۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۲۶۰۱۹
آیت الله اعرافی:

موقوفات را در راستای تقویت ایمان، دین و بنیه علمی جامعه جهت دهی کنیم

موقوفات را در راستای تقویت ایمان، دین و بنیه علمی جامعه جهت دهی کنیم
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تأکید کرد که بهترین موقوفات آن دسته از وقف هایی هستند که در رتبه نخست ایمان و اعتقاد جامعه را تقویت کرده و بنیه علمی جامعه را استحکام بخشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان در همایش یاوران وقف استان قم که در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، ضمن گرمیداشت یوم الله 13 آبان، این روز را نماد استکبارستیزی دانست و از حضور حماسی و چشمگیر دانشجویان، دانش آموزان، طلاب و عموم مردم در راهپیمایی این روز بزرگ تشکر کرد.

وی وقف را عنصری مهم در تفکر کلامی و فلسفی اسلام خواند و ادامه داد: وقف یک نهاد بسیار مهم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران اسلامی بوده، هست و در افقی برتر باید باشد؛ وقف در همه ادیان، مکاتب و اندیشه ها ریشه دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه وقف در مباحث فقهی، حقوقی و فلسفی اسلام از جایگاه متعالی و بسیار بالایی برخوردار است، عنوان کرد: وقف جایگاه بسیار مؤثری در زمینه تمدن سازی دارد؛ مبانی اسلامی در زمینه وقف گنجینه بسیار ارزشمندی را برای عرضه به جهان دارد، البته راه های طی نشده فراوانی وجود دارد که حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید آن را بپیمایند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه وقف در مبانی اسلامی دارای سه عنصر اصلی است، تأکید کرد: انسان فداکار و ایثارگر با عنوان واقف، مال و عینی که وقف به آن تعلق می گیرد و جهت وقف سه ضلع مسأله وقف هستند.

وی با اشاره به اینکه وقف یک عمل عبادی و ارزش متعالی به شمار می رود، به تبیین نکاتی پیرامون واقفان پرداخت و افزود: انگیزه و نیت واقف قوام عمل خیر او است، از این رو باید گفت واقفان به اندازه خلوص نیت خود از ثواب دنیوی و اخروی بهره مند می شوند، بنابراین باید نیت های خود را الهی تر و خالص تر کنیم تا ارزش کارمان بالاتر رود.

آیت الله اعرافی «تعلق خاطر و علاقه واقف به مورد موقوفه» را یکی از نکات مهم در مسأله وقف دانست و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم محال است انسان به مراتب بالای معنوی دست پیدا کند و از آنچه دوست می دارد انفاق نکند؛ یکی از عوامل ماندگاری عاشورای حسینی این است که امام حسین(ع) از همه آنچه که دوست می داشتند گذشت کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه آن وقفی پایدار، ماندگار و با ارزش است که انسان ضمن علاقه نسبت به مورد وقف، آن را وقف کند، عنوان کرد: هر چقدر انسان از علایق دنیوی خود صرف نظر کند سرعت سیر و سلوک معنوی اش بیشتر خواهد شد؛ یکی از علل جهانی شدن نهضت امام خمینی(ره) نیز همین بود که ایشان همه علایق دنیوی خود را با خداوند معامله کردند.

وی بیان کرد: اگر انسان در شرایط سخت و تنگدستی به احسان و نیکوکاری و وقف بپردازد، بدون شک عمل خیرش ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

آیت الله اعرافی به تشریح نکاتی در زمینه موارد وقف و موقوفات پرداخت و با بیان اینکه ما باید جهت وقف خود را در راستای تقویت ایمان، دین و بنیه علمی جامعه پایه ریزی کنیم، ابراز کرد: بهترین موقوفات آن دسته از وقف هایی هستند که در رتبه نخست ایمان و اعتقاد جامعه را تقویت کرده و بنیه علمی جامعه را استحکام بخشد؛ وقف برای ارتقای سطح دانشگاه ها، حوزه های علمیه، مدارس و مراکز علمی بهترین نوع وقف است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه جلوگیری از مشکلات و آسیب های اجتماعی تأکید کرد: وقف هایی باید داشته باشیم که بتوانیم با تکیه بر آنها جلوی معضلات اجتماعی را بگیریم؛ یکی از رویکردهای وقف تقویت اقتصاد است، بنابراین باید موقوفاتی نیز برای تقویت اقتصاد کشور داشته باشیم./841/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
نکته دقیقی رو فرمودند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
وقف برای ارتقای سطح دانشگاه ها، حوزه های علمیه، مدارس و مراکز علمی بهترین نوع وقف است؛ نگاه ایشون هستش، شاید برخی عقیده ای دیگر دارن
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
احسنت
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
احسنت
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
احسنت
0
0