۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۱۴۶۳۷
آیت الله علم الهدی:

خواسته جوانان از مسؤولان تسهیل اشتغال و ازدواج است

خواسته جوانان از مسؤولان تسهیل اشتغال و ازدواج است
امام جمعه مشهد با بیان اینکه شادی و نشاط جوانان با کار و ازدواج رقم می خورد، گفت: خواسته جوانان از مسؤولان این است که؛ «اگر به فکر ما هستید، کار و اشتغال ما را درست کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه مشهد مقدس که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن روز زیارتی امام هشتم(ع)، اظهار کرد: یکی از احتمالاتی که برای این روز داده شده، روز شهادت امام هشتم(ع) است اما ما نقل معتبر تاریخی نسبت به این مسأله نداریم.

وی با اشاره به تکریم این روز توسط ارادتمندان ایرانی امام هشتم(ع)، به تبیین علت نامگذاری 23 ذی القعده به نام روز زیارتی امام رضا(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: مقدمه سفر امام رضا(ع) به خراسان، حج گزاری ایشان بود که در یکی از همین دو روز برای انجام مناسک حج از مدینه به مکه شروع به حرکت کردند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: مردم از این که امام هشتم(ع) برای خلافت به خراسان می روند، خوشحال بودند اما حضرت برای افشای توطئه مأمون، در لحظه آخر وداع خطاب به عزیزان خود فرمودند «مرا به خراسان می برند تا بکشند.» این خبر امام هشتم باعث اوج گیری صدای گریه و ضجه از منزل ایشان شد که مردم را متعجب کرد. این اتفاق وضع مدینه را عوض کرد و جشن مردم را به عزا تبدیل کرد و عمال حکومت توان ساکت کردن مردم را نداشتند.

مشهد مقدس مرکز جدید دنیای اسلام است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که زیارت امام رضا(ع) بعد از زیارت سیدالشهدا(ع) بیش از دیگر معصومان(ع) مورد تأکید قرار گرفته، افزود: علت سفارش فراوان به زیارت امام هشتم(ع) این است که ائمه معصومین(ع) برای آینده اسلام پیش بینی می کردند که مرکزیت اسلام از حجاز و مدینه سلب می شود و در آن روز تمام مسلمانان جهان باید به مرکز جدید دنیای اسلام که همان مشهد مقدس است، توجه داشته باشند.

وی تأکید کرد: امروز ایران اسلامی در جبهه دفاع از پیامبر اکرم(ص) و اسلام، در خط مقدم قرار دارد و مشهد مقدس به فرموده امام بزرگوار ما مرکز ایران است؛ یعنی نقطه ثقلی است که تمام اتکای کشور ما و مسلمانان جهان روی آن قرار دارد.

مردم اجازه تغییر هویت مشهد مقدس را نخواهند داد

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: عزیزان ما در مدیریت مشهد مقدس باید بدانند که این شهر برای هیچ کسی جز امام رضا(ع)‌ نیست و هویت آن باید متعلق به امام هشتم(ع) باشد. این که تعبیر «زائر امام هشتم» را به تعبیر «گردشگر» تغییر دهند، تعبیری امام رضا ستیزانه است. مردم اجازه این گونه رفتارها را نخواهند داد.

وی افزود: بنده شفاف می گویم؛ جریان های قدرت و ثروت برای سودجویی وارد این شهر شده اند و با خود اینگونه اندیشیده اند که در شهری که سالانه میزبان 32 میلیون زائر دارد، بهترین مکان برای مرکز تفریحات، عیاشی و سودجویی های آن ها شود؛ از همین رو است که شادی جوانان را بهانه کرده اند تا سلسله حرکات ناهنجاری را ترویج کنند و سودهای غیر شرعی برای خود ایجاد کنند.

شادی و نشاط جوانان با کار و ازدواج رقم می خورد؛ نه با کنسرت و موسیقی

امام جمعه مشهد مقدس گفت: کسی که به فکر شادی و نشاط جوان است، دست دختران و پسران جوان را در دست یکدیگر بگذارد تا با تشکیل زندگی مشترک، شادی واقعی را تجربه کنند که از کنسرت و موسیقی هم بیشتر است. جوان مشهدی به شما آقایی که خود را مسؤول اجرای منافع جریان قدرت و ثروت می دانی، می گوید «اگر فکر ما هستی، کار و اشتغال ما را درست کن؛ نه با تار و سنتور زدن.»

وی تأکید کرد: امیدواریم مسؤولان مشهدی که افرادی دارای سابقه انقلابی و از خانواده شهدا هستند، متوجه جایگاه این شهر باشند؛ چرا که امام رضا(ع) قابل حذف از این شهر نیست.

آیت الله علم الهدی همچنین در خطبه اول نماز جمعه، با اشاره به شأن این خطبه که همان تبیین مصادیق تقوا است، اظهار کرد: تقوا نرم افزاری در زندگی ماست که حرکات، فعالیت ها و تمام شؤون زندگی انسان را کنترل می کند و دیگر عمل حرامی از انسان سر نمی زند و اعمال واجب او ترک نمی شود.

وی افزود: انسانی که ملکه تقوا بر او حاکم شده باشد، از گناه و معصیت می ترسد و فرار می کند. پیامبر اکرم(ص) به اباذر فرمودند «مؤمن وقتی در برابر گناه قرار می گیرد، آن قدر وحشت زده است که گویی بناست صخره ای بر سر او فرود آید اما انسان بی تقوا یا کافر گناه را مانند مگسی می بیند که روی بینی او نشسته باشد.»/861/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مدت هاست در هر جمع و گروهی این سوال طرح می شود که:
چرا در ایران اختلاس زیاد است؟
تهمت فراوان است ؟
دروغ بی شمار است؟
چرا زیرآب زنی در کار و خیانت در شغل و فساد در خانواده افزون شده است؟
چرا جوانان به مواد مخدر روی آورده اند؟
چرا رابطه های آنچنانی رواج یافته ؟
چرا میزان تصادفات رانندگی زیاد شده؟
چرا دعواهای خانگی و خیابانی و چاقو کشی و قتل و جنایت و تجاوز روز به روز بیشتر می شود؟
چرا تحمل ایرانی ها کم شده.؟
چرا فحش زیاد شده ..؟

چرا هر کس که سفری به اروپا می کند می گوید انجا احترام دیده و در ایران بی احترامی ....؟
چرا و چرا؟؟

مگر از صبح تاشب نوای دین از صدا و سیما به گوش نمی رسد؟
مگر هر هفته در کل کشور نماز جمعه برگزار نمی شود؟
مگر این همه مداح و سخنران که شب و روز از خدا و پیغمبر می گویند کم است ؟
پس چرا مشکلات اخلاقی جامعه روز به روز اسفناک تر و فجیع تر می شود؟؟

خلاصه : چرا جامعه ایران از اخلاق دور شده است؟

پاسخ این همه سوال فقط یک عبارت است:

«ابهام از آینده و اخلاقی زیستن»

در دهۀ ۱۹۶۰ تعدادی از روان‌شناسان اجتماعی فرانسوی با همكاری یك مؤسسۀ تحقیقاتی بزرگ، در اروپا یك مركز شبانه روزی تأسیس كردند.

در این مركز، نوجوانان ۱۲تا ۱۹سال آموزش می‌دیدند و زندگی می‌كردند. مدّت یك سال همه چیز به صورت عادی جریان داشت
و آزمایش‌های مختلف كمی و كیفی بر روی آنان انجام گرفت.

در طول این یك سال، هر نوجوان سه وعدۀ غذایی روزانه با احتساب میان وعده‌ها، ۸۰۰ گرم غذا می‌خورد.

پس از یك سال به تدریج و آگاهانه شایعه كردند به علت وضعیت اقتصادی نابسامان شبانه‌روزی، ممكن است غذا به لحاظ كمی و كیفی جیره‌بندی شود.

شش ماه بعد از این شایعه، میزان غذای مصرفی روزانه هر فرد از ۸۰۰ گرم به ۱۲۰۰ گرم افزایش یافت.
هنگامی كه عملاً جیره‌بندی را آغاز كردند، مصرف غذا از ۱۲۰۰ گرم به ۱۵۰۰ گرم رسید و حتی در اواخر این دورۀ چهارساله، نوجوانانی بودند كه در شبانه روز بیش از ۵كیلوگرم غذا می‌خوردند.

دلیل افزایش مصرف این بود كه نوجوانان آیندۀ خود را مبهم می‌دیدند.

هنگامی كه مركز شبانه‌روزی در وضع عادی قرار داشت، افراد غذای خود را به یكدیگر تعارف می‌كردند
و نسبت به یكدیگر رابطه‌ای مبتنی بر نیكوكاری، شفقت و نوعی از خودگذشتگی داشتند. امّا هنگامی كه شایعۀ كمبود غذا مطرح شد، تعارفات، رعایت ادب و رفتارهای مهربانانه، نسبت به یكدیگر كمتر شد.

