۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۱۶۱۳۷

دیدار مسئولان شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با رئیس جامعةالمصطفی

دیدار مسئولان شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با رئیس جامعةالمصطفی
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار مسئولان شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، ارتباطات دانشگاهی دنیای اسلام را زمینه‌ساز فعال‌سازی دیپلماسی علمی و عمومی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار مسئولان شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، ارتباطات دانشگاهی دنیای اسلام را زمینه‌ساز فعال‌سازی دیپلماسی علمی و عمومی برشمرد.

در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، رئیس جامعةالمصطفی، ضمن اشاره به مأموریت‌های جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: امروز جامعة‌المصطفی ضمن پوشش تحصیلی جمعیت چشم‌گیری از دانش‌پژوهان غیرایرانی، بخش در خور توجهی از این بستر آموزشی را در عرصه تحصیلات فضای مجازی نیز فعال نموده است.

وی، در ادامه، به افزایش رشته‌های جامعة‌المصطفی به چهارصد رشته و گرایش در طرح تحول آموزشی اشاره نمود و اظهار داشت: همه مدارکی که در جامعة‌المصطفی در عرصه‌های حضوری یا مجازی صادر می‌شود، مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با اشاره به این که بیش از هشت‌هزار نفر در دانشگاه مجازی المصطفی تحصیل می‌کنند، به چشم‌اندازهای برنامه‌های دانشگاه مجازی المصطفی اشاره نمود و یادآور شد: جامعةالمصطفی در حوزه آموزش مجازی، آموزش‌های پودمانی و تک‌درسی را نیز ارائه می‌کند و این مهم همواره مورد توجه مدیران این مجموعه قرار دارد.

رئیس جامعةالمصطفی به اهمیت بازتعریف روابط میان‌دانشگاهی در قالب‌های پودمانی و کوتاه‌مدت اشاره نمود و اظهار داشت: ظرفیت جامعة‌المصطفی در عرصه آموزش مجازی بسیار ارزشمند بوده، تنوع‌های ملیتی در این حوزه، سرمایه‌ای والا برای انتقال به مراکز فعال در عرصه آموزش‌های مجازی به شمار می‌رود.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به محورهای مهم همکاری دو یا چندجانبه میان‌دانشگاهی، تصریح کرد: جامعة‌المصطفی بیش از دویست تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های بین‌المللی جهان امضا و عملیاتی نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با تأکید بر این که بخشی از تفاهم‌نامه‌های همکاری جامعة‌المصطفی با مجموعه‌های دانشی جهان، فعالیت‌های مجازی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، تصریح کرد: در حوزه همکاری دانشگاه‌های جهان اسلام باید ضمن بازشناسی محورهای مهم، ظرفیت‌های داخلی را فعال‌تر نمود.

رئیس جامعةالمصطفی، در پایان سخنان خود، با بیان این که عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های مختلف بین‌المللی، ظرفیت‌های بزرگی پیش روی مجموعه‌های دانشگاهی ایران قرار داده است، تصریح کرد: برای فعال‌سازی هر چه بیشتر دیپلماسی علمی و عمومی، باید از ارتباطات دانشگاهی دنیای اسلام بهترین استفاده را نموده، هیچ گاه از ظرفیت والای دانشگاه‌های مجازی غافل نباشیم.

در ادامه، «دکتر نجفی»، دبیر شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، ضمن تقدیر از تلاش جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: امیدواریم با مغتنم شمردن احساس مسئولیت حاکم بر مسئولان و مدیران جامعةالمصطفی، بتوانیم از ظرفیت‌های پویا و ارزشمند این نهاد فاخر بین‌المللی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

دبیر شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، در ادامه، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از تأسیس این شبکه، با بیان این که شبکه مزبور با هدف فعال‌سازی بخش‌های علمی و فن‌آوری جهان اسلام تشکیل شده است، اظهار داشت: رشد و گسترش زیرساخت‌های آموزشی جهان اسلام، از مهم‌ترین اهداف تأسیس سازمان همکاری‌های اسلامی بود و یکی از بسترهای لاز جهت تحقق این امر، بهره‌برداری از ظرفیت فضای مجازی به شمار می‌رود که در قالب شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام نمود یافته است.

وی به عضویت 57 کشور جهان در شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام اشاره نمود و یادآور شد: در سالیان اخیر، شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، ضمن آمایش دانشگاه‌های مجازی کشورهای اسلامی، به فعال‌سازی ظرفیت ارتباط‌گیری کشورها از این بستر توجه نموده و ارتقای سطح دانشی جهان اسلام را با استفاده حداکثری از فضای مجازی در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر نجفی ضمن اشاره به دست‌آوردهای چشم‌گیر جامعةالمصطفی در عرصه آموزش زبان فارسی، با بیان این که امیدواریم بتوانیم با همسوسازی ظرفیت مجموعه‌های دانشگاهی جهان اسلام در بستر تحصیلات مجازی، اقدامات در خور توجهی رقم بزنیم، خاطرنشان کرد: بیش از چهل دانشگاه ایرانی فعال در عرصه تحصیلات مجازی، موفق به عضویت در شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام شده‌اند.

وی با تأکید بر این که شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، ضمن توجه به ظرفیت دیپلماسی عمومی، دیپلماسی علم و فناوری را با دیپلماسی فرهنگی پیوند داده است، اذعان داشت: امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های پویای مراکز بین‌المللی مانند جامعةالمصطفی، دست‌آوردهای در خور توجهی در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی داشته باشیم.

دبیر شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، در بخش پایانی سخنان خود، بهره‌گیری از شبکه‌های مجازی را در عرصه‌های آموزشی، از اهرم‌های قدرت دیپلماسی علمی و عمومی عنوان کرد.

«حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حسینی»، رئیس دانشگاه مجازی المصطفی نیز در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه مجازی المصطفی، با بیان این که دانشگاه مجازی المصطفی دانش‌پژوهانی از 120 ملیت جهان را تحت پوشش قرار داده است، خاطرنشان کرد: رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه مجازی المصطفی به هفت زبان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این که دانشگاه مجازی المصطفی رشته‌های کوتاه‌مدت خود را به چهارده زبان زنده دنیا ارائه می‌کند، یادآور شد: تاکنون بیش از سیصد دوره کوتاه‌مدت در دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شده است.

رئیس دانشگاه مجازی المصطفی کارآمدی در عین محدودیت زمانی را از ویژگی‌های بارز دانشگاه مجازی المصطفی برشمرد و ابراز داشت: دانشگاه مجازی المصطفی در ده سال فعالیت خود، ظرفیت‌های در خور توجهی را در این حوزه فعال نموده است؛ امیدواریم بتوانیم ضمن گسترش فعالیت‌ها، تجربیات و ظرفیت‌های ارزشمندی در اختیار مجموعه‌های فعال در عرصه آموزش‌های مجازی جهان اسلام قرار دهیم./1330/د102/ب1

ارسال نظرات