۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۳۱۹۴۸
تا انتخابات؛

اتحاد «پايداري» و «جامعه روحانيت» براي فهرست واحد اصولگرايان

اتحاد «پايداري» و «جامعه روحانيت» براي فهرست واحد اصولگرايان
گويا هرچه به انتخابات نزديک‌تر مي‌شويم، حال و هواي فضاي سياسي انتخاباتي‌تر مي‌شود. همه گروهها و جريانات سياسي سعي مي‌کنند اين روزها وضعيت خود را مثبت و متحد نشان دهند. هرچند در اردوگاه اصلاحات فضا به گونه‌اي ديگر است؛ مملو از تناقض و اختلاف و البته يأس و نااميدي جز يکي دو مورد يادداشت، مصاحبه و موضع گيري حاکي از تغيير رويه آنها و عزم آنها براي مشارکت جدي در انتخابات است.

به گزارش خبرگزاري رسا، حجت‌الاسلام موسي‌پور عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز در مصاحبه‌اي با اشاره به برگزاري دهمين نشست تشکل‌هاي اصولگرا با جامعه روحانيت مبارز در روز 5 دي‌ماه گفت: غلامعلي حدادعادل دبير شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب در اين جلسه گزارشي از آخرين اقدامات صورت گرفته در استان‌ها و نيز فرآيند دستيابي به فهرست نهايي کانديداهاي ائتلاف در تهران ارائه مي‌کند.

تلاش جامعه روحانيت براي فهرست واحد

وي با بيان اينکه جامعه روحانيت تمام تلاش خود براي ارائه فهرستي واحد از سوي اصولگرايان انجام مي‌دهد، گفت: ما تلاش مي‌کنيم اصولگرايان در عرصه گفتماني ناظر بر مشکلات و دغدغه‌هاي حقيقي جامعه به اجماع برسند. البته خوشبختانه همه نيروهاي انقلابي بر درک ضرورت‌هاي راهبردي کشور تاکيد دارند و انتظار داريم اين درک و بصيرت در تمام مسائل پيش روي تعيين‌کننده تصميمات باشد.

عضو جامعه روحانيت: نقش داوري داريم

عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه برگزاري نشست‌هاي هم‌انديشي ابتکاري موفق بوده، اظهار کرد: ما به دنبال ايفاي نقش هدايت‌گر در جريان ارزشي هستيم و در جلسات انتخاباتي شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب، نقش داوري داريم.

هدف جبهه پايداري؛ ليست واحد در انتخابات

متقي‌فر، سخنگوي جبهه پايداري در نشست خبري تاکيد کرد: جبهه پايداري ضد وحدت نبوده و نيست؛ وحدت در دين ما جزو فرايض است و بايد مبتني بر شاخص ديني باشد.

وي اظهار داشت: به دوستان گفته‌ايم که هدف ما ليست متحد است و بر اساس شاخص‌ها دوست داريم يک ليست مشترک دهيم.

سخنگوي جبهه پايداري ادامه داد: انتخابات به اين معني است که ما به ??? نفر قدرت بدهيم تا تدابير نظام را در اختيار بگيرند؛ کساني بايد به مجلس بروند که ديندار آگاه و توانمند باشند.

تلاش اصلاح‌طلبان براي احياي شعار «نه اصلاح‌طلب نه اصولگرا»

غلامعلي جعفرزاده در گفت‌وگو با يک سايت خبري درباره سرنوشت و آينده مبهم اعتدال گفت: اعتدال هيچ وقت در حوزه تفکري جامعه حذف نخواهد شد. مردم در جريان ناآرامي‌ها شعار مي‌دادند «نه اصولگرا نه اصلاح‌طلب» و امروز نيز اين باور در گوشت و پوست و استخوان باور باقي است، شک نکنيم اعتدال جريان سوم در انتخابات مجلس پيروز مي‌شود.

وي گفت: با نه جريان اصولگرا و نه جريان اصلاح‌طلب در مجلس آينده غلبه ندارد. هر کسي اين دو پرچم را بلند کند دچار خسارت مي‌شود. معتقدم يک‌سري آدم‌هاي خنثي يا نيمه‌خنثي سياسي به مجلس راه پيدا مي‌کنند.

غلامعلي جعفرزاده: در انتخابات برد با اعتدال است

رئيس فراکسيون مستقلين مجلس با بيان اينکه هم در جريان اصولگرايي دعواست و هم در جريان اصلاح طلبي، يادآور شد: جريان سوم با تفکري اعتدالي‌اش به صحنه يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي‌آيد هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا را کنار مي‌زند.