در واقع به دلیل مبهم بودن آینده، اخلاقی زیستن بر پایۀ عدالت، احسان، رعایت ادب و.. به مرور زمان كمرنگ گشت.

آینده ی مبهم و نامعلوم افراد از نظر مالی، شغلی و.. آستانۀ اخلاق و تحمل را در هر جامعه ای كاهش می‌دهد.

به طور مثال، در جامعه‌ای كه همۀ افراد با هر تخصصی می‌توانند شغلی داشته باشند، كارشكنی، حسادت، تهمت، سخن‌چینی، چاپلوسی و.. كمتر است.

به طور كلی در جامعه‌ای كه نیازهای اساسی انسان‌ها در آن تأمین می‌شود، افراد بر پایۀ موازین اخلاقی زندگی می‌كنند.

پس اخلاقی زیستن ارتباطی به نصیحت های اخلاقی و ازدیاد مجالس دینی ندارد.
اخلاقی زیستن نیاز به آرامش ذهنی و ثبات اقتصادی دارد.

به جای صرف هزینه های بسیار برای دعاهای مستحب کمیل و ندبه و سخنرانی های خسته کننده و مداحی های سوزناک و خرج برای برپایی مجالس و همایش های بی اثر ؛ بهتر است این ثروت عمومی را به واجبات مردم یعنی مخصوصا ازدواج و شغل منتقل کنید.

جوانی که شغل دارد و ازدواج کرده ، با خوش بینی به آینده می نگرد
و همین آرامش به او زندگی اخلاقی بهتری هدیه خواهد داد .

پس لطفا مستحبات را کم کنید و به واجبات برسید!

اخلاق و آسیب‌های اجتماعی
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حاشیه رونمایی از 2 دستاورد در مشهد تاکید کرد:

توان تأمین نیازهای دریایی کشور درگرو اعتماد به جوانان است
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
مشکلات مردم با حرف و وعده حل نمی شود/ مردم از گرانی ها گلایه دارند

آیت الله نوری همدانی در درس خارج امروز:
حوزویان افزون بر درس و بحث باید به نیازهای جامعه توجه داشته باشند، ما نمی توانیم تنها به درس و بحث بپردازیم و نسبت به جامعه بی تفاوت باشیم. توجه به مردم سفارش همیشگی امام راحل و رهبر معظم انقلاب است چرا که مردم در صحنه های گوناگون حضور داشته و از انقلاب دفاع می کنند، جمهوری اسلامی نظام مردم سالاری است و مردم حق بزرگی بر گردن کشور دارند. باید از مردم پشتیانی و مطالبات آنان پیگیری شود، مردم مشکلات معیشتی جدی دارند و با حرف و بازی با الفاظ چیزی حل نمی شود، مردم از گرانی ها رنج می برند و گلایه دارند حال چرا مسؤولان باید بی تفاوت باشند؟

با حرف و وعده کار درست نمی شود، مسؤولان باید به خواسته های مردم توجه کنند، میلیون ها بیکار در کشور وجود دارند که بخش اعظم آن را جوانان تشکیل می دهند، برخی دم از حمایت از جوانان می زنند اما برای جوانان کاری نشده است. جوانان بسیاری درس خواندند و زحمت کشیدند اما در حال حاضر بیکار هستند،بیکاری بلای بزرگی برای جامعه است، این که مدام می گویند چنین خواهیم کرد و اولویت به جوانان داده شده چه کاری برای جوانان انجام داده اند؟

نپرداختن حقوق از دیگر مشکلات است و زندگی مردم وابسته به همین حقوق ها است، در این چند روز مکررا مردم به ما مراجعه کرده اند که حقوق ها کفایت نمی کند و این حقوق ناکافی نیز به موقع پرداخت نمی شود، مشکل دیگر مردم که مراجعه کردند این بود که سرمایه های خود را در بانک و مؤسسات قرار دادند و الان به آن ها پس داده نمی شود، باید برای این مشکلات چاره اندیشی کرد. باید به مردم بها داده شود چرا که برای انقلاب زحمت کشیدند، نباید کاری کرد که مردم پشیمان شوند بلکه باید به انقلاب و نظام دلگرم بوده و در صحنه حضور داشته باشند، مسؤولان باید مشکلات مردم را با جدیت برطرف کنند، علما و حوزویان همواره درکنار مردم بودند و نمی توانند به خواسته ها و مشکلات جامعه و مردم بی تفاوت باشند.
0
0
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
درود بر آیت الله علم الهدی که به فکر ما جوانان هستند.
0
0