چرا ولایت امیرمؤمنان اکمال دین و اتمام نعمت است + صوت
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به همه دوست داران و علاقه مندان اهل بیت(ع) اظهار داشت: همه ما باید به این روز عزیز که روز ادامه رسالت رسول خدا است توجه کنیم و پیام های غدیر را بگیریم، چراکه روز غدیر خم روز ابلاغ امری است که امر رسالت را تمام کرد و روز اکمال دین و اتمام نعمت است.
وی با طرح این سؤال که چرا ولایت و نصب امیرالمؤمنین(ع) اکمال دین و اتمام نعمت است؟ گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) رسالت خود را انجام داد و از میان مردم رفت ولی دین را رها نکرد، بلکه برای حفظ دین و بیان معارف دین به دستور خدا آن طوری که در خطبه غدیریه آمده است نقطه آغاز را بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع) مطرح کرده اند و این که ولایت اهل بیت(ع) از کجا شروع می شود و به کجا ختم می شود.
این سخنران برجسته کشوری افزود: پیامبر اکرم(ص) معمولا خطبه های کوتاه می خواند ولی خطبه ایشان در غدیر طولانی بود چون چنین اجتماعی که نزدیک به 100 هزار نفر باشد دیگر نداشتند و باید حرف را تمام می کردند و در این خطبه حضرت به نکات مهمی اشاره کردند که همه این ها مشاهده می شود اسلام یک دین ماندگار است.
وی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام(ص) تمام اموری که برای سعادت بشریت بوده را بیان و توسط اوصیاء خودش تبیین کردند، تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) که از سوی خدا و توسط پیامبر منصوب شده اند دو وظیفه اساسی داشتند یکی حفظ دین بود و حفظ آن چه که پیامبر گرامی اسلام(ص) برای آن مبعوث شده بودند که تحریف نشود و دیگری تبیین دین بود چون دین نیازمند تبیین است.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد اضافه کرد: اهل بیت(ع) تا جایی که امکان داشت این دو امر را انجام دادند و برکات زیادی برای شیعه داشت؛ به همین جهت امروز پیروان اهل بیت(ع) هنوز در دنیا سربلند هستند و به خودشان می بالند که مکتب تشیع حرف برای گفتن دارد، بنابراین پیام های غدیر یکی حفظ دین در عصر غیبت و دیگری تبیین دین است که در این صورت دین تنها نمی ماند، همانطوری که امام رضا(ع) فرمودند: اگر مردم معارف دین ما را بدانند خود به خود از ما تبعیت می کنند.
طرح مباحث غدیر مخالفت با وحدت اسلامی نیست
وی در تبیین این مسأله که طرح مباحث غدیر مخالف وحدت امت اسلامی هست یا خیر؟ یادآور شد: اتفاقا این طور نیست، چراکه ما باید اتحاد در عمل با اهل سنت داشته باشیم والا اختلاف در عقیده از ابتدا بوده و امروز هم هست؛ اختلاف در عقیده را باید با دلیل و برهان و بدون توهین به عقاید یکدیگر مطرح کرد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: حرف ما این است که پیامبر گرامی اسلام(ص) که قرآن کریم اطاعت ایشان را لازم کرده است و اوامر و نواهی ایشان را باید انجام داد، دستوراتی دارند که یکی از آنها حدیث ثقلین است که اتفاقا در صحیح مسلم هم آمده است؛ ما عقیده داریم ثقلین همان حبلی است که به دستور قرآن کریم باید به آن اعتصام جست، این حدیث متواتر است از این رو ما باید این سنت رسول خدا را که اهل سنت هم آن را قبول دارند احیا کنیم.
وی با بیان این که مباحث عقیدتی و طرح آن به صورت علمی هرگز موجب اختلاف و دو دستگی نیست، یادآور شد: ما می گوییم چیزی که در منابع اصلی آمده و شما نیز آن را صحیح می دانید پیروی کنید، پیامبر فرمود: از قرآن و عترت تبعیت کنید و در حدیث دیگری مشخص شده است که عترت دقیقا امیرالمؤمنین(ع) و اولاد طاهرین ایشان هستند؛ همچنانکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمود: علی مع القرآن و القرآن مع علی./1330/ج