۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۲۵۷۴۹

خبرنگاران پارلمان خواستار تصویب قانون شفاف‌سازی هزینه‌‌های انتخابات شدند

خبرنگاران پارلمان خواستار تصویب قانون شفاف‌سازی هزینه‌‌های انتخابات شدند
جمعی از خبرنگاران مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار تصویب قانونی برای شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات کاندیداها و نحوه هزینه‌کرد این منابع شدند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، جمعی از خبرنگاران حوزه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس نهاد قانون‌گذاری کشورمان خواستار تسریع در رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات و تصویب قانونی برای شفاف‌سازی یا محدودسازی هزینه‌های تبلیغات کاندیدا‌ها و نحوه هزینه‌کرد این منابع از سوی مجلس شدند.

بر اساس این گزارش متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای لاریجانی
رییس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم
همانطور که مستحضرید چگونگی تأمین هزینه‌های انتخاباتی و منابع مالی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و نحوه هزینه‌کرد آن همواره جزو ابهام‌آلودترین سوالاتی بوده که نه تنها هیچگاه پاسخ شفافی به آن داده نشده است بلکه اساساً هیچ قانون جامعی هم وجود ندارد که بتواند کاندیدا‌های مجلس را به شفاف‌سازی یا محدودسازی هزینه‌های تبلیغاتی‌شان مجاب کند. از همین روست که وضعیت برخی تبلیغات در انتخابات این سوالات را در افکار عمومی ایجاد کرده که چگونه ممکن است یک کاندیدا هزینه‌های میلیاردی برای انتخابات متقبل شود؟ مگر میزان دریافتی یک نماینده مجلس در تمام سال‌های نمایندگی‌اش چقدر است که برخی از کاندیدا‌ها تا میلیارد‌ها تومان برای کسب کرسی‌های پارلمان هزینه می‌کنند؟

در واقع در چنین روندی که شفافیت مالی در آن وجود نداشته باشد و چنین تخلفاتی در قانون جرم‌انگاری و حتی تخلف انگاری نشده باشد، سلسله‌ای از فساد‌ها که وابسته و متصل به هم است، رخ می‌دهد. یعنی به صورت بالقوه این ظرفیت وجود دارد که زدوبند‌هایی در پشت پرده بین کاندیدا‌های انتخابات با اسپانسر‌های میلیاردی صورت می‌گیرد و این امر موجب ورود پول‌های بی‌ضابطه و با منابع نامعلوم به انتخابات بشود. ورود احتمالی کاندیدا‌ها با این سیاق به مجلس به صورت منطقی باعث می‌شود که:

اولاً: پول جای دموکراسی را بگیرد. درواقع با شفاف نبودن منابع مالی کاندیدا‌ها و نبود قوانین مصرح در این زمینه، این استعداد به وجود می‌آید که با پول بتوان بر روی نتیجه انتخابات که یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی است، تاثیر منفی گذاشت. این امر منجر به شکل‌گیری رقابت ناسالم اقتصادی شده و در پی آن افراد شایسته‌ای که حاضر نبودند از منابع غیرشفاف استفاده کنند، احتمال اینکه بازنده کارزار انتخابات تقویت می‌شود.

۲. وامدار شدن نمایندگان مجلس به افراد و گروه‌ها: نمایندگانی که حمایت مالی افراد و کانون‌های قدرت و ثروت وارد عرصه تصمیم‌گیری کشور می‌شوند، قطعا وامدار این افراد خواهند شد و در پی جبران آن برمی‌آیند. همچنین حمایت‌کنندگان مالی کاندیدا‌ها با پرداخت هزینه‌های انتخاباتی به دنبال گرفتن امتیازات مادی کلان‌تری از نمایندگان هستند، به عبارتی آن‌ها تلاش دارند با حمایت مالی، کاندیدا‌ها را در مشت خود داشته باشند تا از آن‌ها به نفع خود بهره‌برداری کنند. مشخص است حامیانی که برای نامزد‌ها مبالغ میلیاردی هزینه می‌کنند بعد‌ها مطالباتی دارند که ممکن است تهیه و تامین آن‌ها فساد‌هایی را در برداشته باشد.

۳. کارآمدی مجلس پایین می‌آید و به کار‌های اصلی نمی‌پردازد: روشن است مجلسی که نمایندگان تشکیل دهنده آن وامدار افرادی در خارج از مجلس هستند، مهر‌ه‌هایی هستند که مطالبات اسپانسر‌های خود را سرلوحه امور قرار می‌دهند و تمام تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات نظارتی و قانونگذاری آن‌ها در جهت تامین منافع حامیان خود خواهد بود لذا قطعا چنین مجلسی نمی‌تواند به موضوعات کلان کشور که یکی از آن‌ها مقابله با فساد و قانون‌گذاری در این جهت باشد.

بر این اساس ما جمعی اصحاب رسانه و جامعه فعالین خبری که اغلب سابقه چندین ساله در حوزه خبرنگاری پارلمانی دارند درخواست داریم هرچه زودتر قانونی برای شفاف‌سازی یا محدودسازی هزینه‌های تبلیغات کاندیدا‌ها و نحوه هزینه‌کرد این منابع از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

بدیهی است به روند بررسی و تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات که چندین ماه است در دستورکار کمیسیون شورا‌ها قرار دارد، واقف هستیم و آن را با شکل کنونی که بین شورای محترم نگهبان و مجلس شورای اسلامی، در رفت و آمد است، کافی نمی‌دانیم چرا که معتقدیم خلا‌ء‌های موجود بیشتر از آنی است که در این طرح به آن پرداخته شده است؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم به قید فوریت طرح مورد نظر را تکمیل و هرچه سریعتر در روند قانونی شدن قرار دهید.

باور داریم تصویب چنین قانونی می‌تواند نقطه درخشانی در کانامه مجلس دهم و زمینه‌ساز تشکیل مجلسی شود که بیش از پیش کارآمد و مستقل است.

ان‌شاءالله

اسامی امضاکنندگان:

سارا خالقی

یونس ترکچین

مهدی عسگری

مهدی مشکینی

مهدی پورصفا

فهیمه مهردادیان

علی عباسی مزار

مرتضی علیزاده

مقداد زکی‌زاده

فاطمه عیلخانی

سیدمحمدعلی قنادزاده

وحید عظیم نیا

نازنین روزبهانی

محمد اکبری

افسر آجربندیان

زهرا ترابی

حسینیه‌السادات شبیری

علیرضا رحمانی

فهیمه رضیان

میثم حمزه‌لو

زهرا عبداللهی

معصومه رضاییان

حامد حسین عسگری

سجاد موسوی

محمدامین حسین میرزایی

مونا رحیم بصیری

وحید ونائی. /۸۵۶/پ202/ق
ارسال نظرات