۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۳۳۳۷۰
ریس اندیشکده اروپایی در واکنش به ترور سردار سلیمانی؛

ترامپ تلاش‌ اروپا برای حفظ دیپلماسی با ایران را به باد می‌دهد

ترامپ تلاش‌ اروپا برای حفظ دیپلماسی با ایران را به باد می‌دهد
رئیس یک اندیشکده اروپایی در واکنش به ترور سردار سلیمانی گفت، این اقدام آمریکا، تلاش اروپا برای حفظ دموکراسی با ایران و جلوگیری از وقوع جنگ را از هم گسیخته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «کارل بیلت» رییس اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» گفت، ترور سردار «قاسم سلیمانی» به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، تلاش‌های اروپا برای حفظ دیپلماسی با ایران را دچار گسیختگی می‌کند.

بیلت در حساب توئیتری خود نوشت:‌ «بیایید فراموش نکنیم که اتحادیه اروپا به‌مدت بیش از یک دهه تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز جنگ بین ایران و آمریکا داشته است. این تلاش‌ها در دوره سخت ترامپ نیز ادامه یافت. اما اکنون فضای دیپلماسی احتمالاً بسیار محدود است».

بیلت که نخست‌وزیری و وزارت خارجه سوئد را در کارنامه دارد در ادامه گفت: «با تبدیل عراق به میدان جنگ میان ایران و آمریکا، کشور شکننده عراق ضعیف‌تر شده و فضا برای داعش و سایر گروه‌های تروریستی احتمالاً افزایش می‌یابد».

بیلت پیش‌تر نیز گفته بود: «ما اروپایی‌ها [بر خلاف ایالات متحده]، با اقیانوسی عظیم از خاورمیانه جدا نشده‌ایم. ما قطعا از هر سیاستی که ممکن است جنگی دیگر را در این منطقه مناقشه‌زده آغاز کند، دوری می‌کنیم».

بامداد امروز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. /847/ب

 

ارسال نظرات