۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۳۷۸۳۷
مدیر مدرسه فقهی آل یاسین در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

طرح نظریه «دین منهای سیاست» با هدف تضعیف تفکر انقلابی در حوزه های علمیه

طرح نظریه «دین منهای سیاست» با هدف تضعیف تفکر انقلابی در حوزه های علمیه
حجت الاسلام لیاقتی طرح نظریه دین منهای سیاست را با هدف تضعیف تفکر و روحیه انقلابی در حوزه های علمیه دانست و خواستار هوشیاری در برابر این قبیل جریان ها شد.

حجت الاسلام علیرضا لیاقتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامی داشت ایام الله دهه فجر به تبیین شاخصه های طلبه تراز انقلاب پرداخت و گفت: شاخصه های طلبه تراز انقلاب در سخنان رهبر معظم انقلاب قابل شناسایی است که از مهم ترین آنها علمیت طلبه است.

مدیر مدرسه فقهی آل یاسین تهذیب و اخلاق را از شاخصه های طلبه تراز انقلاب دانست و گفت: آنچه که موجب می شود طلبه در جامعه نفوذ داشته باشد و وجاهت اجتماعی برای طلبه ایجاد می کند، اخلاق و معنویت است؛ جامعیت نیز از شاخصه های طلبه تراز انقلاب به شمار می رود.

وی اضافه کرد: طلبه ای که می خواهد در زمینه انقلاب فعالیت کند باید از علوم مختلف آگاه و از توانایی های مختلف برخوردار باشد تا در هر جایگاهی که نظام اسلامی به او نیاز دارد بتواند فعالیت کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که طلبه تراز انقلاب باید جهادی باشد، اظهار کرد: روحیه جهادی به معنای تکلیف مدار بودن است؛ یعنی باید رضایت خداوند و حضرت ولی عصر(عج) محور فعالیت های او باشد به گونه ای که در تعارض میان منافع، تکلیف را به درستی تشخیص دهد و بر اساس آن عمل کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه علمیه قم، اظهارکرد: در حوزه علمیه مواردی مشاهده می شود که برخلاف انقلابی گری فعالیت می کنند؛ به عنوان مثال در حوزه علمیه از سوی برخی که گرایشات انقلابی ندارند در حال مرجعیت سازی هستند.

وی حوزه را نقطه کانونی انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز بیان کرده اند حوزه علمیه مادر انقلاب است، بنابراین برخی مشاهده کرده اند بهترین جایی که می تواند به انقلاب ضربه زند خود حوزه علمیه است و تغییر مسیر باید از سوی نخبگان حوزه علمیه صورت گرفته و نظریه دین منهای سیاست را مطرح کنند.

مدیر مدرسه علمیه فقهی آل یاسین با تصریح بر این که بدنه حوزه علمیه انقلابی است، تصریح کرد: بیش از 90 درصد حوزه علمیه انقلابی است؛ اما باید توجه داشت حوزه علمیه همیشه به مراجع تقلید و مبلغان مشهور شناخته می شود بنابراین بهترین کار برای انقلابی ماندن حوزه علمیه تشکیل مدارس فقهی انقلابی است.

وی ادامه داد: رویکرد عمومی حوزه علمیه را مرجعیت تعیین می کند البته نباید مرجعیت سازی کرد و کسی که صلاحیت مرجعیت ندارد را مرجع معرفی کرد، اما باید تلاش کرد طلبه ای تربیت شود که به روش فقاهت علمای شیعه پایبند باشد و در فضای انقلابی و منطبق با دیدگاه امام و رهبر معظم انقلاب حرکت کند که با این دغدغه مدارس فقهی فراوانی تشکیل شده اند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که طلاب در زمینه تبیین دیدگاه سیاسی و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب مطالبه گری دارند، گفت: این مطالبه گری نشان می دهد شناسایی منظومه فکری رهبر معظم انقلاب از دغدغه های طلاب به شمار می رود؛ در نتیجه مجموعه هایی در حال تبیین آن هستند که امروزه چنین کاری از حوزه علمیه فراتر رفته و در دانشگاه ها نیز به تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب پرداخته می شود.

وی افزود: تجلیلی که از سردار شهید سلیمانی صورت گرفت مرهون تبلیغات و اطلاع رسانی درست از تلاش های مخلصانه ایشان بوده است؛ گرچه رسانه ها در این اطلاع رسانی نقش مهمی داشته اند اما نباید در این زمینه از فعالیت های مبلغان انقلابی غافل شد بلکه طلاب مدافع حرم در تبیین فعالیت های ایشان بی تأثیر نبودند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
لازمه سودمند بودن برای نظام اسلامی از سوی حوزه های علمیه این است که برای مطالبات مردم برنامه ریزی دقیق انجام شود.
1
0