۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۳۲۵۱۰
رییس جماعت علمای عراق خبر داد؛

تلاش آمریکا برای فروپاشی نظام کنونی عراق

تلاش آمریکا برای فروپاشی نظام کنونی عراق
رییس جماعت علمای عراق با اشاره به آخرین رویدادهای این کشور بیان داشت که آمریکایی ها از آغاز مرحله جدیدی در عراق سخن می گویند.
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ خالد الملا رییس جماعت علمای عراق در گفت وگو با شبکه ماهواره ای المیادین گفت: برهام صالح رییس جمهور عراق باید هر چه سریعتر تکلیف نامزده پست نخست وزیری این کشور را که از سوی فراکسیون البناء به عنوان فراکسیون اکثریت در پارلمان به او معرفی شده است را معین کند.
وی افزود: دشمنان از هر حربه ای برای فروپاشی حکومت عراق استفاده می کنند به طوری که برخی از کشورهای عربی حکومت فعلی عراق را قبول ندارند.
این  عالم  اهل تسنن ادامه داد: برخی طرف ها درپی ایجاد جنگ میان شیعیان هستند و طبقات سیاسی شیعه عراق نیز مورد هدف این موضوع قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: برخی از شبکه های ماهواره ای، تظاهرات کنندگان را به سمت درگیری با ارتش عراق سوق می دهند و در این میان نیز برخی از شخصیت های نزدیک به آمریکا از آغاز مرحله جدیدی در این کشور خبر می دهند و خواستار جنگ داخلی و فروپاشی نظام کنونی هستند.
شیخ خالد الملا از دیدار برخی از شخصیت های آمریکایی با او خبر داد و گفت: این افراد با شخصیت های مختلف اهل تسنن دیدار می کنند که شاید بتوانند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.
گفتنی است که شبکه خبری المیادین به نقل از منابع مطلع خبر داد که «برهم صالح» رییس جمهور عراق پس از آنکه دو روز را در منطقه کردستان عراق سپری کرد به بغداد بازگشته است.
برهم صالح، پنجشنبه (26 دسامبر) پس از اعلام آمادگی برای استعفا، بغداد را به مقصد سلیمانیه ترک کرد و از معرفی نامزد پیشنهادی فراکسیون البناء به عنوان فراکسیون بزرگتر پارلمان برای تصدی پست نخست‌وزیری خودداری کرد.
امروز برخی از مقامات سیاسی عراق از نامه هشدار آمیز «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق به «برهم صالح» برای بازگشت فوری به بغداد خبر داده بودند.
 الحلبوسی در نامه به صالح، به او ابلاغ کرده در صورتی که وی پست ریاست‌جمهوری را حتی بدون استعفا ترک کند، قانون اساسی به رییس پارلمان اجازه می‌دهد که اختیارات ریاست‌جمهوری را برعهده گیرد.
ناظران سیاسی، تهدید برهم صالح به استعفا را یک امتیازگیری سیاسی و حاصل فشار طرف‌های خارجی بر رییس‌جمهور عراق عنوان کرده و فرار رییس‌جمهور به سلیمانیه را به دستور طرف‌های خارجی و با هدف مانع‌تراشی در روند انتخاب نخست‌وزیر و بحرانی‌تر کردن اوضاع و انتخاب نخست‌وزیری دیگر دانسته‌اند.
در این میان برخی گروه‌های سیاسی می‌گویند که صالح به دلیل این جانبداری‌ و مجری اوامر خارجی بودن و تحت تاثیر برخی احزاب داخلی بودن، دیگر رییس جمهور مناسبی برای عراق نیست و باید استعفا کند.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
درود بر اندیشه به روز این استاد ارجمند
0
0