۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۳۸۶۹۷

دیدار رئیس جامعةالمصطفی و امام جمعه نجف

دیدار رئیس جامعةالمصطفی و امام جمعه نجف
امام جمعه نجف اشرف و هیئت همراه، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با رئیس و برخی از مدیران جامعةالمصطفی دیدار و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ضمن خیرمقدم به مهمانان و گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، بر شهدای راه انقلاب و محور مقاومت، به ویژه «شهید سلیمانی»، «شهید ابومهدی» و همرزمانشان درود فرستاد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران، برای ملت‌های منطقه تحولی شگرف به شمار می‌رفت و فصل جدیدی پیش روی جهانیان گشود. این انقلاب منحصر به ملت ایران نیست و به همه عالم تعلق دارد.

رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: غریبه‌ها نباید برای سرنوشت ملت‌های منطقه تصمیم بگیرند و استقلال در تصمیم‌گیری و اداره امور هر کشور، به ملت و دولت خود آن کشور مربوط است. ما همسایه یکدیگر هستیم و تاریخ و سرنوشت ما به هم گره خورده است. با این حال، حکومت‌هایی از هزاران کیلومتر دورتر به منطقه آمده‌اند و قصد دارند برای ما تصمیم‌گیری کنند. تا زمانی که این افراد در منطقه ما حضور داشته باشند، منطقه روی خوش نخواهد دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به طرح جدید استعمار، موسوم به «معامله قرن»، اظهار داشت: آنان غده‌ای سرطانی در منطقه ایجاد کرده‌اند و انتظار دارند ملل منطقه این امر را بپذیرند.

وی، در ادامه، جریان تکفیری را دست‌پرورده غریبه‌های حاضر در منطقه ارزیابی کرد و با تقبیح پروژه «خاورمیانه جدید»، گفت: در این مدت، خون ده‌هاهزار نفر از مسلمانان بر زمین ریخته شده است. بیگانگان همواره از جریان‌های تکفیری حمایت کرده‌اند و در حال حاضر، به دنبال خلق فتنه‌های جدید در منطقه هستند.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به این که منشأ تفکر جریان تکفیری، وهابیت است، خاطرنشان ساخت: نیاز داریم بیشتر با هم ارتباط داشته باشیم. ملت‌های منطقه باید همراه با هم، در برابر این فتنه‌ها بایستند. در این باره، حوزه‌های علمیه و نخبگان نقش ویژه‌ای دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: ارتباط و همکاری علما و حوزه‌های علمیه در حل مشکلات کنونی منطقه، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. مسائلی که امروز گریبان مردم منطقه را گرفته، نیازمند همراهی و همکاری نخبگان و علماست.

وی، در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای جامعةالمصطفی، گفت: حوزه‌های علمیه اصلی جهان اسلام، مانند حوزه‌ علمیه نجف و قم، بُعد بین‌المللی داشته‌اند. این رویکرد بین‌المللی در حوزه قم بسیار چشمگیر بوده است. پس از انقلاب اسلامی، به فرمان امام خمینی(ره)، شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی راه‌اندازی شد و در ادامه و پس از تلفیق دو سازمان بزرگ، جامعةالمصطفی به وجود آمد.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به تعداد دانش‌پژوهان المصطفی و نمایندگی‌های آن در داخل و خارج کشور، اظهار داشت: با وجود این که المصطفی مروج مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) شمرده می‌شود، با آغوش باز پذیرای پیروان دیگر مذاهب اسلامی است و آموزه‌های دینی را با رویکرد تقریبی ارائه می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر لزوم تقریب مذاهب اسلامی و تقویت روحیه برادری پیروان مذاهب اسلامی، بیان نمود: با توجه به تنوع نیازها و تکثر ملیت‌های مشغول به تحصیل در جامعةالمصطفی، دانش‌پژوهان این نهاد بزرگ بین‌المللی به رشته‌های جدید نیاز دارند؛ از این رو، جامعةالمصطفی کوشیده است رشته‌های متعدد و متنوع آموزشی ارائه دهد.

وی با بیان این که رشته‌های ارائه‌شده در المصطفی، شامل رشته‌های علوم اسلامی و علوم انسانی با گرایش اسلامی است، ابراز داشت: امیدواریم ارتباطات بین ملت‌ها، علما و نخبگان را هر چه بیشتر تقویت کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام قپانچی با تشکر از جامعةالمصطفی به دلیل نشر آموزه‌‌های ناب اسلامی، گفت: امیدواریم آثار و برکات حرکت‌های نابی همچون خط مشی المصطفی، در دنیا انتشار یابد و جهانیان بیش از پیش با حقایق دین مبین اسلام آشنا شوند.

وی با اشاره به انتشار معارف ناب اسلامی در جهان، اظهار داشت: روزی که صدام سقوط کرد، دو خط مشی در عراق بود: خط مشی اول، تسلیم در برابر استکبار جهانی را تبلیغ می‌کرد و خط مشی دوم، خط استقلال، مقاومت و حاکمیت مردم بود که بحمدلله پیروز شده است.

امام جمعه نجف با اشاره به وضعیت کنونی عراق و دسیسه‌های بیگانگان برای افزایش تنش و ناآرامی‌، گفت: با وجود اغتشاشاتی که بیگانگان می‌کوشیدند به جامعه عراق تزریق کنند، رویکرد استقلال‌خواهی و حاکمیت مردم تجلی یافته است.

حجت‌الاسلام قپانچی، در ادامه به ظهور داعش اشاره کرد و جدیدترین ثمره خون شهیدانی همچون حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را تصویب مصوبه مجلس عراق در اخراج باقی‌مانده نظامیان امریکا از عراق دانست و اظهار داشت: حضور مردم در راه‌پیمایی ضد امریکایی و فریاد «مرگ بر امریکا»، برای جهانیان بسیار عجیب بود و می‌توان گفت فتنه خارجی در عراق به شکست انجامید. با این حال، اکنون عراق درگیر فتنه داخلی است.

امام جمعه نجف با اشاره به ناامیدی دشمنان از مقابله ملت و دولت عراق با ایران اسلامی، تصریح کرد: عراق مستعمره امریکا نیست و در تعیین سیاست‌هایش مستقلانه تصمیم می‌گیرد؛ به همین دلیل، تقویت فتنه‌های مختلف همواره مورد توجه استکبار جهانی بوده است. ملت عراق مدیون افرادی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی است، زیرا نقش محوری در نابودی فتنه‌ها، گسترش و پیروزی اسلام ناب محمدی(ص) داشت.

وی یکی از برکات انقلاب اسلامی را تقویت حوزه‌های علمیه و تربیت خیل کثیری از طلاب علوم دینی برشمرد و بار دیگر، از زحمات المصطفائیان در عرصه‌های دینی و فرهنگی تقدیر کرد./1370/د102/ب1

ارسال نظرات