۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۶۱۹۸۱۸
رییس مرکز فقهی جواد الائمه:

اوقات فراغت فرصتی مغتنم برای مطالعات جنبی است

اوقات فراغت فرصتی مغتنم برای مطالعات جنبی است
حجت الاسلام تقوی گفت: طلبه لحظه ای فارغ از درس و مطالعه نیست و ایام تابستان نیز ایامی است که می تواند ما را در مباحث جنبی مطالعاتی قوی کند.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جواد الائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به بحث اوقات فراغت، گفت: طلاب از فرصت ایام فراغت در جهت مطالعه مباحث جنبی مطالعاتی و استفاده از محضر اساتید و بزرگان بهره ببرند.

وی با بیان این که یکی از مسائل مطرح شده در جوامع کنونی بحث اوقات فراغت است، اظهار کرد: اوقات فراغت در کشورهای جهان سوم به تعطیلاتی گفته می شود که در ایام سال مراکزی از مراکز علمی و مجامع علمی به صورتی نیمه تعطیل در می آید و در این فرصت فراغتی ایجاد می شود تا دانش آموز، دانشجو، استاد، معلم، کارگر و کشاورز خارج از مباحث کاری، اداری و رسمی و درسی خود اوقات آرامتری را پشت سر بگذارد.

حجت الاسلام تقوی ابراز کرد: متفکران، اندیشمندان و کسانی دغدغه اصلاح جامعه را دارند از گذشته به اوقات فراغت توجه خاص و ویژه ای داشته اند و حوزه های علمیه نیز در اوقاتی مثل تابستان، محرم و صفر و ماه مبارک رمضان که دروس عمومی به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل در می آید، فرصتی است که به این فرصت اوقات فراغت می گوییم.

برای طالب علم بحثی به نام فراغت وجود ندارد

عضو اتاق تبلیغ خراسان رضوی بیان این که برای طالب علم بحثی به نام فراغت وجود ندارد، اظهار کرد: چون از آن آغازی که طلبه شروع به تحصیل می کند در آداب المتعلمین و در سایر مبانی که از استاد تحویل می گیرد، آموخته است که « اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد» یا «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ » و برای طلب علم مکان و زمان تعیین نشده است.

وی افزود: «الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ» بحثی است که در زی طلبگی جز مباحث مطرح هست، زمان برای طالب علم و مدرس علم بسیار اهمیت دارد و گذر زمان می تواند هم آموزنده باشد و هم خطرناک بنابراین در جوامع علمی و در میان علما، اندیشمندان و بزرگان بحث اوقات فراغت چنان که در فضای عادی جامعه در جریان است، مطرح نیست.

حجت الاسلام تقوی اوقات فراغت را فرصتی مغتنم برای مطالعات جنبی برای طلبه ها دانست و گفت: طلبه یا درس می خواند یا درس می دهد یا مطالعه می کند و لحظه ای فارغ از این مقوله نیست، ایام تابستان هم ایامی است که اگر ما آن را ایام فراغت بگذاریم می تواند ما را در مباحث جنبی مطالعاتی قوی کند.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه ادامه داد: طلبه امروز نیاز به تفسیر دارد در تفسیر قرآن باید قوی شود و این قوی شدن بدون استاد امکان پذیر نیست و بهترین زمانی که می شود استاد تفسیر دید و مباحث تفسیری را دنبال کرد در همین اوقات فراغت است.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان ما مثل مرحوم شیخ صدوق، شیخ مفید و شیخ طوسی و دیگران فراغتی برای خودشان نمی دیدند در فراغت های مختصری که حتی در سفر داشتند، آثاری از آن ها باقی مانده است بنابراین یک طالب علم و به خصوص حوزوی و کسی که ملبس به لباس روحانیت است در همه ایام خود را سرباز امام زمان می داند و باید از این فرصت ها استفاده کرد.

عرصه هایی مفید برای ورود طلبه در ایام فراغت

حجت الاسلام تقوی به عرصه هایی که طلبه می تواند در اوقات فراغت آن ها را فراگیرد اشاره و ابراز کرد: مباحث تفسیری و اخلاقی و استفاده از علما و اندیشمندان بلاد مختلف در مسافرت ها، تسلط بر کامپیوتر، تسلط بر نرم افزارها و سخت افزارهای موجود، تسلط بر زبان های خارجی از جمله ضرورت های طلبگی است که باید خارج از ضوابط حوزوی انجام می شود و می توان در اوقات به اصطلاح فراغت به آن دسترسی پیدا کرد.

کارشناس مذهبی افزود: امروز تبلیغ چهره به چهره نیاز جامعه است،  نماز جماعت نیازبیشتر مساجد ما است، دادگاه های ما نیاز به قاضی فعال و پرکار دارند، عقیدتی سیاسی های ما نیاز به روحانی فعال و کارآزموده دارند، امروز حوزه های علمیه می طلبد کسانی که تلمذ کردند و آموخته ای دارند این آموخته ها را به نسل جوان منتقل کردند هم نسل جوان حوزه باید به دنبال دانشمندان بزرگان و فهول حوزه باشد و هم فهول حوزه زمینه را فراهم کنند برای این که دیگران از محضرشان بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: مسافرت در اوقات فراغت و حضور در مراکز شهری به خصوص در مراکز کوچک و روستاها برای همه طلاب یک ضرورت اجتماعی امروز به حساب می آید، علمای بزرگ از قم و مشهد به بلاد کوچک سفر کنند در بلاد کوچک استقرار پیدا کنند، پاسخگوی شبهات و راز و نیاز مردم باشند، مانوس با مردم شوند رفت و آمد با مردم داشته باشند.

حجت الاسلام تقوی افزود: تبلیغ دیگر عرصه ای است که یک فرد می تواند در اوقات فراغت به آن بپردازد همچنین با توجه به این که هر کسی در حوزه ای مانند اداره کلاس درس، امامت جماعت، مباحث تفسیری و مباحث نهج البلاغه تخصص دارد از این فرصت ها بهترین استفاده را باید بکنند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان به پایبندی طلبه ها در همه زمان ها به زی طلبگی اشاره و تصریح کرد: طلبه نباید ایام فراغت را ایام خاصی بپندارد و نباید زی طلبگی را رها کرده  به زی و لباس غیر طلبگی ملبس شود و در مراکزی که نباید حضور پیدا کند، حضور نیابد همچنین طلاب جوان ما و نیروهای که تازه وارد به حوزه ها هستند مراعات خیلی از جوانب و مسائل را داشته باشند که در این ایام تعطیلات و فراغت خدای نکرده با رفتار، نوع پوشش و با گفتار و حرکاتی که خارج از دوران طلبگی انجام می دهیم، ایجاد نارضایتی امام زمان را فراهم نکنیم.

وی ادامه داد: در ایام فراغت تابستانه از مطالعه فراموش نکنیم، مطالعه کتاب با همه مطالعات دیگر از قبیل کامپیوتر و اندوخته های اینترنتی فرق می کند، مستقیم با کتاب ارتباط داشته باشیم، کتب بزرگ شیعه را بشناسیم، کتاب شناسی یکی از مقوله هایی است که ضرورتی است که برای طلبه مورد نیاز است و در ایام فراغت می شود به آن پرداخت.

حجت الاسلام تقوی ابراز کرد: عموم طلاب ما از کتب معتبر موثق شیعی کمتر اطلاع دارند این که این کتاب را چه کسی و در چه زمانی نوشته است این که با چه شرایطی و برای چه هدفی این کتاب را نوشته است، آشنایی با کتاب هایی از جمله کتاب مرحوم علامه مجلسی، کتب شیخ صدوق، کتب اربعه تحریر الوسیله، وسائل الشیعه مرحوم شیخ حر عاملی و کتب دیگر بزرگانی که کتاب در زمینه های فقه و اصول و کلام و فلسفه و منطق نوشته اند در ایام فراغت می تواند راهگشای خوبی برای آینده ما باشد.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه بیان داشت: در ایام فراغت با اساتید بزرگ حوزه ها، حتی الامکان با مراجع و بزرگان و با اساتیدی که در علوم مختلف تخصصی دارند، ارتباط داشته باشیم ارتباط طریق از نوار، اینترنت و رسانه ها خوب است اما نمی تواند مانند ارتباط مثل چهره به چهره باشد بنابراین محضر بزرگان را درک کنیم و در محضرشان باشیم.

وی افزود: در ایام فراغت سوالاتی را برای خودمان طرح کنیم سوالاتی که از دیگران وقتی طرح می شود یادداشت کنیم، مجموعه سوالاتی را برای خودمان به صورت یادداشت و نت برداری داشته باشیم و این سوالات را وقتی محضر اساتید مشرف می شویم از محضرشان سوال کنیم و جواب ها را بنویسیم، این ها می تواند یک اندوخته های علمی و قوی باشد که از نظر علمی ما را به شدت قوی کند.

حجت الاسلام تقوی به حضور طلاب برای تبلیغ صحیح و منطقی در فضای مجازی تأکید و ابراز کرد: اگر یکی دو ساعت فراغت پیدا کنیم در فضای مجازی ورود کنیم و در کانال های مختلف، شبکه های مختلف و سایت های مختلف برنامه های مذهبی را تغذیه کنیم، این فضایی که امروز باز است و هر کسی هر غذایی می تواند در اختیارش قرار بدهد ما سعی کنیم غذای سالم و خوبی را در اختیار فضاهای خالی اینترنت قرار دهیم تا دیگران بهره مند شوند./864/ت302/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات