در این زمینه در نظام آموزشی و تربیتی ما وجود دارد.

میزان بودجه و تخصیص‌های مالی جامعة المصطفی چقدر است و به نظر شما چرا تا این حد هجمه و شایعه سازی علیه موضوع بودجه جامعة المصطفی صورت گرفته؟

صحبت‌ها و هجمه های زیادی علیه موضوع بودجه جامعة المصطفی مطرح می‌شود، جامعة المصطفی با گستردگی بیش از 130 کشور و نمایندگی در بیش از 70 کشور، خروجی بیش از 80 هزار نفر و ارائه آموزش زبان فارسی به بیش از 300 هزار نفر و تحصیل بیش از 20 هزار نفر در داخل کشور و فعالیت داشتن حدود 20 هزار نفر از طلاب جامعة المصطفی در کشورهای مختلف جهان، به عنوان یک مجموعه بین المللی است که اگر با حداقل انصاف و نگاه منصفانه به بودجه آن نگاه کنیم شاهد بسیار ناچیز بودن این بودجه هستیم که از اغلب دانشگاه‌های کشور هم کمتر است.

بودجه جامعة المصطفی در یکی دو سال گذشته 300 میلیارد تومان بوده که امسال به 200 میلیارد تومان تقلیل یافت و البته از این مبالغی که اختصاص داده می‌شود تمام آن نیز پرداخت نمی‌شود همانطور که در سال گذشته حدود 65 درصد بودجه اختصاص یافته به جامعة المصطفی اعطا شده است.

گستردگی و سرانه اقدامات جامعة المصطفی بسیار فراتر از بودجه‌ای است که در اختیار آن قرار می‌گیرد اما ما همچنان با تمام توان به فعالیت‌های خود ادامه خواهیم داد و در عرصه بین المللی ایفای نقش خواهیم کرد و روز به روز فعالیت‌های ما در اقصی نقاط جهان، کشور و شهر اصفهان بیش از گذشته خواهد بود و امیدواریم با همیاری و همکاری همه نهادهای مرتبط و مسؤولان و دست اندرکاران بتوانم فعالیت‌هایمان را بیشتر و قدرتمندتر از گذشته ادامه دهیم.

دشمنان به خاطر ضربه‌هایی که از جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی خورده‌اند هرگز در برابر ما ساکت و منفعل نخواهند بود و همواره تلاش می‌کنند تا به انقلاب اسلامی و مجموعه‌های انقلابی و اثرگذار نظیر جامعة المصطفی ضربه وارد آورند.

نشر معارف اهل بیت(ع) تفسیر آیات قرآن کریم، ذکر روایات و ترویج منابع اسلامی امروزه در جهان به برکت انقلاب اسلامی و فعالیت‌های مجموعه‌هایی نظیر جامعة المصطفی بسیار گسترش پیدا کرده است و این یک دستاورد بسیار مهم و ارزنده است. چنین فعالیت‌هایی مقدمه ساز ظهور حضرت ولیعصر(عج) است و افتخار می‌کنیم که جمهوری اسلامی پرچمدار نقش دین در عرصه‌های مختلف در جهان است و جامعة المصطفی نیز پرچمداری است که در عرصه بین المللی در راستای ترویج معارف دینی و نقش آفرینی دین در حوزه بین الملل به عنوان مجموعه‌ای پیشرو و پرچمدار در حال فعالیت است و ما با تمام وجود در داخل و خارج از کشور همچنان این مسیر را ادامه خواهیم داد و هرگز تسلیم توطئه‌های دشمنان نخواهیم شد.

محل درآمد طلاب غیر ایرانی چیست و چه میزان شهریه به آنها پرداخت می‌شود، وضعیت مسکن آنها چگونه است؟

طلاب غیر ایرانی نیز از شهریه برخوردار هستند اما مقدار آن کمتر است و حداکثر 500 هزار تومان خواهد بود که از محل وجوهات شرعی است که از سوی مراجع معظم تقلید پرداخت خواهد شد و محل درآمد دیگری از طریق وجوهات شرعی نخواهند داشت.

بسیاری از این طلاب در کشور ما شغلی ندارند و حتی پس از دانش آموختگی و فارغ التحصیلی که البته به معنای اتمام فعالیت‌های تحصیلی و علمی این عزیزان نخواهد بود، برخلاف رویه معمول فارغ التحصیلان دانشگاهی که مشغول به کار خواهند شد، این عزیزان وارد عرصه فعالیت‌های دینی و تبلیغی در کشورهای خود می‌شوند و فعالیت‌های گسترده‌ای خواهند داشت.

