۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۲۵۵۴۱
در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛

نسخه الکترونیکی کتاب «المعجم التطبیقی للقواعد الاصولیه فی فقه الامامیه»

نسخه الکترونیکی کتاب «المعجم التطبیقی للقواعد الاصولیه فی فقه الامامیه»
در این معجم، کاربرد قواعد اصول فقه در مسائل فقهی در محدوده زمانی متأخّرین؛ یعنی از زمان علامه حلّی تا صاحب جواهر با روش نمایه‌ زنی و به‌ صورت جدولی تنظیم شده است.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «المعجم التطبیقی للقواعد الاصولیة فی فقه الامامیه» اظهار داشت: «المعجم التطبیقی للقواعد الاصولیة فی فقه الامامیة»، اثر گروه مطالعات و پژوهش‌های اصولی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد است.

وی گفت: این مجموعه ۵ جلدی، به زبان عربی و حاصل تلاش جمعی از فضلا و فرهیختگان حوزه علمیه مشهد است که پس از سال‌ها تلاش طاقت‌فرسا و تهیه و بررسی ده‌ها هزار فیش از ۵۷ کتاب فقهی به دست آمده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اهمیت این معجم و فواید کاربردی آن و جایگاه آن در جست و جو‌ها و مطالعات و پژوهش‌های فقهی و اصولی بر عالمان و پژوهش‌گران پوشیده نیست.

وی افزود: در این معجم، کاربرد قواعد اصول فقه در مسائل فقهی در محدوده زمانی متأخّرین؛ یعنی از زمان علامه حلّی تا صاحب جواهر با روش نمایه زنی و به صورت جدولی تنظیم شده است.

پهلوانی اظهار داشت: در پیش‌گفتار، مراحل انجام کار و معیار گزینش کتاب‌های فقهی بیان شده، سپس در مقدمه کتاب، ۱۰ مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد، آن‌گاه مباحث اصلی کتاب، آغاز می‌گردد.

وی گفت: فهرست کتاب‌هایی که معجم بر اساس آن‌ها تهیه شده، عبارت از «شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام»، «المعتبر فی شرح المختصر»، «کشف الرموز فی شرح المختصر النافع»، «ارشاد الاذهان الی احکام الایمان»، «تحریر الاحکام الشرعیة علی مذهب الامامیّة»، «تذکرة الفقهاء»، «مختلف الشیعة فی احکام الشریعة»، «منتهی المطلب»، «نهایة الاحکام»، «کنز الفوائد فی حل مشکلات القواعد»، «ایضاح الفوائد»، «الدّروس الشرعیة»، «ذکری الشیعة»، «غایة المراد»، «القواعد و الفوائد»، «التنقیح» و «کنزالعرفان» است.

پهلوانی به معرفی کتاب «المعجم التطبیقی للقواعد الاصولیة فی فقه الامامیه» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته گروهی از محققین است که در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «المعجم التطبیقی للقواعد الاصولیه فی فقه الامامیه» با ۴۶۵ صفحه به زبان عربی در سال ۱۳۹۲ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ن603/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات