۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۱۹۹۶۸

نحوه ثبت نام اربعین ۹۸ در سامانه سماح | زمان و هزینه ثبت نام کربلا + عکس

نحوه ثبت نام اربعین ۹۸ در سامانه سماح | زمان و هزینه ثبت نام کربلا + عکس
برای ثبت نام اربعین ۹۸ و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی ثبت نام در سامانه سماح برای همه افراد الزامی است.
به گزارش خبرگزاری رسا، ثبت نام اربعین 98 در سامانه سماح طبق هماهنگی های صورت گرفته میان وزارت کشور ایران و عراق از روز اول محرم (10 شهریور 98) کلید خورد و این ثبت نام تا روز 30 صفر (7 آبان 98) ادامه دارد و در این بازه زمانی زائران امکان سفر به کربلا بدون ویزا (لغو روادید) را دارند. البته داشتن گذرنامه (پاسپورت) برای همه زائران حسینی الزامی است و امکان ورود به عراق بدون پاسپورت (حداقل 6 ماه اعتبار) وجود ندارد.
 
نحوه ثبت نام در سامانه سماح

زمان ثبت نام اربعین 98 برای پیاده روی

 
زمان ثبت نام اربعین 98 برای زائران ایرانی از روز دهم شهریور آغاز شده و تا هفتم آبان یعنی روز اربعین حسینی ادامه خواهد داشت. بر این اساس زائران اربعین حسینی پس از 7 آبان امکان ثبت نام کربلا در سامانه سماح را ندارند و باید نسبت به اخذ ویزا یا روادید در دفاتر زیارتی اقدام کنند.

هزینه ثبت نام اربعین 98 برای پیاده روی

 
ثبت نام در سامانه سماح به خودی خود رایگان است و رائران تنها مبالغی را برای بیمه و خدمات درمانی در طول سفر پرداخت می کنند. طبق اعلام سایت samah.haj.ir هزینه ثبت نام کربلا در این ایام 22 هزار تومان است و زوار هیچ هزینه اضافی پرداخت نکنند.

تنها در صورتی که ثبت نام آنها از طریق دفاتر زیارتی انجام شود 3 هزار تومان به عنوان کارمزد از آنها دریافت می شود و اخذ هر گونه مبلغ دیگر برای ثبت نام غیرقانونی است. لذا کسانی که عزم سفر به عراق را دارند نسبت به سوء استفاده کلاهبرداران هوشیار باشند و هزینه ثبت نام کربلا را تنها از طریق سایت سماح انجام دهند.

شایان ذکر است ثبت نام نهایی افراد در سامانه ثبت نام اربعین منوط به پرداخت مبالغ فوق است و بدون آن ثبت نام قطعی نمی شود.

آیا امکان لغو ثبت نام پیاده روی اربعین وجود دارد؟

 
انصراف و لغو ثبت نام اربعین تنها تا دو روز قبل از تاریخ اعزام ممکن است و پس از آن مبلغ پرداخت شده به فرد ثبت نام کننده از طریق بانک ملی و بعد از دریافت پیامک انجام می شود. پس از این زمان دیگر وجهی به متقاضیان بازگردانده نمی شود.


راهنمای ثبت نام در سامانه سماح اربعین

سامانه سماح ثبت نام اربعین 98 را با سهولت انجام می دهد و چند دقیقه بیشتر زمان نمی برد. برای این منظور ابتدا باید وارد سایت سماح شوید که لینک آن و تصویر سایت در ادامه قرار گرفته است:
 

ورود به سامانه سماح ثبت نام اربعین


سامانه سماح


پس از ورود به سامانه سما در پایین صفحه سمت راست، تیک «با شرایط ثبت نام موافق هستم» را بزنید و پس از وارد کردن عبارت امنیتی «شروع ثبت نام» را بزنید:

سماح


در این مرحله از ثبت نام اربعین 98 شماره موبایل شما خواسته می شود. پس از ورود شماره همراه گزینه ارسال کد را فشرده و سپس کد ارسال شده به موبایلتان را در صفحه ای که باز می شود وارد کنید و روی گزینه ادامه کلیک کنید:

اربعین 98
سماح ثبت نام اربعین
 
حال به مرحله ثبت اطلاعات فردی در سامانه سماح ثبت نام اربعین رسیده اید. در این بخش همان طور که در تصویر پیدا است لازم است اطلاعات شخصی سرگروه و اعضا شامل نام، تاریخ تولد، کد گذرنامه و تاریخ اعتبار، وضعیت سلامتی و آدرس پستی وارد شود. اولین فردی که در این لیست ثبت می شود به عنوان سرگروه از طرف سامانه ثبت نام اربعین شناخته می شود و به دنبال آن باید اسامی سایر اعضای گروه نیز وارد شود. پس از ورود اطلاعات گزینه «ثبت و اضافه به لیست» را بزنید:

ثبت نام اربعین 98
 
وقتی اطلاعات افراد به صورت کامل وارد شد، نوبت به ثبت اطلاعات تکمیلی در سامانه سماح است. در اینجا تاریخ حرکت، زمان بازگشت، مرز عبوری (شامل مرز خسروی، مرز چذابه، مرز مهران و مرز شلمچه) و وسیله نقیله از شما خواسته می شود و در پایان روی گزینه «ثبت و ادامه فرآیند» کلیک کنید:

ثبت نام سماح


اکنون اطلاعات افراد و اطلاعات تکمیلی زوار اربعین حسینی وارد شده به شما نمایش داده می شود. به صورت کامل اطلاعات را بررسی کنید و اگر صحیح است برای پرداخت هزینه بیمه و خدمات درمانی روی گزینه پرداخت در پایین صفحه کلیک کنید:

پیاده روی اربعین

ثبت نام برای اربعین
 

پس از پرداخت هزینه (22 هزار تومان به ازای هر نفر) تکمیل فرایند را بزنید و تا وارد صفحه بعدی شوید. در این مرحله سامانه سماح کد پیگیری پرداخت و کد رهگیری را در اختیار شما قرار می دهد:

ثبت نام کربلا اربعین

در پایان با کلیک بر روی گزینه «چاپ» اطلاعات ثبت نام و کلیک بر روی گزینه «چاپ کارت زائر» بلیت ثبت نام اعضای گروه را چاپ کنید تادر هنگام مراجعه به مرز مشکلی نداشته باشد:

ثبت نام سامانه سماح اربعین

 
 
 


نحوه ویرایش ثبت نام در سامانه ثبت نام اربعین

از آنجایی که تاریخ سفر زائران اربعین حسینی اهمیت دارد لازم است در زمان ثبت نام نسبت به ورود زمان اعزام دقت شود اما اگر به هر دلیل افراد نیاز به ویرایش اطلاعات خود داشته باشند 72 ساعت (3 روز) مهلت در نظر گرفته شده و پس از آن سامانه ثبت نام اربعین اجازه ویرایش اطلاعات را نمی دهد.

برای این منظور باید ابتدا وارد سامانه سماح شوید و در پایین صفحه قسمت « پیگیری وضعیت و ویرایش» کد ملی و شماره شناسنامه سرگروه را وارد کنید و سپس اطلاعات را تغییر داده و ذخیره را بزنید.

راهنمای سامانه سماح

سایت سماح از زیرمجموعه های سایت حج و زیارت است که امکان ساماندهی زوار اربعین حسینی را مهیا می کند. به گفته سازمان حج و زیارت زائران اربعین حسینی پس از ثبت نام در سامانه سماح باید با در دست داشتن دو قطعه عکس سه در چهار به نزدیک ترین دفتر زیارتی که در سامانه انتخاب می کنند مراجعه کنندو البته برای این منظور مراجعه سرپرست گروه کفایت می کند.
 
در حال تکمیل...
عباس قاسم پور
ارسال نظرات