۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۶۳۰۲۱۸
پژوهشگر مهدویت تبیین کرد؛

علل پنجگانه گرایش به فرقه یمانی

علل پنجگانه گرایش به فرقه یمانی
حجت الاسلام شهبازیان در تبیین علل پنجگانه گرایش به فرقه احمد الحسن گفت: از جمله این علل می توان به جهل فرهنگی، عقده حقارت، علوم غریبه و علل روانشناختی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام محمد شهبازیان پژوهشگر مهدویت و فرق انحرافی در نشست «نقد و بررسی جریان منحرف احمد اسماعیل بصری» که در سالن نشست های خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، به پیشینه یابی جریان های فرقه ای پرداخت.

وی با اشاره به تعارضات، تناقضات و تطورات فرقه احمد اسماعیل بصری خاطرنشان کرد: مرحوم شیخ طوسی در کتاب الغیبه خودشان می فرمایند که هیچ مدعی بدون سیر ادعا وجود ندارد یعنی معمولا مدعیان مهدویت از وکالت، به حلول خدا و اهل بیت(ع) درون خودشان می‌ رسند و در نهایت ادعای بزرگتری را مطرح می‌کنند؛ مثل بابیت که علی محمد شیرازی ابتدا ادعای وکالت امام زمان(عج) کرد، بعد گفت من نائب خاص هستم، در ادامه گفت من موعود هستم تا در نهایت به نسخ اسلام رسید.

حجت الاسلام شهبازیان تصریح کرد: جریان احمد اسماعیل هم همین طور است ابتدا در فقه می‌ گفت به امام خمینی(ره) و شهید سید محمد صدر(ره) و شهید سید محمدباقر صدر(ره) مراجعه کنید! ولی امروز می‌ گوید هر تقلیدی بدعت است؛ او در گذشته در کتاب های خود می گفت حضرت عیسی(ع) بعد از نزول از آسمان پشت سر امام زمان(عج) نماز می خواند ولی امروز درکناب های خود می گوید حضرت عیسی(ع) بعد از نزول از آسمان پشت سر احمداسماعیل نماز می خواند.

وی با بیان این که برای شناخت درست جریان اسماعیل بصری باید ادله آن از جمله حدیث وصیت، روایت مهدویون، استخاره و امثال آن به صورت دقیق تحلیل شود، گفت: جریان احمد اسماعیل در بحث جذب جوانان از طریق زنان بی حجاب نیز وارد شده است، به این صورت که ابتدا یک دختر وارد صفحه شخصی فرد در تلگرام و امثال آن می‌شود و با پیشنهادهای مختلف با او قرار حضوری برقرار می‌کند و در نهایت عقاید فرد را تغییر می دهد.

عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بین المللی المصطفی تأکید کرد: جریان احمد الحسن یک جریان تکفیری است که این مطلب از حرف هایی که علیه مراجع و فقها زده و حکم ها و تصمیم هایی که گرفته است به خوبی مشخص می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم کار گسترده رسانه ای علیه این جریان منحرف خاطرنشان ساخت: علل و عوامل گرایش به فرقه ها در پنج مورد است و همه مخاطبان یک فرقه را نمی توان با یک عامل تحلیل کرد، برخی از جذب ها با علل سیاسی است یعنی مثلا طرف ضد جمهوری اسلامی است و از طریق این فرقه محملی برای اعتراض خود می‌ بیند.

حجت الاسلام شهبازیان عنوان کرد: نگرش سیاسی برخی افراد نیز باعث شده که به این فرقه ترغیب شود مثل این که طرف با ولی فقیه مشکل دارد و به دنبال یک هم نوا می‌ گردد، از آن طرف بزرگان فرقه یاد شده نیز از نقطه اشتراک بهره می‌ گیرند و او را وارد یک بازی فرهنگی و دینی هم می‌ کنند.

وی افزود: در حقیقت در این جا ابتدا به ساکن فرد منحرف شده با ایجاد اشتراک وارد این فرقه می‌ شود و بقیه قضیه را به سمت توجیه کردن می‌ برد، البته خیلی از اوقات علل اقتصادی و مشکلات مالی نیز باعث می‌ شود که فرد به این فرقه جذب شود.

این پژوهشگر مهدویت در ادامه با بیان این که علت سوم گرایش به جریان های فرقه ای، علت روانشناختی است، گفت: برخی افراد عقده حقارت دارند مثل اکبر جوکار که داعیه داشت که مجتهد است و به دروغ اعلام اجتهاد کرد و دو سه نفر را به عنوان شاگرد برای خود قرار داد، اما چون کسی او را تحویل نمی گرفت و کتاب های او در حوزه طرد می‌ شد وارد این جریان شد؛ اما شما می بینید در جریان احمد اسماعیل از او به عنوان آیت الله یاد می‌ شود و در شبکه های مختلف به او جایگاه می‌ دهند.

وی اضافه کرد: دو شخصیتی بودن نیز گاهی موجب جذب شده است، مثل عباس فتحیه که روحیه طلبگی ندارد و از همان اوایل طلبگی می‌ گفت من خودم به یقین رسیده ام که ترجمه این عبارت این است و علاقه ای به شنیدن نظرات دیگران ندارم و به سخن بزرگان هم توجهی نداشت.

حجت الاسلام شهبازیان خاطرنشان کرد: علت دیگر مباحث مربوط به متافیزیک و علوم غریبه است مثل این که فرد می‌ گوید من علتی برای تبعیت از احمدالحسن ندیدم ولی در خواب دیدم که باید از احمد تبعیت کنم، برخی هم استخاره می‌ زنند و به آن ایمان دارند چون برخی فرقه ها توانایی خواب سازی و القای تصویر در خواب دارند.

وی با بیان این که برخی افراد منحرف جهل فرهنگی دارند، ابراز داشت: اعتراف یکی از لیدرهای این جریان این بود که می‌ گفت، اشکالات تک تک روایاتی که می‌ گویید درست است و جوابی برای آن نداریم ولی  اگر امام زمان(عج) بیاید حل می‌ کند و  می‌ گفت: این هایی که شما می گویید همگی شبهه است و با حضور حضرت درست می‌شود و چون معتقدیم حدیث وصیت درست است همه این ها تحت الشعاع آن حدیث قرار می‌ گیرد.

حجت الاسلام شهبازیان با تأکید بر این که همه افراد منحرف فرقه احمد اسماعیل مزدور نیستند، گفت: ما نگاه بد به این ها نداریم بله چند نفر از اینها واقعا مزدور هستند، ولی اعتقاد داریم که این جریان یک جریان تکفیری شبیه داعش و وهابیت است که با این که شاید حق را هم بداند ولی نمی توانند برگردند و از نظر فکری دچار جهل مرکب شده اند و اینها در حقیقت از روی تعبد زیاد گرفتار شده اند./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
متاسفانه در فضای کم کاری در جهت روشنگری این فرقه های ضاله برخی طلاب خوب نیز جذب این فرقه باطل شده اند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷
با سلام و حدا فوت در آگاه کردن مردم
0
0