۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۳۱۲۴۶
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

عدم هجرت طلاب موجب غفلت از امر مقدس تبلیغ شده است

عدم هجرت طلاب موجب غفلت از امر مقدس تبلیغ شده است
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: بخش زیادی از ظرفیت مبلغان، به ماندن در شهر و دیار خود به ویژه درقم و درس خواندن معطوف شده و از امر مقدس تبلیغ غافل شده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز در دومین همایش مبلغان گروه فرهنگی تبلیغی "نسیم رضوان" که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد ضمن عرض خیرمقدم به حاضران در جلسه گفت: تبلیغ در عصر کنونی از سختی و پیچیدگی فراوانی برخوردار است. الآن در وضعیت سنگینی برای تبلیغ هستیم که باید در چالش های فعلی از دین، انقلاب اسلامی و آرمان های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دفاع کنیم.

وی با اشاره به دو آیه از قرآن کریم عنوان داشت: در آیه ۳۹ سوره احزاب می خوانیم: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا» (آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند). این گروه اولا از خدا می ترسند، دوما از غیر خدا نمی ترسند و سوما می دانند که خدا برای آن ها کفایت می کند. در آیه ۲۸ سوره فاطر نیز می خوانیم: «وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ» (و از اصناف مردم و اجناس جنبندگان و حیوانات نیز رنگهای مختلف هست (که خدا آفرید) و در این میان تنها علماء از خدا می ترسند. البته خدا عزیز و توانا و بسیار بخشنده گناهان است).

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: در قرآن کریم هم عبارت خوف و هم خشیت ذکر شده است که بسیاری از ما این دو را به یک شکل و به معنای ترس، ترجمه می کنیم. اما در واقع این دو لغت با هم متفاوت است و این در فهم ما از قرآن کریم اثر میگذارد. خشیت مرتبه و درجه ای بالاتر از خوف است و آن متأثر شدن از مقام حق تعالی است. از جمع این دو آیه می توانیم بفهمیم که تنها علمایی که مبلغ رسالات الهی هستند نسبت به خدای متعال خشیت دارند. عالمی که حاضر است خطر و نگرانی های متعددی را به جان بخرد و در مناطق مختلف به تبلیغ دین بپردازد و منافع استکبار را به چالش بکشد، خشیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد علمای خداترس را از غیر آن ها متفاوت خواند و خاطرنشان کرد: این که یک نفر در خانه ی خود و زیر باد کولر بنشیند و به تألیف کتاب و مقاله بپردازد، بسیار متفاوت است با مبلغی که از شهر و دیار خود خارج می شود و تمام سختی های راه را برای خود و خانواده اش به جان می خرد و به تبلیغ دین خدا می پردازد. متأسفانه بخش زیادی از ظرفیت مبلغان، به ماندن در شهر و دیار خود به ویژه در قم و درس خواندن معطوف شده و از امر مقدس تبلیغ غافل شده اند.

وی حمایت از مبلغان جهادگر را ضروری دانست و تأکید کرد: مبلغانی که جهادگرانه خود را با مسائل اجتماعی درگیر می کنند، باید مورد حمایت و توجه نهادهای مختلف کشور قرار گیرند. خانواده ی این مبلغان نیز اگر بیشتر از خودشان تحت فشار نباشند، کمتر از آن ها آزار نمی بینند و باید به همان شکل تحت حمایت و توجه قرار گیرند. البته خداوند خود حسابگر است و قطعا تمام این سختی ها را به احسن وجه جبران خواهد کرد، اما ما نیز در این راه وظیفه ای داریم که باید به آن وظیفه عمل کنیم.

لازم به ذکر است در این جلسه از کتاب «تبلیغ در زندان» که توسط مبلغان گروه فرهنگی تبلیغی «نسیم رضوان» تألیف شده است، رونمایی شد./822/ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات