۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۶۶۶

دومین نمایشگاه کتب منتخب علوم انسانی اسلامی افتتاح شد

دومین نمایشگاه کتب منتخب علوم انسانی اسلامی افتتاح شد
دومین نمایشگاه «کتب منتخب علوم انسانی اسلامی» و همزمان با برگزاری پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در باغ کتاب تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دومین نمایشگاه «کتب منتخب علوم انسانی اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام رضا غلامی رییس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه افتتاح شد.

غلامی: نقد آثار علمی نوظهور خشکیده است

حجت‌الاسلام غلامی گفت: هر قدر ادبیات علمی متراکم‌تری در علوم انسانی اسلامی وجود داشته باشد، فرصت‌های بیشتری برای نوآوری به وجود خواهد آمد. با اینکه طی ۱۰ سال اخیر و با استفاده از سرمایه‌های علمی موجود، آثار علمی متنوع و خوبی منتشر شده، اما فاصله ما چه از جهت کمی و چه از جهت کیفی با سطح مطلوب زیاد است.

وی افزود: نباید مقاله‌محوری از تولید علم مانع از انتشار کتاب‌های خوب و مرجع در علوم انسانی اسلامی شود. طراحی و برگزاری نمایشگاه تخصصی کتب علوم انسانی اسلامی نشان می‌دهد، با آنکه اول راه هستیم اما ظرفیت‌ها خصوصاً برای گسترش فعالیت‌های آموزشی در علوم انسانی اسلامی کم نیست.

 رییس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: برخی از اساتید و محققان فعال علوم انسانی اسلامی از سوابق علمی موجود در این عرصه اطلاع دقیق ندارند و از همین رو قادر به برداشتن قدم‌های بلند در این عرصه نیستند. یکی از اشکالات این است که منابع جدید و قوی خیلی دیر و در مواردی سلیقه‌ای وارد چرخه آموزش عالی می‌شود و دانشگاه‌ها بهره به روز و کاملی از دستاوردهای علمی ندارند.

وی ادامه داد: البته شاید ریشه این اشکال به این برگردد که جریان نقد آثار علمی نوظهور خشکیده و حتی در مواردی نوعی بی تفاوتی نسبت به آثار علمی جدید الانتشار در جامعه علمی به چشم می‌خورد. برگزاری این نمایشگاه یک فرصت است و شایسته است از اساتید و محققانی که در تألیف آثار علمی مورد نیاز پیشقدم می‌شوند و دائماً روح تازه‌ای به این عرصه می‌بخشند تشکر کنم.

در ادامه این مراسم از  حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی به دلیل انجام فعالیت‌های علمی و تألیف ۳ کتاب ارزشمند مبانی علوم انسانی اسلامی، روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی و نظریه‌پردازی اسلامی تقدیر به عمل آمد.

وی افزود: معتقدم علوم انسانی علومی وابسته است و به مبانی، جهان‌بینی و نظام ارزشی حاکم بر هر اندیشمندی در عرصه علوم انسانی باز می‌گردد، با توجه به این ایده من ۲ مدل را برای نشان دادن مبانی و بنیان های فکر اسلامی در ذهنم قرار دادم البته همه فیلسوفان علم این دو مدل را قبول دادند و یک نوع اکتشاف از وضعیت فلسفه موجود در علوم انسانی است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: علوم انسانی مثل هر علم دیگری با چهار رکن شامل موضوع، مسأله، غایت و روش مواجه است که علوم بر آن استوارند، در این میان علوم انسانی هفت کارکرد و مؤلفه در باب کنش‌های انسانی دارند که من در کتاب خود ارائه کرده‌ام. این هفت کارکرد شامل توصیف، تفسیر، تبیین، پیش‌بینی، ارزش داوری و ارزش‌گذاری در باب کنش‌های علوم انسانی و همچنین کنترل و جهت‌دهی به این کنش‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم که علوم انسانی اسلامی یا علوم انسانی وابسته به مکتبی را داریم و منابع فکر اسلامی را در آن ۴ رکن بررسی کنیم و ببینیم در مسائل و مقاصد و روش‌های علوم انسانی چه تحولی ایجاد می‌کنند، باید به درستی این موضوع را بررسی کنیم و در هفت کارکردی که پیشتر اشاره داشتم، نقش منابع و متون را در تبیین و توصیف کارکردها بررسی کنیم تا تمایز علوم انسانی اسلامی با بقیه علوم نشان داده شود.

حجت الاسلام شریفی بیان داشت: من در این ۳ کتاب نقش مبانی و منابع را در روش و اصول نشان داده‌ام و در گام نهایی روش نظریه‌پردازی اسلامی را که یک اندیشمند باید در نظریه خود به آن توجه کند، مطرح کردم و با تکیه بر تراث اسلامی و روش استنباط اسلامی سعی کردم این مسأله را به روز کنم.

وی گفت: امیدوارم این راه تداوم داشته باشد و پیاده‌سازی این مدل‌ها در مسائل خاص علوم انسانی، روش‌شناسی، علوم‌تربیتی و اخلاق تبلور بیابد و بتوان از این رهگذر علوم انسانی اسلامی را تولید کرد.

 دومین نمایشگاه کتب منتخب علوم انسانی اسلامی به معرفی جدیدترین آثار تألیف شده از ۲۴ انتشارات در قالب ۳۰۰ عنوان کتاب و نشریه می‌پردازد. این نمایشگاه از ۴ تا ۷ آذرماه از ساعت ۹ تا ۲۱ در باغ کتاب تهران، روبه‌روی پردیس سینمایی آماده بازدید علاقه‌مندان است. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات