۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۶۳۴۸۴۸
استاد دانشگاه:

جریان مقاومت محکم‌تر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد

جریان مقاومت محکم‌تر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد
دکتر فراتی گفت: ارتش سوریه برای جنگ با داعش مناسب نبود زیرا تنها جنگ کلاسیک را آموخته بود و برای مقابله با مخالفین عده ای از مردم هم در کنار آنها کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با ایام شهادت سردار سرافراز اسلام سپهبد قاسم سلیمانی، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «شهادت سپهبد قاسم سلیمانی؛ آینده خاورمیانه» توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی با همکاری خبرگزاری رسا روز چهارشنبه ۱۸ دیماه ۹۸ در سالن کنفرانس خبرگزاری رسا برگزار شد.

دکتر عبدالوهاب فراتی بعنوان ارائه دهنده در این کرسی آزاد اندیشی، بحث خود را به تراث شهید قاسم سلیمانی در خاورمیانه اختصاص داد و گفت: جنگی که در منطقه صورت گرفت بسیار پیچیده و گسترده تر از جنگ با رژیم بعث بود زیرا خرمشهر یک شهر ویرانی بود که ما توانستیم با ریختن آتش، شهر را تصرف کنیم اما حلب چهار میلیون سکنه داشت و آزاد کردن شهری که سکنه در آن حضور دارند کار مهم، حساس و سختی است به گونه ای که فردی از کارشناسان نظامی بیان می کرد یک روز جنگ سوریه با دو ماه جنگ عراق برابری نمی کند.

وی افزود: بیش از ۸۰ ملیت وارد سوریه شدند تا بشار اسد را به زیر کشند و حدود ۴۰ میلیارد دلار نیز هزینه کردند که حمد ابن جاسم می گوید لیستی از شخصیت های سیاسی و مسؤولان کشور برای رشوه دادن تهیه شده بود و گفته می شد نخست وزیر سوریه را با ۵۰ هزار دلار می توان خرید و ماهر اسد برادر بشار را هم می خواستند با همین رقم به سمت خود کشند و سرباز صفر را تقریبا ۱۵ هزار دلار خریداری می کردند یعنی زمانی که جنگ آغاز شد، اسد با ساختاری که از درون خالی، مواجه بود.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای مقابله با مقاومت در سوریه گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی دلارهای زیادی برای مجاهدین جمع آوری کردند و می توان گفت درکویت فقط در یک شب ۲۰ میلیون جمع شد؛ صدور فتواهایی مبنی بر حضور یک ماه در جبهه یا تأمین هزینه یک ماه حضور یک رزمنده در جبهه و آموزش دادن نیروها در ترکیه از فعالیت هایی است که انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد گروه های کوچک در سوریه تحت گردان های نظامی و تبدیل کردن آنها به مرور زمان به جبهه همانند جبهه النصره از راهکارهای دشمن به شمار می رود و تصمیم داشتند در هر جبهه عمارت مستقلی را تشکیل دهند و هر سه عمارت یک حکومت واحد به شمار رود اما با مرگ عمر البغدادی و روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، وی به صورت خود سر تشکیل حکومت داد و همگان را غافل گیر کرد.

فراتی در زمینه چگونگی ورود سردار سلیمانی به سوریه گفت: از ماه ششم به درخواست بشار اسد، سردار سلیمانی وارد سوریه شد که وی در آغاز سپاهیان را به بهانه زیارت برای بررسی منطقه، وارد سوریه می کرد اما از سال بعد با جدی تری شدن بحران آنها هم وارد سوریه شدند.

وی افزود: ارتش سوریه برای جنگ با داعش مناسب نبود زیرا تنها جنگ کلاسیک را آموخته بود و برای مقابله با مخالفین عده ای از مردم هم در کنار آنها کشته شدند و همین امر، موجب افزایش تعداد مخالفان شد در نتیجه سردار سلیمانی تصمیم گرفت الگوی لبنان را در سوریه پیاده کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در آغاز جنگ ایران و عراق یک عده به لبنان رفتند تا با اسرائیل وارد جنگ شوند اما امام خمینی(ره) دستور بازگشت آنها را صادر کرد و راه قدس از کربلا می گذرد در نقد این حرکت از سوی امام(ره) مطرح شد و فقط قرار شد نیروهایی برای آموزش نیروهای لبنانی در منطقه حضور داشته باشند.

وی با بیان این که از سال سوم بحران سوریه، معادلات جنگ به نفع مردم سوریه شد، افزود: از سال سوم به بعد یک حادثه ای رخ داد و آن ظهور نیروهای چند ملیتی بود که با صدور فراخوانی از سوی ایران، شیعیان افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان، عراق و ایران در کنار هم قرار گرفتند و مبارزه کردند.

فراتی اضافه کرد: در تحلیل نیروهای چند ملیتی مقاومت از سوی آمریکا یک نکته بسیار مهم بود زیرا گرچه در جبهه سلفی ها نیروهای چند ملیتی بیشتر حضور داشتند و قریب به اتفاق عربی صحبت می کردند اما پس از مدتی از درون دچار اختلاف و تکثیر می شدند و به گروه های کوچک تقسیم می شدند زیرا مهم‌ترین خصوصیت تکفیر این است که همواره تولید ضدیت می کند.

وی اضافه کرد: در ناحیه شیعیان گرچه نیروهای چند ملیتی، زبان مشترک ندارند و عمدتا هم عربی صحبت نمی کنند و همه تحت فرمان سردار سلیمانی هستند اما عنصری در بین گروه های شیعه وجود دارد که رفته رفته متحد تر می شوند که برای آمریکایی ها اعجاب آور بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تراث سردار را یک نیروی چند ملیتی در خاورمیانه دانست و گفت: این نیرو امروز بدون حضور سردار سلیمانی هم می داندکه چه کاری انجام دهد زیرا از نظر مالی می تواند خود را تأمین کند و هم تاکتیک دارد به عبارت دیگر سلیمانی امثال خود را در منطقه تکثیر کرده است.

در ادامه این کرسی آزاد اندیشی، حجت الاسلام محمد ملک‌زاده بعنوان ارائه‌دهنده دوم این کرسی علمی با بیان نکاتی در زمینه آینده جبهه مقاومت گفت: اکنون در وضعیتی هستیم که تنش ها به ویژه میان ایران و آمریکا به اوج رسیده است و جریان مقاومت رهبر قدرت مند خود را از دست داده است، فرمانده ای که دوست و دشمن در برابر قدرت، شهامت و مدیریت قوی او سر تعظیم فرود می آورند.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه ادامه داد: علائم و شواهد نشان می دهد که دشمنی ایران و آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است منجر به جنگ شود زیرا با دو قدرتی روبرو هستیم که هیچ کدام از اهداف خود کوتاه نخواهند آمد؛ آمریکایی ها هر چه در توان داشتند به کار گرفتند تا ایران را به زانو در آورند اما نتوانستند؛ طبیعتا اگر جنگی صورت گیرد فراگیر و جهانی خواهد بود.

وی تصریح کرد: به نظر بنده جنگ گسترده ای رخ نخواهد داد و حرکت خاورمیانه در نهایت به سمت صلح و ثبات خواهد بود و نیروهای خارجی از منطقه خارج خواهند شد؛ شرایط به گونه ای است که یا باید جنگ شود یا باید صلح و آرامش منطقه را فرا بگیرد و راه سومی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام ملک زاده با اشاره به جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی گفت: آمریکا تصور می کرد با شهادت سردار سلیمانی جریان مقاومت تضعیف می شود , به شکلی که از هم فرو خواهد پاشید اما دقیقا قضیه بر عکس شد؛ در ساعات اولیه جانشین او از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شد که تجربه اش کمتر از سردار نیست و حتی پیش از او در مسائل بین المللی و اسرائیل ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امروزه مجلس تصویب کرده ۲۰۰ میلیون یورو از سوی دولت به جریان مقاومت داده شود در حالی که پیش از این به طور آشکار چنین کاری صورت نمی گرفت زیرا فضا به گونه ای بود که عده ای اعتراض می کردند اما با حضور گسترده مردم مشخص شد که مردم پی بردند، باید از جریان مقاومت حمایت کرد بنابراین تصویب طرح سه فوریتی کار بی سابقه ای در طول تاریخ انقلاب بود و هیچ بازخورد منفی هم نداشت و مردم هم پذیرفتند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که جریان مقاومت قرار است محکم تر و با قوت تر از سابق به پیش رود، اظهار کرد: ترامپ و غرب دچار سردرگمی عجیبی شده اند که می خواهند این وضعیت را مدیریت کنند تا به جنگ کشیده نشود بنابراین بسیاری را واسطه کردند که ایران حضور برخی از آنها را نپذیرفت.

وی ایجاد و افزایش هم دلی در خارج و کل جهان اسلام را نشان دهنده دوری از تنش در میان مسلمانان دانست و گفت: پیش از شهادت سردار سلیمانی به دلیل حمایت عربستان از مخالفت های داخلی عراق، این کشو داشت از دست ایران خارج می شد اما شهادت سردار سلیمانی یک شور حماسی و همدلی میان ایران و عراق به وجود آورد که اگر ما بتوانیم این وضعیت را حفظ کنیم و با تسویه حساب های سیاسی آن را خراب نکنیم روز به روز بهتر خواهد شد و شاهد خروج آمریکایی ها از منطقه خواهیم بود./1370/ج

ارسال نظرات