حزب اعتدال و توسعه پرچمدار اعتدال در انتخابات نيست

نماينده مردم رشت در مجلس در پاسخ به اينکه آيا حزب اعتدال و توسعه مي‌تواند اعتدالگرايي را در انتخابات مجلس پرچمداري کند؟ اظهار کرد: هيچ حزبي الان نمي‌تواند به تنهايي برنده انتخابات باشد، مردم به صرف اينکه حزب اعتدال و توسعه ليست دهد، رأي نمي‌دهند بنابراين اين حزب نمي‌تواند پرچمدار اعتدال در انتخابات شود اما جريان تفکري چنين امکان و قابليتي را دارد.

ادامه هجمه اصلاح‌طلبان به شوراي نگهبان

گفتني آنکه ديروز هم شوراي نگهبان از هجمه اصلاح‌طلبان مصون نماند. اصلاح‌طلبان اين روزها مشخصاً تقسيم کار کرده و يکي از برنامه‌هايي که در دستور کار قرار داده‌اند، حمله روزانه به شوراي نگهبان و تلاش براي منفعل کردن اين نهاد نظارتي و تعديل نظارت استصوابي است.

بر همين اساس صادق زيباکلام که اين ايام در مصاحبه با سايت‌ها و روزنامه‌هاي زنجيره‌اي به شدت فعال است در گفتگو با يکي از سايت‌هاي خبري اظهار داشت: «متاسفانه قبول نداشتن نظام و قانون اساسي در حقيقت برچسبي شده است تا شوراي نگهبان با توسل به آن بتواند تمام کساني را که به لحاظ سياسي با آنها مشکل دارند را کنار بگذارند.»

وي با ادعاي اينکه «شوراي نگهبان گزينش سياسي مي‌کند» و اين موضوع «در حقيقت نقض ابتدايي‌ترين اصول مردم‌سالاري است» گفت: «شوراي نگهبان هزاران نفر را در اختيار دارد که مثل مفتش تحقيقات محلي مي‌کنند و در مواردي که اساساً نه به شوراي نگهبان و نه به هيچ نهاد ديگري مربوط نمي‌شود تحقيقات محلي مي‌کنند.»

وي افزود: «شوراي نگهبان خود را فراتر از مراجع چهارگانه مي‌داند» و «طنز است اگر بگوييم شوراي نگهبان به همه کانديداها به يک چشم نگاه مي‌کند»

چند روز پيش هم علي صوفي، دبير کل حزب پيشرو اصلاحات در مصاحبه‌اي گفته بود: «اصلاح‌طلبان همواره با کوچکترين بهانه‌اي رد صلاحيت شده‌اند اما اصولگرايان نه» و «در تحقيقات محلي، اگر از آن‌ها نباشي، برچسب ضدولايت فقيه، ضداسلام و منافع و امنيت ملي به افراد مي‌زنند».

شايان ذکر است که اصلاح طلبان تمام هم و غم خود را بر اين نهاده‌اند که هرطور شده چهره‌هاي راديکال و غربزده خود را به مجلس بياورند تا در کنار دولت، برجام‌هاي 2 و 3 و ... را رقم بزنند.

بر همين اساس بود که روزنامه مدعي اصلاح‌طلبي ديروز در گزارشي نوشت: «تا مجلس جديد تشکيل نشده بايد با آمريکا ببنديم!»

باج‌گيري از شوراي نگهبان!

گفتني است که بر اساس همين تحليل بود که حسين کمالي دبيرکل حزب اسلامي کار در مصاحبه‌اي اظهار داشت: «اگر رد صلاحيت‌ها گسترده باشد، اصلاح‌طلبان ليست نمي‌دهند».

رد صلاحيت‌ها در هيئت‌هاي اجرايي و طلبکار شدن از شوراي نگهبان!

شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات روز گذشته ميزبان هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي بود. مصطفي کواکبيان، رئيس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در اين نشست گزارشي از حدود ??? نفر از اصلاح‌طلباني که از سوي هيئت‌هاي اجرايي در سراسر کشور رد صلاحيت شده‌اند؛ ارائه کرد و اظهار داشت: ما حتماً پيگير اين موضوع هستيم و از هيئت‌هاي نظارت شوراي نگهبان مي‌خواهيم با بي‌طرفي کامل و رعايت عدالت و قانون نگذارند هيچ‌گونه حقي از داوطلبان انتخابات مجلس يازدهم تضييع شود.

لازم به يادآوري است «رد صلاحيت 100 اصلاح‌طلب» که خبر آن روز گذشته در رسانه‌هاي مدعي اصلاح‌طلبي منتشر شد و البته خواسته مدعيان اصلاحات مبني بر تضييع نشدن حق داوطلبان در شوراي نگهبان در حالي است که رد صلاحيت‌ها از سوي هيئت‌هاي اجرايي وزارت کشور انجام شده است.

کواکبيان: به دنبال ارائه ليست واحد هستيم

رئيس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در اين نشست با بيان اينکه ما در انتخابات به‌دنبال ارائه ليست واحد هستيم تاکيدکرد: «در شرايطي که عده‌اي از عناصر افراطي با ايجاد جنگ رواني به‌دنبال مأيوس کردن مردم از حضور در عرصه انتخابات هستند تنها راه عقلاني براي سياست‌ورزي در شرايط کنوني انسجام دروني و اتحاد همه احزاب اصلاح‌طلب است.»

گلايه عارف از تخريب فراکسيون اميد

گفتني است محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد که در اين نشست حضور داشته گفته است: «بهتر بود جلسات همفکري بين فراکسيون اميد و نهادهاي اصلاح‌طلبي همچون شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بيشتر برگزار مي‌شد تا از نظرات و پيشنهادهاي همفکران‌مان بهتر استفاده مي‌کرديم. برخي دوستان اصلاح‌طلب به جاي تعامل و همفکري در جلسات، در فضاي مجازي و رسانه‌ها مطالب خود را مطرح مي‌کنند که مطمئناً اين روش وحدت و يکپارچگي جريان اصلاح‌طلب را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.»

عضو فراکسيون اميد:اشتباه فکر مي‌کرديم که انتخابات سرد است

پروانه مافي، عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد مجلس، در ارزيابي از کانديداهاي ثبت‌نام کرده براي انتخابات مجلس يازدهم گفت: با توجه به افزايش 30 درصدي تعداد داوطلبان و رسيدن آن به 16 هزار نفر مي‌توان پيش‌بيني کرد که مشارکت هم افزايش پيدا مي‌کند، چون افزايش ثبت‌نام‌ها در افزايش مشارکت تأثير دارد.

وي ادامه داد: انتخابات نسبتاً پرشوري خواهيم داشت و حالتي که فکر مي‌کرديم انتخابات خيلي سرد است رخ نمي‌دهد.

البته عمادالدين باقي فعال سياسي اصلاح‌طلب در مصاحبه با سايت خبري گفته که «اگر بخواهيم به همين نحو پيش برويم، حضور مردم پاي صندوق‌هاي رأي کمرنگ است»

اصلاح‌طلبان صاحب اصلي انقلاب هستند!

غلامرضا انصاري، عضو اسبق شوراي شهر تهران و عضو سابق شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان که چندي پيش هدف اصلاح‌طلبان از انتخاب روحاني را نجات کشور از شرايط دولت احمدي‌نژاد عنوان کرده بود، اين بار گفته است: «اصلاح‌طلبان خودشان را صاحب اصلي انقلاب و کشور مي‌دانند و مثل مادري مي‌مانند که تا آخرين لحظه براي حفظ بچه بيمار و سرطاني‌اش تلاش مي‌کند».

وي گفته است: «اصلاح‌طلبان خودشان را صاحب اصلي انقلاب و کشور مي‌دانند و مثل مادري مي‌مانند که تا آخرين لحظه براي حفظ بچه بيمار و سرطاني‌اش تلاش مي‌کند. بنابراين آمدن اصلاح‌طلبان براي شرکت در انتخابات صادقانه است.»

آمدن اصلاح‌طلبان نوعي فداکاري است!

غلامرضا انصاري افزوده است: «در اين شرايطي که به هر صورت يأس و دلمردگي در نظرسنجي مشاهده مي‌شود، آمدن اصلاح‌طلبان نوعي فداکاري است و اميدواريم که بشود با اميد به آينده و حرکت رو به جلو در جهت اصلاح رفتارها و کنش‌ها و منش‌ها بشود شرايط بهتري را براي مردم جامعه به وجود آورد.»

