۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۳۸۶۰۸
پ
اعداد و ارقامی که روی جدول قیمت خودرو نقش می‌بندد برای هیچکس باورکردنی نیست؛ نه خریداران و نه کسانی که دست‌اندرکار سیاستگذاری بازار و صنعت خودرو هستند.

به گزارش خبرگزاري رسا، خودروسازان موافق افزایش قیمت خودرو هستند، تا بخشی از زیان ناشی هزینه‌های مالی‌شان را جبران کنند. آن‌ها ترجیح می‌دادند که نوسانات ناشی از این تغییر قیمت را به‌عنوان سود عملیاتی شناسایی کنند، نه بازاری که در آن دلالان و واسطه‌ها نقش آفرین هستند و کسب سود می‌کنند. برخی از کارشناسان می‌گویند که افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید و عرضه متأثر از کمبود قطعات است. این در حالی است که تعهدات ناشی از پیش فروش ادامه داشته و صد البته عرضه خودرو به بازار از سوی خودرو سازان نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

با وجود این، روند افزایش تعهدات برای خودروسازان به‌منزله افزایش نقدینگی در این بنگاه‌ها است، از این‌رو آن‌ها در تلاش هستند تا خودرو‌های معوق را تحویل دهند تا اجازه پیش فروش در حجم گسترده و با قیمت‌های جدید را از وزارت صمت بگیرند. چرا؟ چون که طبق مقررات وزارت صمت، آن بنگاه خودروسازی‌ای می‌تواند مجوز پیش فروش خودرو بگیرد که حداقل پرونده دو پیش فروش خود را بسته باشد. اما چه اتفاقی در بازار خودرو رخ داده که قیمت‌ها سر به فلک کشیده و اکثر خودرو‌های داخلی مرز ۱۰۰ میلیون تومان را رد کردند؟

مهم‌ترین نکته کاهش شدید تولید خودرو است که طبق آخرین آمار بیش از ۲۵ درصد کاهش در دی ماه تجربه شده است، هر‌چند که در ماه‌های قبل کاهش تولید ۴۰ درصدی هم ثبت شده است.

نکته دیگر، نزدیک شدن به پایان سال ۹۸ است. هر زمان که به پایان سال نزدیک می‌شویم، افزایش تقاضا برای خرید خودرو بیشتر می‌شود، حال در چنین شرایطی که موجی از تقاضای خرید خودرو در بازار راه افتاده است، قیمت‌ها روند صعودی خود را حفظ می‌کنند. سومین مورد که اهمیت بسزایی هم دارد، خرید خودرو‌های داخلی با هدف کسب سود است. خیلی از افراد می‌گویند خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و هر فردی که خودرو خریداری کند در زمان خیلی کم به سود بالای می‌رسد. این افراد سفته باز حاضر هستند در بازار آزاد خودرو خریداری کنند و چند ماه بعد با چند میلیون تومان سود به فروش برسانند. در برخی از خودرو‌ها این سود به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است.

چهارمین نکته، ممنوعیت واردات خودرو است. از زمانیکه واردات خودرو ممنوع شده است، خودرو‌های داخلی رقیب خارجی‌ها شدند و کورس قیمتی گذاشته‌اند. پنجمین دلیل برای افزایش قیمت خودرو، عدم تجاری‌سازی خودرو‌ها به‌دلیل نبود قطعه است.

شمشین نکته که می‌توان به آن پرداخت؛ محدویت‌ها برای واردات قطعه و عملکرد کند قطعه سازان در تولید قطعاتی است که برای تجاری‌سازی خودرو‌های کف کارخانه، خودروسازان به آن نیاز مبرم دارند.

هفتمین نکته این است که خودروسازان مجبور هستند به‌خاطر خودرو‌هایی که تولید نمی‌شود به ثبت‌نام کنندگان، خودرو‌های دیگر تحویل دهند. هشتمین دلیل که می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد تعهدات سنگین است. از سال گذشته بدون هیچ ملاحظه‌ای و میزان تولید، وزارت صمت مجوز پیش فروش به خودروسازان داده بود و اکنون محدودیت‌ها در پیش فروش گذاشته شده است. در همین حال گزارش می‌شود، پیش فروش‌هایی هم هست که برخی از نمایندگانی‌های خودروسازان به‌صورت غیر قانونی ۴ تا ۵ میلیون تومان می‌گیرند تا اسم شما را در لیست ثبت‌نام‌کنندگان قرار دهند.

البته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفته است: اگر با مورد رانتی در فروش مواجه شویم، نمایندگی را تعطیل می‌کنیم. مردم نباید احساس کنند که در فروش، رانت یا تبعیضی قائل هستیم، اگر مورد مستندی بود نمایندگی‌ای را که اخلال ایجاد کند لغو امتیاز می‌کنیم. وی با اعلام اینکه کاهش تعهدات دو خودروساز را در برنامه کاری ویژه داشتیم، گفت: در دوره‌ای حدود یک میلیون نفر از مردم پیش خرید داشتند، اما همت شد و تعهدات به جا‌های خوبی رسید و خودروسازان قول داده‌اند که معوقات را تا خرداد ماه ۹۹ صفر خواهند کرد./1360/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار
پربازدید
پربحث
پرطرفدارترین