۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۳۳۰۵۵
صالحی مطرح کرد؛

همراهی و همدلی مرحوم آیت الله محقق داماد با نهضت و اندیشه امام راحل

همراهی و همدلی مرحوم آیت الله محقق داماد با نهضت و اندیشه امام راحل
وزیر ارشاد با اشاره به همراهی و همدلی مرحوم آیت الله محقق داماد با اندیشه و مسیر امام راحل گفت: ایشان از سال ۴۱ همراهی خود را با اندیشه و نهضت امام (ره) آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در آیین نکوداشت آموزگار فقاهت آیت الله سید محمد محقق داماد که در سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه قم در دهه های اخیر منشأ گسترش معارف دین بوده است، گفت: صدها و هزاران شخصیت برجسته علمی و فقاهتی از قم برخاسته اند و در آسمان فقاهت درخشیده اند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله محقق داماد در امتداد مکتب مرحوم آیت الله حائری یزدی حرکت می کرد و می توانیم ایشان را از نمادهای قم جدید بدانیم.

صالحی با بیان اینکه قم جدید و نوین مرهون خدمات علمی مرحوم آیت الله محقق داماد است، تأکید کرد: ما ده ها مجتهد و شاگرد برجسته را در میان شاگردان مرحوم آیت الله محقق داماد مشاهده می کنیم؛ ایشان همچون دریای عظیمی بودند که شاگردانشان از آن نوشیده و در عرصه های علمی و فقاهتی قد کشیده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عنایت مرحوم آیت الله محقق داماد به شاگرد پروری اظهار داشت: روش علمی و فقهی مرحوم آیت الله محقق داماد بسیار ممتاز بود، زیرا بخشی از آن تأسیسی و بخشی دیگر در امتداد مکتب حاج شیخ عبدالکریم حائری بود.

وی با بیان اینکه ویژگی های مکتب سامرایی، یعنی گفت وگو محوری و تفکرات عمیق در مکتب تدریسی مرحوم آیت الله محقق داماد به وضوح به چشم می خورد، افزود: ایشان در روش شناسی خود همواره توجه به قرآن داشتند؛ به بیان دیگر ایشان در استنباط و منبع حکم شناسی توجه ویژه ای به قرآن داشتند که این رویکرد در مکتب علمی قم نیز خود را به وضوح نشان داده است.

صالحی خاطرنشان کرد: توجه مرحوم آیت الله محقق داماد به حوزه عرف نیز حائز اهمیت است، زیرا در زمینه مصداق شناسی عنایت ویژه ای به مسأله عرف داشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به همراهی و همدلی مرحوم آیت الله محقق داماد با اندیشه و مسیر امام راحل عنوان کرد: ایشان از سال 41 همراهی و همدلی خود را با اندیشه و نهضت امام خمینی(ره) آغاز کردند، گفت: یکی از شخصیت هایی که در امتداد مواضع امام خمینی(ره) در زمینه کاپیتولاسیون در مساجد به سخنرانی می پرداخت و برای مردم روشنگری می کرد، مرحوم آیت الله محقق داماد بود و همین موضوع سبب شد تا رژیم طاغوت نسبت به ایشان حساس شده و حتی از انتشار خبر فوت ایشان خودداری کرد.

وی افزود: مرحوم آیت الله محقق داماد ارتباط گسترده ای با مردم داشت و در کنار تحصیل و حرکت در راستای فقاهت به تبلیغ و منبر می پرداخت و همواره در منابر خود نیز دقت های ویژه ای داشت و تأکید می کرد روضه خوان نیز باید مجتهد باشد تا مبادا اشتباهی صورت بگیرد./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
وزه قم در یکصد سال گذشه گام های بزرگی در راستای نشر معراف الهی و توسعه و تعمیق فقاهت برداشته است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
حوزه های علمیه امروز مدیون اخلاص موسس حوزه قم مرحوم محقق داماد هستند.
امروز طلاب باید ظرفیت های جهان اسلام را فعال نمایند.
0
0
ناشناس
|
۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
آشیخ عبدالکریم مؤسس حوزه قم بوده نه مرحوم محقق داماد