۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۶۲۳۷۱۷

رویکردها جدید انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در عرصه کتاب

رویکردها جدید انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در عرصه کتاب
مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از چاپ بیش از هزار عنوان کتاب و رویکردهای جدید این انتشارات خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سابقه تاسیس و فعالیت این انتشارات گفت: پژوهشگاه در راستای تألیف، ترجمه و نشر آثار علمی مخاطبان خود را به دو گروه عمده دسته‌بندی کرده است: دانشوران و نخبگان فکری، علمی و اجتماعی و دسته دوم هم جوانان و دانشجویان.

وی افزود: پس بدیهی است به فراخور نیاز‌های مخاطبان خود طی این سال‌ها، پژوهشگاه و انتشارات آن تلاش‌های فراوانی کرده که ثمره آن چاپ بیش از ۱۰۴۷ عنوان کتاب و ۵۴۶ فصلنامه و ماهنامه است.

*هر دو روز یک کتاب

حسینی با بیان اینکه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تقریباً هر دو روز کاری یک عنوان کتاب منتشر می‌کند و یکی از پرکارترین ناشران کشور محسوب می‌شود، گفت: هرآنچه حاصل تلاش‌های تحقیقاتی و علمی متقن و قابل اعتنای محققان پژوهشگاه در طول این سال‌ها به زیور طبع آراسته شده است باعث ایجاد مرجعیت علمی پژوهشگاه به عنوان یک موسسه پژوهشی تراز انقلاب اسلامی در بین سایر نهاد‌ها و موسسات شده است، در عین حال تولید آثار متعدد با تنوع موضوعی نزدیک به بیست گروه علمی، انتشارات پژوهشگاه از جایگاه خاصی در بین مخاطبان و محققان برخوردار است و آن را به عنوان یک منظومه‌ی فکری قابل اعتماد و اعتنا در حوزه علوم انسانی اسلامی تبدیل کرده است.


مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان آماری از فعالیت‌های این نشر گفت: ما تاکنون ۱۰۴۷ عنوان کتاب و ۵۴۶ عنوان فصلنامه و ماهنامه منتشر کرده‌ایم که برخی از این آثار تا ۳۵ نوبت تجدید چاپ شده و به شمارگان هفتاد هزار نسخه رسیده است و بعضی نیز از جمله مجموعه آثار اخلاق الاهی آیت‌الله مجتبی تهرانی (ره) مجموع شمارگان آن از یکصد هزار نسخه گذشته است.

*تولید کتاب پاک رویکرد پژوهشگاه است

حسینی به رویکرد این انتشارات در تولید و توزیع کتاب «پاک» اشاره کرد و ادامه داد: به نظر ما فعالیت در عرضه نشر کتاب‌های پاک و پرهیز از نگاه بازاری مطلق به حوزه فرهنگ یک نوع تلاش جهادی است، هرچند اقتصاد نشر کشور به دلایل مختلف که بار‌ها و بار‌ها در مورد آن صحبت شده است از اوضاع مطلوب و طبیعی برخوردار نیست، ولی ضرورت دارد حالا که این امکان تاریخی در کشور برای ترویج، نشر و توزیع فرهنگ ناب اسلامی فراهم شده، تمام تلاشمان را در این راه به کار گیریم و در این جهاد فرهنگی تلاش مضاعف کنیم.

مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به فروشگاه کتاب اندیشه هم پرداخت و گفت: یکی از اقدامات مؤثر و مفیدی که در این نشر برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ و اندیشه اسلامی برداشته شده، حضور در بورس بازار کتاب تهران و قم است، فروشگاه‌هایی که تحت نام نشان «کتاب اندیشه» راه‌اندازی شده‌اند در خیابان انقلاب روبروی ورودی اصلی دانشگاه تهران آثار پژوهشگاه و منتخبی از آثار حدود ۲۰۰ ناشر دیگر در معرض دید، مطالعه و انتخاب علاقمندان است، تلاش برای اطلاع‌رسانی محتوایی، جشنواره‌های تخفیف و... هم از این دست اقدامات هستند.

*۱۷۲ عنوان کتاب الکترونیک اندیشه‌ای

وی با بیان اینکه پرداختن به نشر الکترونیک در کنار نشر کاغذی یکی دیگر از محور‌های مهم در دستور کار این نشر است گفت: در سال ۱۳۹۸ به بحث نشر الکترونیک به صورت ویژه‌ای توجه داشته‌ایم و تا کنون بیش از ۱۷۲ عنوان از آثار پژوهشگاه از طریق نرم‌افزار‌های کتابخوان در اختیار مخاطبان قرار داده شده است.

*حضور متفاوت در نمایشگاه ۹۹

مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص برنامه‌های این نشر برای حضور در نمایشگاه کتاب سال آینده هم گفت: یکی از برنامه‌های جدی ما برای آینده حضور فعال‌تر و متفاوت از سال‌های قبل در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۹ است، که تلاش خواهیم کرد با حضور مؤثرتر و تدارک فضایی متفاوت امکان تعامل جدی‌تری را با مخاطبان داشته باشیم.

وی افزود: همچنین در نظر داریم با برنامه‌ریزی انجام شده، عناوین ویژه و خاصی که در نوبت چاپ قرار دارند هرچه زودتر روانه چرخه توزیع کتاب کشور نماییم.

حسینی در پایان گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که تدارک دیده‌ا‌یم انتشار کتاب‌هایی با موضوعات روزآمد برای پاسخ به دغدغه‌های مورد نیاز جوانان و دانشجویان عزیز است که نمونه‌هایی از این دست کتاب‌ها را در سال ۱۳۹۸ مخاطبان دیده‌اند که می‌توان به کتاب‌هایی مانند «لایک ممنوع»، «فالوورربایی»، «ازدواج موقت» و... اشاره کرد. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
به نظر می رسه بر خلاف ادعای آقای حسینی اکثر این ۱۰۴۷ عنوان کتاب و ۵۴۶ عنوان فصلنامه و ماهنامه فقط چاپ می شوند و خواننده مهمی ندارد و فقط از طریق اهدا به افراد و عرضه رایگان به سایر موسسات پژوهشی تجدید چاپ می گردد
نمونه بارز آن اثر پر هزینه ولی بدون مخاطب دانشنامه امام علی علیه السلام است
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
چاپ برخی آثار شما فقط اسراف کاغذ و هدر دادن بیت المال است
6
0
هادی یزدانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
اکثر این کتب مشتری خاص از اهل علم و مطالعه داره.
2
4
ناشناس
|
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
موافقم