بعضی از طلاب غیر ایرانی از کمک هزینه‌های بسیار کمی در زمینه تأمین مسکن که از سوی جامعة المصطفی پرداخت می‌شود بهره می‌برند و اگر در مقام تحقیق و بررسی برآیید خواهید دید که این طلاب در محروم‌ترین مناطق مشغول به زندگی هستند، اما این مریدان و شیفتگان مکتب اهل بیت(ع) و شیعیان حقیقی عاشقانی هستند در مسیر دین از کشور و سرزمین خود مهاجرت کرده‌اند و تمام سختی‌ها را به جان خریده‌اند تا قدم در مسیر ترویج و نشر معارف اسلام و مکتب ائمه اطهار(ع) بردارند.

طلاب غیر ایرانی پس از حضور در کشور خود قطعا با مشکلات متعددی از جمله مباحث امنیت مواجه خواهند بود، چه تدابیری برای این مشکلات دیده شده است؟

در زمینه پشتوانه و حمایت‌های علمی و معنوی تدابیر مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده است، اقدامات و حمایت‌هایی برای آنها در دستگاه دیپلماسی و مجلس شورای اسلامی دیده شده است اما در حقیقت بار این موضوع بر دوش خود آنها است اگر چه جمهوری اسلامی ایران نظیر حمایت‌هایی که از علمایی مانند شیخ زکزاکی داشت اقداماتی صورت می‌دهد.

مهمترین دغدغه‌های طلاب غیر ایرانی حاضر در جامعة المصطفی پیرامون چه مسائلی است و در مسیری که انتخاب کرده‌اند با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟

دغدغه این طلاب شناخت دین و معارف دینی و قرآن کریم و اهل بیت(ع) اگر چه با مشکلاتی در داخل کشور ما مواجه می‌شوند و گاهی افرادی که توجهی به مسائل ندارند موجب آزردگی خاطر این طلاب خواهند شد، همچنین هجمه‌های ناجوانمردانه علیه طلاب غیر ایرانی برای آنها می‌تواند مشکل ساز باشد اگر چه به این موضوعات توجهی ندارند و با قوت به مسیر خود ادامه می‌دهند چرا که عاشق معارف اهل بیت(ع) و فراگیری و نشر و ترویج این معارف هستند.

دشمنان خواستار توقف جامعة المصطفی هستند|خدمت جامعة المصطفی به زبان فارسی

در مراسمات مختلف انقلابی و ملی نظیر راهپیمایی 22 بهمن همواره شاهد حضور پررنگ طلاب غیر ایرانی هستیم، آیا اجباری وجود دارد یا انگیزه‌های خود این طلاب موجب این حضور می‌شود؟

باور کنید هیچ اجباری برای این عزیزان وجود ندارد اما خودشان به صورت خودجوش در این مراسمات حاضر می‌شوند، علت این موضوع همان رویکرد دینی و عقلانی برخاسته از مبانی دینی و فرهنگ دینی است، این طلاب معتقد هستند حضورشان در این مراسمات به منظور ادای دین به انقلاب اسلامی لازم و ضروری است، درک طلاب غیر ایرانی از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از برخی افراد درون کشور بسیار بیشتر است، چرا که آنها در عرصه بین المللی فعالیت دارند و اثرگذاری و برکات انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف جهان را درک کرده‌اند و به از اهمیت آن مطلع هستند.

ما درون انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی هستیم و از امنیت و آزادی برخورداریم اما آنها نبود امنیت و آزادی به ویژه برای مسلمانان و شیعیان را درک کرده‌اند و به خوبی شرایط سخت خارج از جمهوری اسلامی ایران را دیده‌اند. به همین دلیل از فهم و درک و معرفت بالایی در زمینه انقلاب اسلامی برخوردار هستند و این شناخت و بصیرت و آگاهی آنها رشد روزافزون دارد.

به عنوان نکته پایانی اگر سخنی پیرامون جامعة المصطفی دارید بفرمایید.

جامعة المصطفی مجموعه مظلومی است، در مظلومیت آن همین بس که 30 سال به صورت چراغ خاموش مشغول به فعالیت بوده است، اگر امروز فعالیت‌های آن بیشتر از گذشته به عموم مردم اطلاع رسانی می‌شود به دلیل بهبود شرایط و اهمیت تبیین و ترویج فعالیت‌های این مجموعه آموزشی تربیتی بزرگ و جهانی است که افراد بسیاری از جمله علما و اساتید و فضلای حوزه علمیه زحمات و تلاش‌های بی دریغ و بدون چشم داشت بسیاری برای آن کشیده‌اند تا إن شاء الله مورد عنایت خداوند متعال و حضرت ولی عصر(عج) واقع شود./1304/گ403/ب1

گفت و گو از متین فیروزآبادی

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات