۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۶۳۸۹۰۴

گزارشی از سفر مدیر حوزه های علمیه به هندوستان

گزارشی از سفر مدیر حوزه های علمیه به هندوستان
مدیر حوزه های علمیه به منظور دیدار با علما و اندیشمندان و همچنین بازدید از مراکز علمی و دینی به هندوستان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه ایران همراه با هیئت عالی رتبه از معاونین و مسئولین مدیریت حوزه های علمیه به هندوستان سفر کرد.

اهداف سفر آیت الله اعرافی به هند

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان گفت: آیت الله اعراقی مدیر حوزه های علمیه ایران، عضو شورای نگهبان، امام جمعه قم سفری همراه با هیئت عالی رتبه از معاونین و مسئولین مدیریت حوزه های علمیه به هندوستان داشته اند. هدف از سفرشان اولاً به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی و چهلم سرداران شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس این بود که پاسخی باشد به اظهارات همدردی علما و مؤمنین هندوستان به حادثه ترور سردار سلیمانی داشتند و همچنین در جمع مؤمنین سخنرانی داشته باشند، هم در دهلی، هم در بنگلور و علی پور و علمای همراه ایشان در شهر های لکهنو و جامو به مناسبت سالگرد انقلاب و چهل سرداران رشید اسلام سخنرانی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: از آنجا که در هندوستان بعد از شهادت سرداران اسلام، موجی از نفرت نسبت به آمریکا ایجاد شد و آنان با این حادثه ابراز همدردی کرده و بیش از هزار مجلس در حسینیه ها مساجد و ایالت های مختلف برگزار شد. هیئتی از علمای هندوستان برای عرض تسلیت به ایران آمده و با مراجع تقلید و مقام معظم رهبری دیدار داشتند. لذا در پاسخ لازم بود که آیت الله اعرافی به هند بیایند و از نزدیک تقدیر و تشکر کرده و در مراسم سرداران اسلام حضور یابند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور اشاره کرد: همچنین هدفشان دیدار با علمای عالیقدر شیعه در شهر های مختلف است و اینکه بتوانند در جهت تقویت حوزه های علمیه شیعه مشورت بدهند به علما و مدیران حوزه ها، با توجه به تجربه هایی که ایشان دارند و طرح های تحول زایی که در حوزه علمیه قم اجرا کرده اند.

وی افزود: سفر ایشان سفر با برکتی است و با علمای تراز اول اهل سنت و با برخی از رهبران ادیان مختلف و با برخی از مسئولین دولتی در هندوستان دیدار خواهند داشت و همچنین حضور ایشان موجب دلگرمی شیعیان خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور بیان داشت: امشب مراسم بسیار بزرگی به عنوان چهلم از سوی نمایندگی مقام معظم رهبری در دهلی و در خانه فرهنگ برگزار می شود و شخصیت های مختلفی سخنرانی می کنند و در پایان آیت الله اعرافی سخنرانی خواهند داشت.

نظام آموزشی امروز حوزه‌های علمیه متنوع ترین نظام آموزشی در مجامع معتبر علمی دنیاست

همچنین آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در جریان سفر به کشور هند، در جمع مدیران حوزه های علمیه و مدرسان و فضلای فارغ التحصیل جامعةالمصطفی در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و ضمن استماع نظرات و پیشنهادهای نمایندگانی از میان حاضران، در سخنان خود به تبیین نقش حوزه های علمیه در حفاظت و صیانت از مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت.

وی ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری، تجلیل و تقدیر رهبر انقلاب نسبت به تاریخ پرشکوه حوزه های علمیه هند را یادآوری کرد و گفت: معظم له اشراف بسیار خوبی نسبت به عالمان  ، فقهاء و متکلمان و مفسران این دیار دارند و همواره از سابقه درخشان و تاریخ علم و فرهنگ شیعه در هند به عظمت و نیکی یاد می کنند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود از مجاهدت ها و تلاش های خالصانه علما و فضلای حوزه های علمیه و رویکرد تقریبی و محبت آمیز علمای اهل سنت و نیز همراهی و همکاری مسئولان و تصمیم گیران هند تشکر نمود و گفت: ایفای نقش مؤثر حوزه های علمیه نیازمند شناخت تاریخ و سابقه و هویت درخشان حوزه های علمیه و باور و افتخار به آنهاست و حوزه های علمیه در طول تاریخ خدمات وصف ناپذیری به بشریت و اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام داشته اند و با وجود فراز و فرودها، هزار و چهارصد سال تاریخ پرفروغ و اندیشمندان و علما و مصلحان بسیاری را تقدیم به جامعه انسانی کرده است.

آیت الله اعرافی گفت: درخت تناور حوزه ریشه در اعماق تاریخ دارد و در طول تاریخ نورافشانی داشته است و پس از انقلاب اسلامی نیز شعاع نورافشانی حوزه های علمیه درخشش بیشتری یافته است.

وی تاکید کرد: سرمایه تاریخی حوزه های علمیه هند بسیار ارزشمند است و امروز هم هزاران نفر از فضلا و اساتید و مبلغان هند در نقاط مختلف جهان به هدایت و تعلیم و تربیت اشتغال دارند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به جایگاه حوزه علمیه قم در استمرار تاریخ حوزه های علمیه اشاره کرد و قم را در یکصد سال اخیر دارای امتیازات و برجستگی هایی دانست و گفت: اولین ویژگی حوزه علمیه قم آن است که در قلمرو فقه و اصول ضمن حافظت از سابقه علمی فقاهتی، هم در عرصه فقه سنتی و هم فقه معاصر به قله های علمی و معرفتی دست یافته است و حوزه های علمیه هند نیزباید در عرصه فقاهت و اجتهاد و عرصه علمی فقه و اصول تقویت بشود و به قله های علمی دست یابد.

وی در این زمینه حضور بیش از ۴۰ فقیه برجسته علمی، تالیف صدها کتاب گران سنگ و انتشار ده ها مجله علمی تخصصی و تالیف صدها مقاله علمی تخصصی فقهی و اصولی و برگزاری صدها درس خارج فقه و اصول را به عنوان بخشی از این ظرفیت ارزشمند علمی برشمرد و تاکید کرد: باید برنامه ریزی شود تا چند سال آینده چندین درس خارج قوی در هند برگزار شود و در صورت نیاز حوزه علمیه قم نیز آماده است اساتید و شخصیت هایی را از ایران به هند اعزام کند.

آیت الله اعرافی دومین امتیاز حوزه علمیه قم را مطالعات گسترده کلامی، عقلی و فلسفی و پاسخگویی به نیازهای متنوع و شبهات و سؤالات دنیای معاصر دانست و افزود: حوزه علمیه هند هم در تاریخ خود میرحامدحسین ها داشته و امروز هم باید به قله های کلامی و عقلی برسد و هم باید از مبانی شیعی و اعتقادات اسلامی و مبانی انسانی و فطری دین دفاع کند.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر حوزه علمیه قم مطالعات تطبیقی متنوع و عمیق مذاهب اسلامی و ادیان است. شعار انقلاب اسلامی پرهیز از جنگ و درگیری مذهبی و تاکید بر گفتگو و مباحثه منطقی و اجتناب از مناظره تفرقه برانگیز است.

مدیر حوزه های علمیه توجه به علوم انسانی و اسلامی و گسترش مطالعات میان رشته ای و توجه به مکاتب فکری را امتیاز دیگر حوزه علمیه دانست و گفت: از امتیازات دیگر حوزه علمیه ابعاد گسترده بین المللی آن است که در آینده نیز نیازمند گسترش و تعمیق بیشتر است.

آیت الله اعرافی تنوع بخشی به حوزه های دانشی و طراحی بیش از ۳۰۰ رشته و گرایش را ویژگی دیگر حوزه علمیه دانست و نظام آموزشی امروز حوزه های علمیه را متنوع ترین نظام های آموزشی در مجامع معتبر علمی دنیا برشمرد.

وی در ادامه تحول در حوزه های علمیه خواهران و تجارب ارزشمند حوزه علمیه قم را بسیار قابل قدردانی دانست و در ادامه به تعامل و تفاهم میان حوزه های علمیه شیعه و سنی و تمرکز حوزه های علمیه بر رویکرد تقریبی و تعاملی اشاره کرد و حوزه های علمیه را پیشگام رویکرد تقریبی دانست و حوزه های علمیه و فضلای هند را نیز دارای عملکرد قابل تقدیر معرفی کرد.

حضور در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب و اربعین حاج قاسم و شهدای مقاومت

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: پیام انقلاب اسلامی، اتحاد مسلمانان و اتحاد کشورهای شرقی در برابر غرب است، باید بازار مشترک اقتصادی و بازار مشترک در زمینه علمی و سیاسی و نظامی علیه ظلم و استکبار بین المللی تشکیل شود.

همایش بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در دهلی نو و با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هندوستان و چگینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان و شیخ مصطفی علوم از کویت و دکتر مفتی مکرم احمد امام جمعه مسجد فتحی پوری دهلی و از علمای بنام اهل سنت و مولانا شیخ ممتاز علی امام جمعه مسجد امامیه های دهلی برگزار شد.

گزارشی از سفر مدیر حوزه های علمیه به هندوستان

در این همایش که با حضور هزاران نفر از مسلمانان و شیعیان در محل نمازخانه فرهنگ برگزار شد، سخنرانان به عظمت و دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیروی های جبهه مقاومت اشاره کردند و از شخصیت سردار سایمانی و ابومهدی المهندس تجلیل کردند.

سخنرانان این مراسم سردار سلیمانی را شخصیتی بین المللی و انسانی، معرفی کردند و جنایت تروریستی آمریکا را محکوم کردند و آن را اشتباه تاریخی آمریکا و اسرائیل دانستند.

آیت الله اعرافی در این همایش مراتب سلام و تحیات رهبر معظم انقلاب اسلامی را به همه شیعیان و علاقه مندان انقلاب در هند ابلاغ کرد و از سوی حوزه های علمیه و ملت شریف ایران از برگزاری صدها مراسم تجلیل ویژه شهید سلیمانی در کشور هندوستان صمیمانه تشکر کرد و به طور ویژه از جوانان غیور و پرشور این کشور بزرگ سپاسگزاری کرد و از همراهی های دست اندرکاران و مسئولان برای برگزاری این برنامه ها تشکر کرد.

مدیر حوزه های علمیه در بخش نخست سخنان خود با اشاره به چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی در عصری که دین و اسلام و مکتب الهی اجتماعی را غیر ممکن می دانستند، پرچم اسلام ناب و دین سیاسی اجتماعی را با وجود تمام موانع و مشکلات برافراشت.

آیت الله اعرافی هدف انقلاب اسلامی را سرنگونی یک حکومت سیاسی یا دست یابی به اهداف اقتصادی و محدود ندانست، بلکه انقلاب اسلامی را انقلابی جامع و آرمانی معرفی کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی به همه مردم آموخت که می توان مستقل بود و پیشرفت کرد و با عزت زندگی کرد و در برابر توطئه ها و تحریم ها تسلیم نشد و با همین روحیه بود که ملت ایران و جوانان ایرانی و دانشگاهیان و اندیشمندان ایران در سیاست و قدرت نظامی پیشرفت وصف ناپذیری یافتند.

آیت الله اعرافی صدای ظلم ستیزی و استکبار ستیزی را منحصر به ایران ندانست و افزود: در نقاط مختلف جهان اسلام و بلکه سرتاسر دنیا ندای مبارزه با ظلم و طاغوت شنیده می شود.

وی افزود: ایران با اینکه شجاع و معتقد بوده است، اما هیچ گاه خشونت طلب و قانون شکن نبوده است و همه تحرکات و برنامه خود را مطابق قوانین بین الملل و منطق انجام داده است و از قدرت خود برای تفرقه و ظلم بهره نگرفته است و حتی در فلسطین پیام صلح و مردم سالاری و قوانین بین المللی را مبنا قرار می دهد و همه فلسطینیان را در آینده خود سهیم می داند.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: پیام انقلاب اسلامی اتحاد مسلمانان و اتحاد کشورهای شرقی در برابر غرب است، باید بازار مشترک اقتصادی و بازار مشترک در زمینه علمی و سیاسی و نظامی علیه ظلم و استکبار بین المللی تشکیل شود.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دوم سخنان خود ضمن تجلیل مجدد از یک هزار مراسم یادبود ویژه سردار سلیمانی در هند به بیان برخی ویژگی های شخصیتی سردار سلیمانی پرداخت و گفت: سردار سلیمانی اهل عبادت و نماز و ذکر عاشقانه و روزه مستحبی بود و با آن همه خدمت و مقام و منزلت بسیار فروتن و متواضع بود و با کوچک و بزرگ صمیمی بود.آیت الله اعرافی ادامه داد: سردار سلیمانی با وجود آنکه بیشترین رعب و وحشت را در دل دشمنان انداخته بود، بسیار مهربان و در کنار مظلومان بود و عشق او آزادی فلسطین و حمایت از همه ستمدیدگان بود.

تمام دغدغه سردار سلیمانی دنیای اسلام بود

وی سردار سلیمانی را متفکری راهبردی و آینده نگری باتدبیر دانست که تمام دغدغه او دنیای اسلام بود و در مسائل نظامی بسیار مبتکر و خوشفکر و طراح بود و توانسته بود دشمنان را به شکست بکشاند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود درس بزرگ سردار سلیمانی را آن دانست که باید قوی شد و باید متحد شد و باید به وعده های الهی باورمند بود.

گزارشی از سفر مدیر حوزه های علمیه به هندوستان

وی در پایان ضمن اشاره به سوابق و عمق فرهنگ و تاریخ هندوستان و روابط خوب و تاریخی ایران و هندوستان توصیه کرد که جامعه مسلمانان باید در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی قدرت و توسعه یابد تا بتواند بهترین خدمات را به ملت و کشور هند ارائه نماید.

برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در هند

مراسم سالروز انقلاب اسلامی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو هندوستان برگزار شد.

مراسم چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهدای مقاومت با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشورمان در دهلی نو پایتخت هند برگزار شد.

در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده رهبر انقلاب در هندوستان و حجت الاسلام والمسلمین شاکری نماینده جامعه المصطفی العالمیه در هند، مولانا شیخ ممتاز علی امام جمعه مسجد دهلی هال امامیه، چگینی سفیر ایران در هندوستان، شیخ مصطفی علوم از کویت و مفتی مکرم احمد امام جمعه مسجد فتح پوری دهلی هم حضور داشتند.

آیت الله اعرافی در این مراسم به فعالیت حوزه های علمیه ایران اشاره کرد و روحانیون و مسئولان مدارس دینی هند هم گزارشی از عملکرد حوزه های علمیه این کشور ارائه دادند.

گزارشی از سفر مدیر حوزه های علمیه به هندوستان

حجت الاسلام ممتاز امام جمعه دهلی، مولوی مفتی مکرم روحانی معروف اهل سنت هند، حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور سخنرانی دیگر این مراسم بودند.

آیت الله اعرافی در سخنرانی خود اظهار داشت: ایران نسبت به قبل از انقلاب اسلامی بسیار قدرتمند شده است و دشمنان اسلام مانند آمریکا و اسرائیل نسبت به قبل هر روز ضعیف تر و رو به افول هستند.

وی افزود: ایران از ابتدا سعی داشته که مردم شیعه و سنی در کنار هم و با اتحاد و همدلی به سوی پیشرفت حرکت کنند.

گفتنی است مدیر حوزه های علمیه برای دیدار با علما و اندیشمندان و همچنین بازدید از مراکز علمی و دینی به هندوستان سفر کرده است./1350/ج

ارسال نظرات