۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۶۳۸۷۰۳
استاد حوزه و دانشگاه:

مشکلات اقتصادی و معیشتی آرامش فکری را از نخبگان حوزه سلب کرده است

مشکلات اقتصادی و معیشتی آرامش فکری را از نخبگان حوزه سلب کرده است
حجت الاسلام کریم خانی با بیان این که توجه به نخبه فقط شامل مسائل مادی نیست، گفت: طلبه نخبه باید احساس کند حوزه علمیه برای او ارزش قائل است.

حجت الاسلام مهدی کریم خانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای عالی حوزه با رهبر معظم انقلاب، هجرت طلاب از قم را از مطالبات رهبر معظم انقلاب برشمرد و گفت: پس از گذشت 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی برخی مساجد حتی در ایام تبلیغ امام جماعت ندارند؛ برخی مساجد نیز که دارای امام جماعت هستند، امام جماعت در حد آن مسجد نیست به عنوان مثال در مسجدی که دانشجویان فراوانی رفت و آمد دارند باید طلبه ای که توان پاسخ گفتن به سؤالات آنها را دارد مستقر باشد.

عضو هیأت علمی جامعه الزهرا ادامه داد: در گذشته علمای اثر گذار از نظر علمی و اجتماعی در حوزه های علمیه شهرستان ها حضور پیدا می کردند اما امروزه حوزه های شهرستان ها از حضور چنین افرادی بی بهره هستند.

وی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با شورای عالی حوزه های علمیه مبنی بر حفظ شور انقلابی در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: چنانچه رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند «حوزه علمیه مادر انقلاب است» و رشد انقلاب به این بستگی دارد که حوزه علمیه تا چه میزان در این خط باشد.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در جنگ تحمیلی بیشتر شهدا از روحانیت بوده اند یعنی روحانیت و طلاب پیش قدم بودند و چنین کاری مشوق بزرگی برای سایر اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان بود و امروز نیز کسانی که می توانند سردمدار بحث های انقلاب باشند، علما و روحانیان هستند.

این استاد حوزه اضافه کرد: هنگامی که مردم مشاهده کنند علما با تمام توان از انقلاب دفاع می کنند و از سوی دیگر نیازهای انقلاب را تبیین می کنند در انقلابی ماندن مردم مؤثر است؛ به عنوان مثال در حادثه سیل طلاب به میدان آمدند که هم موجب التیام سیل زدگان شد و هم باعث گردید کمک های فراوانی راهی مناطق سیل زده شود.

وی مطالبه گری را از شاخصه های حوزه انقلابی دانست و افزود: روحانیت باید مطالبه به حق مردم را به صورت منصفانه مطرح کند تا آنها روحانیت را از خودشان بدانند؛ البته دستاوردهای بی نظیر انقلاب نیز باید تبیین شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در شرایطی که دشمن بدنبال نا امید سازی مردم است، روشنگری و بصیرت افزایی روحانیت اهمیتی مضاعف پیدا می کند؛ روحانیت اگر به درستی مسائل را تبیین کند روحیه انقلابی مردم حفظ و تقویت می شود و از سویی دیگر سبب می شود مردم دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه لزوم توجه به نخبگان حوزوی گفت: در حوزه علمیه قم استعدادهای فراوانی مشاهده می شود اما به دلیل مشکلات مالی فرصتی برای پرداختن به مسائل پژوهشی ندارند؛ زیرا از آرامش فکری برخوردار نیستند؛  البته توجه به نخبگان فقط دارای جنبه اقتصادی نیست بلکه شامل مسائل معنوی نیز می شود و نخبه باید بداند که حوزه برای آنها ارزش قائل است و در تصمیم گیری نیز می تواند دخالت داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: جامعه نخبگانی طلاب فقط نباید محدود به عرصه آموزشی و پژوهشی شود زیرا برخی طلاب در زمینه فعالیت های هنری، نخبه هستند که دفتر تبلیغات اسلامی باید آنها را شناسایی کند تا در موارد تبلیغی مورد استفاده قرار گیرند؛ همچنین برخی طلاب دارای استعداد مدیریتی هستند که باید از آنها در مواردی همانند عقیدتی سیاسی ها یا شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استفاده شود؛ در هر صورت باید تمامی استعدادها شناسایی و زمینه استفاده از آنها نیز فراهم شود./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات