۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۳۷۲۵۱

کتاب «فاطمه پس از رسول خدا» به بازار نشر رسید

کتاب «فاطمه پس از رسول خدا» به بازار نشر رسید
کتاب «فاطمه پس از رسول خدا» درباره حیات حضرت زهرا(س) بعد از پیامبر اکرم با نگاهی تاریخی از این دوره زمان و حوادث و ماجراهای پس از وفات رسول خدا است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب فاطمه پس از رسول خدا نوشته محمدتقی شاکر را منتشر کرده است.

اهمیت برسی زندگی فاطمه به ارزش گذاری ویژه خداوند به خاندان رسالت، و دستور الهی به مسئولیت های جامعه اسلامی در قبال این خاندان بازمی گردد. غفلت از حقایق تاریخی زمینه تحریف و تبدیل آن و در نتیجه برداشت هایی نادرست و انگاره های بی پشتوانه عقلی و نقلی از دین و شریعت را فراهم می کند؛ از این رو اهمیت بیان حقیقت و گفتار درست به علاوه جلوگیری از انتشار سخنان نادرست و غیر واقعی، امر به معروف و نهی از منکری بزرگ است که توجه مستقیم خداوند به منزلت اهل بیت، ضرورت آن را به مومنان گوشزد می کند..

آنچه در پیش روی دارید،کتابی است درباره حیات حضرت فاطمه زهرا بعد از پیامبر اکرم با نگاهی تاریخی از این دوره زمان ،نوشته استاد محمد تقی شاکر که خواننده را به حوادث و ماجراهای پس از وفات رسول خدا می برد.

ساختار کتاب:

این اثر در چهار فصل با عنوان­ های: کلیات ، فاطمه شناسی، گزارش ها و دیدگاه ها درباره حوادث پایانی زندگانی حضرت فاطمه و مستندات دیدگاه برتر سامان یافته است.

نگارنده در فصل اول پیشینه بحث، منابع، روش، مفهوم شناسی قتل موت وفات و شهادت را بررسی کرده است.

 همچنین نویسنده در فصل دوم به بررسی مطالبی همچون مادر حضرت فاطمه، ولادت  حضرت، تولد پس از بعثت محل تولد، حضرت زهرا و رسول خدا، شناخت و فهم حضرت فاطمه، حمایت حضرت زهرا، دانش و پرستش حضرت، صداقا  و مهربانی حضرت زهرا، رسول خدا و حضرت فاطمه، قرآن و فاطمه، آیه تطهیر، آیات اطعام، آیه مباهله، آیه مودت، اصحاب و فاطمه و امام علی و حضرت فاطمه پرداخته است.

مؤلف نیز در فصل سوم گزارش ها، گزارش های تاریخی، گزارش های روایی و دیدگاه ها را بررسی کرده است.

 عناوین فصل چهارم نیز چنین است: آنچه در ساعات پایانی عمر رسول خدا رخ داد، حوادث سقیفه، مخالفت با بیعت، جریان فدک، خطبه فدکیه، هجوم به خانه حضرت فاطمه، گریه بر پدی و بیزاری از ظلم و ستمگر، فاطمه و عیادت اصحاب، وصایای حضرت، مدت زندگی فاطمه پس از رسول خدا، تشییع و تدفین و مکان دفن حضرت، نمازگزاردن ابابکر و حوادث پس از رحلت از زبان رسول خدا.

برشی از کتاب:

تشییع، تدفین ومکان دفن حضرت فاطمه

همواره احترام به بازماندگان مردان بزرگ تاریخ، افتخاری یرای همه مردم هر منطقه جغرافیایی و تلاشی برای پاس داشتن زحمات آن مردان اثرگذار و تحول آفرین بوده است. در کنار این فرمان خرد و وجدان خداوند بر مسلمانان تأکید ویژه ای دارد و تکلیف مضاعفی بر ایشان واجب می کند تا اجر مرارت ها و تلاش های دلسوزانه رسول خدا را فقط با مودت و دوستی به نزدیکانشان جبران کنند و چه کسی نزدیک تر از فرزند به انسان.« قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‌» (شوری/23)؛ بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم.

اکنون به زمان کوتاهی پس از رحلت رسول خدا باز می گردیم. گزارش های تاریخی و روایی از تهدید، هجوم و رفتار تند با یگانه یادگار رسول خدا حکایت می کند و افزون بر این، به دفن غریبانه و شبانه دختر رسول خدا دلالتی تام دارد. همان گونه که در صفحه های پیش بیان شد، هدف گذاری دفن مخفیانه دختر رسول خدا به درخواست حضرت فاطمه این بود که حقیقت، در گذر توجیه و بهانه ها پوشیده نگردد و انزجار فاطمه از حوادث پس از رحلت پدرش و پدیدآورندگان آن حوادث در گرداب تردید و تأویل نیفتد؛ تا این خاک سپاری پنهان، دلیلی استوار بر خشم فاطمه از آنها باشد. گزارش ها و روایات نشان می دهد امام علی وصیت نامه مبنی بر دفن شبانه را اجرا کرد.

عماریاسر ماجرای حوادث تحمیل شده بر حضرت فاطمه دحتر رسول خدا را خلاصه و این گونه گزارش می کند:

با جان سپردن رسول خدا و آنچه از ورود آنان به خانه فاطمه و بیرون آوردن پسر عمویش، امام علی انجام گرفت و همچنین آنچه از آن مرد به فاطمه رسید؛ در نتیجه فاطمه پسری کامل را ساقط کرد و این امر دلیل اصلی بیماری و از دنیا ذفتن فاطمه بود.

مؤسسه انتشارا ت زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب فاطمه پس از رسول خدا، نوشته محمدتقی شاکر را در ۲۵۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۷۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات