۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۲۹۰۴۲
استاد فقه سیاسی:

فضای مجازی صرفا یک ابزار نیست

فضای مجازی صرفا یک ابزار نیست
حجت الاسلام نعیمیان گفت: اگر فضای مجازی را صرفا یک ابزار بدانیم، احساس نیاز به بررسی در ما ایجاد نمی‌شود، چرا که فکر می‌کنیم این ابزار مانند سایر ابزارها خنثی است.

حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان استاد فقه سیاسی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت فضای مجازی گفت: اگر قلب تپنده فضای مجازی را در دامن خود نپرورانیم، استقلال خود را از دست دادیم و این یک شاه کلید است.

وی ادامه داد: شاه کلید باید تمدنی باشد و اگر این ابزار در خدمت ما باشد، انواع تصرف ها را می‌توانیم انجام بدهیم و دیگر منفعلانه فقط به کودک نمی‌گوییم که نگاه نکن، این راهکارها جزئی است، مقطعی است. باید محتوای خوب تولید کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی درباره مدیریت، تولید و توزیع در فضای مجازی عنوان کرد: منافقین فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همیشه هستند، چقدر از آیات قرآن درباره نفاق است؟ چقدر از مدیریت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما در دست منافقین است؟ مدیریت، تولید، توزیع و انواع بهره‌گیری همه باید از کانال مدیریت تمدنی به خدمت آسیب‌زدایی از فضای مجازی بیاید و الا راهکارهای دیگر جزئی هستند و مدیریت ذهن و دل جامعه از همین طریق است؛ حتی نخبگان ما در معرض آسیب هستند.

وی اظهار داشت: اگر امروز وارد فضای مجازی نشوید، زندگی جمعی شما را به این سمت سوق می‌دهد. بازیگران زیادی در فضای مجازی نقش‎آفرینی می‌کنند و اتفاقاتی در این فضا رقم می‌خورد که عرصه را پیچیده می‌کند. اگر فضای مجازی را صرفا یک ابزار بدانیم، احساس نیاز به بررسی در ما ایجاد نمی‌شود، چرا که فکر می‌کنیم این ابزار مانند سایر ابزارها خنثی است و سوال ایجاد می‌شود که آیا می‌توانیم فضای مجازی را صرفا یک ابزار رسانه‌ای بدانیم و بگوییم اینها خنثی هستند؟

استاد فقه سیاسی در پایان اهمیت نگاه تمدنی به فضای مجازی را مورد اهمیت دانست و گفت: فضای مجازی ابزار تمدنی است نه صرفا اجتماعی، فرهنگی یا تعلیم و تربیتی و نه صرفا اقتصادی است. در واقع همه اینها هست و هیچ کدام از اینها نیست. بازی‌ها اقتصاد صرف نیست، ابزار سیاسی صرف نیست، ابزار نوینی است که چند بعدی می‌باشد. اگر بخواهیم از منظر جهانی شدن به مقوله ابزار نگاه کنیم، معلوم می‌شود که شناخت این مقوله نیاز به تاملات جدی دارد. آیا کسی که صبح تا شب در فضای مجازی است، می‌تواند این فضا را شناخته باشد یا ابعادی دارد که بسیار جای تحلیل و شناخت دوباره دارد. /882/ت302/

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیریان
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
درانتخاب اخبار مرتبط دقت بیشتری شود که اخباری در ارتباط با استاد یا موضوع خبر کار شود.
4
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
عرصه را اشتباه نوشتید
1
3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
با تشکر از مطالب خوبتون
البته من دیدم عرصه درست نوشته شده بود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
خنثی کردن تبلیغات مخرب افکار و ایمان جوانان با مهارت و استفاده از شیوه های روانشناسانه و بیان نکات جذاب و مؤثر در روح لطیف آنان لازم و ضروری است همان کاری که دشمنان اسلام عکس آن را بکار میبرند و عده ای را به بیراهه ها میکشانند و عده ای را هم میکوشند که حد اقل بی تفاوت بار بیاورند (البته در صورتی که نتوانند هرز و ضد انسانیت بسازند . )پس به کارهای گروهی و مدبرانه باید پرداخت .
0
0