۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۳۶۸۲۲

تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در محکومیت اشغالگری نظامی آمریکا

تظاهرات میلیونی عراقی‌ها در محکومیت اشغالگری نظامی آمریکا
عراقی‌ها برای برگزاری تظاهرات گسترده ضد حضور نظامی آمریکا در منطقه، در خیابان‌های مختلف بغداد حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مردم عراق از نخستین ساعت صبح امروز با حضور در خیابان‌های بغداد، در حال آماده شدن برای برگزاری تظاهرات میلیونی ضد حضور نظامی آمریکا در این کشور هستند.

خبرنگار شبکه المیادین به صورت زنده از بغداد گزارش داد که از حوالی ساعت ۸ صبح (به وقت محلی) مردم عراق در محله‌های مختلف بغداد حاضر شده‌اند تا تظاهرات گسترده ضد آمریکایی برگزار کنند.

المیادین همچنین گفت مردم عراق ضمن اعلام مخالفت خود با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان، این موضوع را محکوم کرده و خواستار خروج آنها هستند.

به گزارش المیادین، عراقی‌ها با به اهتزاز درآوردن پرچم کشورشان در میدان التحریر، با حضور آمریکایی‌ها در این کشور مخالفت کردند.

بر این اساس، جمعیت مردمی که از نقاط مختلف بغداد برای مشارکت در تظاهرات ضد آمریکایی به مرکز این شهر می‌آیند در حال افزایش است.

تظاهرات‌کنندگان عراقی با در دست داشتن پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو»، از گروه‌های مقاومت در این کشور حمایت کردند.

خبرنگار المیادین از میدان التحریر گزارش داد که پیام این تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی مردم عراق این است که گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد.

ده‌ها هزار نفر از مردم عراق برای شرکت در تظاهرات ضد اشغالگری آمریکا در حال رساندن خود به تقاطع دانشگاه بغداد نزدیک منطقه «الجادریه» مسیر تعیین شده برای آغاز تظاهراتی هستند که پیش‌بینی شده است به تظاهرات میلیونی و بی سابقه‌ای در عراق تبدیل شود.

ازدحام خودروها و اتوبوس‌هایی که از استان‌های مرکز و جنوب بغداد آمده‌اند در مسیرها و دروازهای جنوبی شهر بغداد در ساعات بعد از ظهر تا شب گذشته به اوج خود رسیده بود.

المیادین گزارش داد این تظاهرات اولین حضور مردمی در چنین وسعتی برای محکوم کردن حضور نظامیان خارجی در عراق است.

«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گروه کتائب حزب الله عراق با حضور در این تظاهرات، در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که عراقی‌ها امروز یکصدا مخالفت با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را فریاد می‌زنند.

در یکی از مکان‌های تظاهرات ضد آمریکایی بغداد، بنر بزرگی از تصویر سردار حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» معاون شهید الحشدالشعبی عراق به چشم می‌خورد.

تظاهرات‌کنندگان عراقی با محکوم کردن اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور، شعار «از کشور ما خارج شوید، قبل از اینکه اخراجتان کنیم» سر می‌دهند.

«صفا التمیمی» سخنگوی گردان‌های «سرایا السلام» با حضور در این مراسم، به المیادین گفت: «تعداد تظاهرات کنندگان بسیار زیاد است و تمام فضاهای میدان [التحریر] پر شده است... چیزی که امروز رخ می‌أهد، همه‌پرسی جمعی در مخالفت با حضور آمریکایی است».

التمیمی تهدید کرد اگر «نیروهای اشغالگر آمریکایی» عراق را ترک نکنند، گام‌های دیگری برای اخراج آنها برمی‌دارند.

در این مراسم پلاکاردهای ضد آمریکایی و آدمک‌های به‌دار آویخته‌شده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در دست تظاهرات‌کنندگان عراقی به چشم می‌خورد.

«محمد کریم» عضو ائتلاف الفتح پارلمان عراق به رهبری هادی العامری در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تاکید کرد: «بوق‌های رسانه‌ای آمریکا امروز نمی‌تواند اراده ملت عراق را برای اخراج اشغالگران از کشورشان در هم شکند».

تظاهرات‌کنندگان عراقی همچنین بنرهایی خطاب به نظامیان اشغالگر آمریکایی با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «خارج شوید تا زنده بمانید!»

«نعیم العبودی»، عضو ائتلاف الفتح پارلمان عراق  هم در حاشیه تظاهرات بزرگ امروز گفت موضع همه عراقی ها در مخالفت با حضور اشغالگران در کشورشان یکپارچه است.

العبودی اظهار داشت: «هدف اصلی اخراج اشغالگران بیگانه از خاک عراق است و همه گزینه ها مطرح است».

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق تظاهرات امروز، در بیانیه‌ای از دولت بغداد خواست تا تمامی پایگاههای نظامی آمریکا را ببندد.

صدر تأکید کرد: «اگر دولت آمریکا حاضر به خروج از عراق نشود، با آن به مثابه یک کشور اشغالگر و دشمن برخورد خواهد شد.»

«ریان الکلدانی» دبیر کل جنبش مسیحی «بابلیون» (زیر مجموعه سازمان الحشد الشعبی عراق) در حمایت از این تظاهرات گفت: «تمام اقشار مردم عراق امروز علیه حضور آمریکایی‌ها قیام کردند».

الکلدانی تصریح کرد: «مردم عراق راه مسالمت‌آمیز و قانونی برای اخراج نظامیان آمریکایی را انتخاب کردند اما تمام گزینه‌ها روی میز است. در تظاهرات امروز تمام فرقه‌های عراقی و کسانی که زیر پرچم عراق قرار دارند، مشارکت قدرتمندی دارند».

سفارتخانه آمریکا در بغداد نیز در واکنش به این تظاهرات میلیونی، در بغداد در بیانیه‌ای از شهروندان خود خواست از نزدیک شدن به سفارت آمریکا یا مناطقی که تظاهرات ضد اشغالگری برگزار می‌شود، اجتناب کنند.

«نصر الشمری» معاون دبیر کل جنبش «النجباء» عراق نیز در گفت‌وگو با المیادین، تظاهرات امروز در بغداد را «ضربه دیگری به آمریکا» توصیف کرده و گفت: «ترامپ باید به صدای مردم عراق گوش دهد».

الشمری با بیان اینکه نظامیان آمریکایی باید از عراق خارج شوند، تاکید کرد: «در غیر این‌صورت با مقاومت عراقی‌ها مواجه خواهند شد و محکوم به مرگ خواهند بود».

وی همچنین افزود که حضور نظامیان آمریکایی در عراق، غیرقانونی و خلاف تصمیم پارلمان این کشور است.

«جعفر البطاط» فرمانده پلیس فدرال عراق تعداد تظاهرات‌کنندگان را بیش از یک میلیون نفر تخمین زد.

«علاء الربیعی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون در مصاحبه با وبگاه «السومریه نیوز» گفت تظاهرات میلیونی امروز پیامی به رئیس‌ جمهور آمریکاست مبنی بر اینکه «در امور داخلی ما دخالت نکن».

با گذشت پنج ساعت از آغاز تظاهرات عراقی‌ها در بغداد ضد اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور، مردم هنوز حضور گسترده، پررنگ و خستگی‌ناپذیری در خیابان‌های مختلف پایتخت دارند./847/ب

ارسال نظرات