نقش دولت و اصلاح‌طلبان در مشارکت انتخاباتي

عماد افروغ، استاد جامعه‌شناسي و فعال سياسي در گفت‌وگو با جماران با بيان اينکه «اگر ما فضاي راديکال داريم و پيش‌بيني من اين است که در فضاي انتخاباتي هم اين فضاي راديکاليزه را شاهد خواهيم بود» گفت: «ريشه اين راديکاليسم دولت فعلي و وضع فعلي جامعه است.»

افروغ ادامه داد: «وقتي به سمت فردگرايي مي‌رويم بايد منتظر جمع‌گرايي باشيم. وقتي به سمت جمع‌گرايي مي‌رويم بايد منتظر فردگرايي باشيم. مثلاً اصلاح‌طلبان مدعي هستند که هرگاه مردم در انتخابات حضور پرشور داشته باشند به آن‌ها رأي مي‌دهند. اما سؤال پيش مي‌آيد چرا هر وقت دولت‌هاي اصلاح‌طلب سر کار مي‌آيند حضور مردم در انتخابات‌هاي بعدي کمرنگ مي‌شود؟ اين اتفاق هم بعد از زمان رياست جمهوري آقاي خاتمي افتاد و هم اينکه ممکن است مردم در انتخابات آينده حضور کمرنگي داشته باشند.»

وي ادامه داد: «برخي مي‌پرسند دلايل حضور کمرنگ مردم را به چيزهاي ديگري ارجاع مي‌دهند که البته من هم تا حدي با آنها موافقم. اما شما سياست متعادلانه‌اي را پيش نبرديد. مردم وقتي دلسرد و نااميد مي‌شوند کمتر پاي صندوق مي‌آيند؛ ريشه اين نااميدي و کمرنگ شدن اعتماد مردم چيست؟»

اين فعال سياسي افزود: «بر حسب پيمايش‌هاي ملي دولت فعلي مردم بيشترين بي‌اعتمادي را به دولت نشان داده‌اند. اين بي‌اعتمادي منتج به حضور کمرنگ مردم در انتخابات مي‌شود»

باز هم يک بام و دو هواي نماينده جنجالي

محمود صادقي در گفت‌وگو با خبرگزاري آناتولي با اشاره به اعتراضات مردمي پس از افزايش قيمت بنزين در اين کشور و تأثير آن بر انتخابات گفت: اصلاح‌طلبان با برنامه‌ريزي و ايجاد شوراي عالي سياست‌گذاري قصد داشتند مشارکت فعال داشته باشند اما حوادث اخير در کشور مردم را عصباني کرد و عاملي شد که بسياري از اصلاح‌طلبان که اميد به ثبت نام کردن آنها بود، به اين دليل که مجلس بسيار تضعيف شده است، براي انتخابات ثبت نام نکنند.

اين عضو فراکسيون اميد مجلس ايران با بيان اينکه 30 درصد کانديداهاي مطرح اصلاح‌طلبان هستند پيش‌بيني خود را از احتمال انتخاب شدن اصلاح‌طلبان اين‌گونه عنوان کرد: مردم اگر اميدوار باشند و ميزان مشارکت بالاي 50 درصد باشد مي‌توان گفت اصلاح‌طلبان حضور اکثريت خواهند داشت. در حقيقت انتخاب شدن اصلاح‌طلبان به دو عامل بستگي دارد، حاکميت تا چه ميزان فضا را باز کند و ميزان مشارکت مردم بالا باشد.

اصلاح‌طلبان و قبول شکست زودهنگام در انتخابات

پايگاه خبري مشرق در گزارشي با انتشار اخباري در مورد اعتراف اصلاح‌طلبان به شکست، نوشت: «شرکت نکردن محمدرضا عارف سرليست و رأي نخست دور قبل انتخابات مجلس، خود بزرگترين نشانه بر اين است که جريان اصلاحات منتظر شکست بزرگي است. آنان با ممانعت از شرکت نمودن عارف عملاً شکست خود را پذيرفته و به دنبال راه حل جديدي هستند.

فرجام سخن آنکه پس از انتخابات رياست جمهوري ?? و سپس دو انتخابات بعدي عملاً جريان اصلاح‌طلب سکان‌دار مسئوليت‌هاي مهم در کشور بوده است و با عملکرد ضعيف دولت و مجلس نمره آنان در کارنامه اصلاح‌طلبان ثبت گرديده است که اين خود بزرگترين دليل کاهش محبوبيت اين جريان بوده است. کاهشي چنان شديد که باعث شود نفر اول دور قبل مجلس اصلاً در اين دوره شرکت نکند.»/1360//303/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات