۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۶۲۸۳۱۶
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

طلاب رسالت ویژه‌ای برای بصیرت افزایی نسبت به فتنه‌های اجتماعی دارند

طلاب رسالت ویژه‌ای برای بصیرت افزایی نسبت به فتنه‌های اجتماعی دارند
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: مؤمن در هر موقعیت اجتماعی در مواجهه به فتنه‌ها، وظیفه صیانت از کیان دین را بر عهده دارد هر چند به زحمت زیادی بیفتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست بصیرتی که با شرکت طلاب حوزه علمیه استان برگزار شد، با اشاره به وقایع و اغتشاشات هفته گذشته در کشور، اظهار کرد: این وقایع فتنه دیگری در ادامه فتنه‌های شکست‌خورده دشمنان علیه انقلاب و نظام اسلامی بود که با هوشیاری و در صحنه بودن مردم بار دیگر به شکست بدخواهان انجامید.

وی با اشاره به ضرورت شناخت و انجام وظیفه در مواجهه با فتنه‌ها، افزود: امام علی (ع) در خطبه 92 نهج‌البلاغه با اشاره به فتنه‌های صورت گرفته علیه جامعه اسلامی، می‌فرماید: «أَیهَا النَّاسُ فَأَنَا فَقَأْتُ عَینَ الْفِتْنَةِ وَ لَمْ یکنْ لِیجْتَرِئَ عَلَیهَا أَحَدٌ غَیرِی بَعْدَ أَنْ مَاجَ غَیهَبُهَا وَ اشْتَدَّ کلب‌ها».

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: امیر مؤمنان در این خطبه می‌فرماید: ای مردم من چشم فتنه و فساد را کور کردم؛ یعنی با طلحه و زبیر و پیروانشان در جنگ جمل و با معاویه و لشکرش در جنگ صفین و با خوارج در نهروان جنگیده و نگذاشتم فسادشان عالم‌گیر شود.

وی اضافه کرد: امام می‌فرماید غیر از من کسی بر دفع آن فتنه و فساد جرئت نداشت، پس از آنکه تاریکی آن موج زده و سختی آن رو به افزونی نهاده بود؛ یعنی همه جا را فتنه فرا گرفته هیچ‌کس نمی‌دانست چه باید کرد، زیرا اهل اسلام حکم جنگیدن با اهل قبله را از آن پیش ندانسته جرئت بر آن نداشتند، چنانکه ابن عمر و سعد ابن مالک و ابوموسی و مانند ایشان از آن حضرت کناره گرفته و گفتند: از این فتنه‌ای که در میان مسلمانان واقع شده اجتناب و دوری سزاوار است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: کور کردن چشم فتنه در جمل و صفین و نهران برای عالم‌گیر نشدن فساد، اقدامی بود که امام علی (ع) در مواجهه با این فتنه‌ها انجام داد.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر این اساس مؤمن در هر موقعیت اجتماعی، وظیفه صیانت از کیان دین را بر عهده دارد هر چند به زحمت زیادی بیفتد.

وی افزود: صیانت از دین و ایفای رسالت باید قبل، حین و بعد از فتنه صورت گیرد؛ به این معنا که پیش از فتنه با اقدامات ایجابی و تبیینی مانع فریب خوردن عوام و گسترش فتنه شده، در زمان فتنه با تمام توان با آن مقابله کنیم و بعد از فتنه هم در مورد آن بصیرت افزایی و آگاهی بخشی کنیم تا بار دیگر دچار این‌گونه فتنه‌ها نشویم./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات