۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۳۲۷۱۶
در دیدار هیأت دانشگاه معارف لبنان با معاون آموزش المصطفی مطرح شد؛

افزایش تعامل بین‌دانشگاهی جامعةالمصطفی و دانشگاه معارف لبنان

افزایش تعامل بین‌دانشگاهی جامعةالمصطفی و دانشگاه معارف لبنان
بسیاری از رشته‌ها و دروس ارائه‌شده در جامعةالمصطفی، تأسیسی و بی‌سابقه است که می‌تواند مورد استفاده مراکز دانشگاهی دیگر، به ویژه دانشگاه معارف لبنان، قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، هیاتی از دانشگاه معارف لبنان ضمن حضور در شهر مقدس قم با مسؤولان المصطفی العالمیه دیدار و گفت وگو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری ضمن خوشامدگویی به مسئولان دانشگاه معارف لبنان، اظهار امیدواری نمود این دیدار فرصتی برای افزایش تعامل و همکاری دو مرکز باشد.

وی با اشاره به سامان‌یافتگی مباحث علمی و آموزشی در شش ساحت دانشی در طرح تحول آموزشی المصطفی، خاطرنشان کرد: براساس این طرح، رشته‌ها و گرایش‌های ارائه‌شده در جامعةالمصطفی، در ساحت دانشی فقه و اصول، تاریخ، سیره و تمدن، فلسفه و حکمت، قرآن و حدیث، علوم انسانی- اسلامی و زبان و فرهنگ، به حدود چهارصد مورد خواهد رسید.

معاون آموزش المصطفی ادامه داد: در کنار این دوره‌های بلندمدت، جامعةالمصطفی دوره‌های کوتاه‌مدتی نیز برگزار می‌نماید که حتی فراگیرانی از سایر ادیان نیز در آن حضور می‌یابند. همچنین جامعةالمصطفی، امکان تحصیل فراگیران اهل سنت را نیز براساس مذاهب خودشان فراهم آورده است.

وی با تأکید بر این که جامعةالمصطفی دارای ماهیت حوزوی است، ولی متناسب با نیازها و شرایط روز، از روش‌های آکادمیک نیز بهره می‌برد، اظهار داشت: مدارک جامعةالمصطفی با تأیید وزارت علوم صادر می‌شود و در برخی از کشورها نیز رشته‌های آکادمیک با مدارک رسمی کشورها ارائه می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری یکی از رویکردهای المصطفی را توانمندسازی دانش‌آموختگان به منظور بهره‌برداری از آموخته‌های خود در زمینه مورد نیاز در کشورهایشان دانست و یادآور شد: در طرح تحول آموزشی، دوره‌های مهارتی طراحی شده است تا طلاب پس از بازگشت به کشور خود بتوانند در کنار عمل به وظیفه دینی، توانایی لازم برای رفع نیازهای معیشتی خود را داشته باشد.

وی پرداختن به مباحث فرهنگی و تربیتی را مورد توجه جدی المصطفی برشمرد و در ادامه، برگزاری جلسات مشترک تخصصی بین استادان و اعضای هیئت علمی دو مرکز را در زمینه‌های مختلف مورد علاقه دو طرف پیشنهاد نمود.

معاون آموزش المصطفی ایجاد ارتباط استادان دو مجموعه و استفاده از تجربیات متقابل را در پیشرفت هر دو نهاد سودمند دانست و یادآور شد: بسیاری از رشته‌ها و دروس ارائه‌شده در جامعةالمصطفی، تأسیسی و بی‌سابقه است که می‌تواند مورد استفاده مراکز دانشگاهی دیگر، به ویژه دانشگاه معارف لبنان، قرار گیرد.

وی تبادل استادان، برگزاری دوره‌های بازآموزی، استفاده از تجربیات متقابل در طراحی رشته‌ها و متون آموزشی، آموزش زبان و... را از زمینه‌های مساعد برای امضای تفاهم‌نامه همکاری دو مرکز برشمرد.

شایان ذکر است «دکتر طلال عتریسی»، مشاور علمی و آکادمیک رئیس دانشگاه معارف لبنان نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی، به معرفی دانشگاه معارف پرداخت و گفت: هم‌اکنون، در این دانشگاه، که پنج سال از تأسیس آن گذشته است، رشته‌های ادیان و علوم انسانی ارائه می‌شود و دانش‌پژوهان در کنار تحصیل در این رشته‌ها، با علوم اسلامی نیز آشنا می‌شوند.

وی با تأکید بر وجود رویکرد اسلامی، اخلاقی و دینی در رشته‌های این دانشگاه، تصریح کرد: جامعةالمصطفی مرکزی بین‌المللی است که در این زمینه تجربه بسیار ارزشمندی دارد و علاقه داریم از این تجربه در عرصه‌های گوناگون بهره‌مند گردیم.

شایان ذکر است، در این دیدار، که با حضور مسئولان معاونت آموزش برگزار شد، زمینه‌های مختلف همکاری جامعةالمصطفی و دانشگاه معارف لبنان مورد بررسی قرار گرفت./1370/ج

ارسال نظرات