۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۶۳۶۷۸۸
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

ویژگی های انسان های با کرامت

ویژگی های انسان های با کرامت
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی های انسان های با کرامت، گفت: کلمه کرامت تنها برای خداوند به کار نرفته است و در مورد پیغمبر، فرشتگان، قرآن و ائمه نیز به کار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم پنجشنبه شب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به کرامت اشاره کرد و گفت: بیش از 50 بار در قرآن کلمه کرامت آمده است.

وی کرامت را یکی از صفات خداوند بیان و ابراز کرد: کلمه کریم در قرآن فقط برای خدا نیامده است بلکه در مورد پیغمبر، فرشتگان، قرآن و ائمه نیز به کار می رود همچنین دولت کریمه، قول کریم، رزق کریم و ماه کریم داریم پس کریم کلمه پر کاربردی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به انواع کرامت انسانی اشاره و بیان داشت: انسان دو نوع کرامت ذاتی و اکتسابی دارد که به همه انسان ها کرامت ذاتی داده شده است و آن عقل، شعور و درک است اما کرامت اکتسابی را خود انسان ها با اعمال و رفتار خود کسب می کنند که یک کرامت خاص است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به معنای کریم اشاره و ابراز کرد: کرامت بزرگواری و عظمت است و در برابر آن لئامت و پستی است، در حدیث داریم که هر قومی کریمی دارد و کریم هر قومی را اکرام کنید.

استاد حوزه علمیه قم به تبیین ویژگی های انسان های با کرامت پرداخت و بیان داشت: انسان کریم بدی را با خوبی جواب می دهد، هر چه دارد انفاق می کند، حس تقدیر دارد، در اوج قدرت عفو می کند، اگر چیزی از او بخواهی عطا می کند، دارای جود و سخاوت است و تقوا و خویشتن داری دارد.

وی به انسان های لئیم و کریم اشاره و ابراز کرد: مردم سه دسته هستند کسانی که خوبی را با بدی جواب می دهند که این ها لئیم هستند، کسانی که خوبی را با خوبی و بدی را با بدی جواب می دهند که این ها نه لیئم و نه کریم هستند و دسته ای دیگر که بهترین دسته و از اهل کرامت هستند بدی را با خوبی جواب می دهند./864/پ210/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات