فقه سلاح کشتار جمعی در یک نگاه
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در اینکه سلاح کشتار جمعی از اثرات مخرّب و وحشتناکی برخوردارند شکّی نیست؛ لکن با این وجود آدمی در حیرت است که یک چنین مسئله بدیهی را بعضی از انسان ها درک نمیکنند و در عین اینکه خود را مدّعی حقوق بشر معرفی مینمایند و خود را در این عرصه سرآمد «مدافعان حقوق بشر» میدانند، به جای «خلع سلاح هستهای و کشتار جمعی» به «رقابت در صنایع تسلیحاتی» میپردازند و روز به روز بر تولید و تکثیر این سلاحها میافزایند. امّا اینکه این اقدامات با چه هدفی انجام میشود و نهایتاً به چه چیزی منتهی میشود مسئلهای است که باید در جای خود از سوی کارشناسان امر بررسی و تحلیل شود.
در سالهای اخیر که نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصههای گوناگون این نبرد تمدنی به ویژه در جنگ های رسانهای و اطلاعاتی، و حضور مؤثرش در مجامع منطقهای و بینالمللی، و پیشرفتهای چشمگیر خود در حوزه فناوری صلحآمیز هستهای و صنایع دفاعی به موفقیتهای بزرگی دست یافته است، قدرتهای مستبد و مستکبر عالم این سیر سریع پیشرفت و اقتدار را برنتافته و سیاستهای خصمانه گذشته را تقویت و تشدید کردند و در جهت «تنبیه ملت ایران» به تهدید، تحریم و صدور قطعنامههای به تعبیر خودشان «فلج کننده»، و جنگ روانی، و تبلیغات سوء، و ایجاد تردید در اذهان عمومی به هر گونهای که در توانشان بود اقدام کردند. یکی از آن همه شبههپراکنی در برنامه هستهای ایران است.
این موجودات خبیث به رغم همه تحقیقات انجام شده و جمعآوری گزارشات میدانی از مراکز هستهای کشور و تصدیق اکثر قریب به اتفاق بازرسان آژانس مبنی بر صلحآمیز بودن فعالیتها، نظام اسلامی را به تلاش برای داشتن بمب هستهای و سلاح کشتارجمعی متهم میکنند. در مقابل، رسانه ملی و مسئولین سطوح مختلف کشور هم، مدام در تلاش برای تبرئهکردن ایران از این اتهام خیالی هستند. آنها پاسخ داده و میدهند که ما در عین برخورداری از توان ساخت سلاح هستهای، اما نه نیازی به داشتن چنین سلاحی داریم و نه اسلام اجازه تولیدش را به ما میدهد.
از آنجا که باور این قضیه برای عدهای از مردم سخت و گران است و نداشتن سلاح هستهای را در عصر تولید چنین جنگافزارهایی محال و بلکه خلاف عقل بشری میدانند، نگارنده یادداشت برآن شد تا به اجمال و اختصار و به قدر حوصله خواننده محترم، برخی ادله حرمت تولید سلاحهای کشتار جمعی را بیان نماید.
آموزه های اسلامی، ایجاد رعب و وحشت، اعمال خشونتبار و آنچه که «مخلّ امنیت عمومی» است را مصداق بارز گناه و معصیت میداند.
«امنیت» از نیازهای اولیه زندگی بشری است. این گزارهای غیرقابل انکار است. همین امر وظیفهای را بر دوش آحاد مردم و همه حکومت ها اعم از حکومتهای دینی و سکولار میگذارد و آن تلاش همگانی و همه جانبه برای برقراری امنیت است. چون این مسأله، مسألهای نیست که یک حکومت یا یک نفر بتواند آن را محقق نماید؛ بنابراین همکاری و مشارکت برای تأمین امنیت ملّی و چه بسا «امنیت جهانی» یک امر اجتنابناپذیر است و از سوی دیگر مقابله با عواملی که مخلّ امنیت بینالمللی هستند نیز «مسئولیت عمومی» است و این خود از مصادیق روشن «نهی از منکر» میباشد.
نتیجه: تولید سلاحی که استفاده از آن حرام است، به طریق اولی حرام است. به عبارت دیگر مقدمه حرام، حرام است.
خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارکه بقره، آیه کریمه ۱۹۰ میفرماید: و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لاتعتدوا ان الله لایحب المعتدین. در راه خدا با آنان که با شما به جنگ برخواستهاند جهاد کنید و از حدّ [جنگ و دفاع]تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد؛ پس تجاوز، حرام و تجاوزگر، آلوده به معصیت بزرگ و مبغوض خداست. پس کشتن غیرنظامیان، حرام، و تجاوز از حدّ جنگ و جهاد و دفاع از سوی اسلام ممنوع است.
نتیجه: تولید سلاحی که استفاده از آن حرام است، به طریق اولی حرام است.
اسلام عزیز در باب جهاد، همه افرادی را که در جبهه مقابل قرار گرفتهاند به یک چشم نگاه نمیکند و آنها را تفکیک و تقسیم نموده و کشتن چند گروه را غیرمجاز دانسته است:
الف) مرحوم شهید اول در کتاب شریف لمعه میفرماید: ولایجوز قتل الصبیان و المجانین و النساء و ان عاونوا الا مع الضروره: کشتن «کودکان» و «دیوانگان» و «زنان» هرچند به دشمن کمک کنند جایز نیست «مگر در صورت ضرورت»؛ که به این موارد «پیر سالخورده و از کارافتاده» را نیز اضافه نموده و فرموده: کشتن پیرمرد از کارافتاده نیز جایز نیست «مگر اینکه در امورات جنگ اظهار نظر کند و یا در جنگ شرکت کند». این بیان شهید اول حاکی از این است که دین اسلام «ارزشها و کرامتهای انسانی» را به چه میزان محترم، مهم و خطیر میداند.
ب) جنگ با کسانی که «سلاح را بر زمین میگذارند» و نیز با «مجروحان» و «ناتوانان از جنگ» ممنوع است.
ج) از بین بردن باغستانها، گیاهان، زراعتها و زهرآلودکردن آبهای آشامیدنی دشمن با استفاده از این سلاح و سلاح میکروبی و شیمیایی و ... ممنوع است.
نتیجه: تولید سلاحی که استفاده از آن حرام است، به طریق اولی حرام است.
اسلام در قرآن کریم خود را دین «صلح و امنیت و هدایت» معرفی میکند و پیامبرش را «پیامبر رحمت برای جهانیان» معرفی میکند و ایشان را این گونه خطاب قرار میدهد که: فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک...ای رسول رحمت! خدا تو را با خلق مهربان و خوشخوی گردانید و اگر تندخو و سختدل بودی مردم از گرد تو متفرق میشدند...
بنابراین تولید و استفاده از سلاحی که منجر به کشته شدن «غیرنظامیان و افراد بی گناه» میشود، با چنین مشی و منشی سازگار نخواهد بود. اگرچه در مقابل آنان که «بیرق دشمنی با اسلام و حکومت اسلامی» برافراشتهاند، خداوند متعال ما را به جهاد و دفاع از نوع «اشداء علی الکفار» امر کرده است.
فرجام
در منطق اسلام مبارزه و جهاد باید «قربه الی الله» باشد- به خلاف سایر ادیان و مکاتب موجود که مبارزه را وسیلهای برای رسیدن به «قدرت و منفعت شخصی و استعمار ممالک و استکبار در دنیا» میدانند- همه همّ و غمّ اسلام «استقرار امنیت»، «برپایی عدالت»، «دفاع از حق» و «پیگیری حقوق از دسترفته مظلوم» است.
اسلام و نظام اسلامی برای رسیدن به اهداف عالی الهی خود هیچگاه به هر وسیلهای متمسّک و متوسّل نخواهد شد. دین اسلام نه تنها عملیات کشتار جمعی را تأیید نمیکند که آن را «نمونه بارز نقض حقوق بشر» و دارنده چنین سلاحی را «مجرم» و استفاده از آن را «گناه نابخشودنی» میداند./918/ی702/س
محمدامین امامی
بارک الله فی علمک
جعلک الله من العلماء العاملین
یادداشت رو خوندم
فقط یه چیزی
در این موارد احساس می کنم بحث بیشتری باید بشه.
اینکه مقدمه حرام مطلقا حرامه یا در صورتی که به فعل حرام منجر بشه حرام میشه؟
وبا این مطلب شما موافقم
انشاءالله روزی برسه که دیگه شاهد چنین جنایات وکشتار دسته جمعی نباشیم
واین عدالت صورت نمیگیره مگر با ظهور حضرت حجت آقاامام زمان عج
اسلام حتی تو جنگ هم به ظرافتا و ریزه کاریا توجه داره
شما خوبید