۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۳۹۲۴۴

بسته شدن حساب بانکی ایرانیان در ایتالیا

بسته شدن حساب بانکی ایرانیان در ایتالیا
برخی بانک‌های ایتالیا اخیرا به بهانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران محدودیت‌هایی برای مشتریان ایرانی در این کشور قايل شده و حتی در پاره‌ای موارد حساب‌های برخی از ایرانیان را بسته‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از محدودیت‌های بانکی اعمال شده علیه دانشجویان ایرانی در فرانسه و اسپانیا به دلیل تحریم‌ها منتشر شده بود اما اکنون مدتی است که برخی از شهروندان ایرانی ساکن ایتالیا اعم از دانشجویان و سایر افراد ایرانی مقیم این کشور نیز زیر فشار قرار گرفته‌اند. آنها چند ماه است که برای سپردن پول خود به برخی بانک‌های ایتالیا به شدت دچار مشکل و سردرگمی شده‌اند.

بنا به گزارش یورونیوز، مسئولان بانک «آی‌ان‌جی دیرکت» ایتالیا از چند ماه پیش با فرستادن احضاریه به دارندگان ایرانی حساب در این بانک درباره نقل و انتقالات حساب‌شان توضیح و مدارک خواسته و در برخی موارد بدون رضایت این مشتریان، حساب آنها را بسته‌اند.

پس از آن بانک دیگر ایتالیا یعنی «اینتزا سان‌پائولو» نظیر همین محدودیت‌ها را برای مشتریان ایرانی آغاز کرد. دارندگان ایرانی حساب نزد این بانک مجبور به حضور در شعبه خود و پاسخ دادن به پرسش‌هایی در مورد منبع درآمد، شغل و نیز ارائه ‌مدارک به بانک برای ثابت کردن صحبت‌هایشان شدند. این بانک تا به امروز هم همین رویه را ادامه داده است.

بسیاری از افراد احضار شده چون در ایتالیا مشغول کار هستند، برایشان عادی است که بتوانند برای دریافت حقوق ماهیانه یا دستمزدهای دیگرشان حساب بانکی داشته باشند.

نینا شهروند ایرانی، در مورد دلیل بسته شدن حسابش چنین توضیح می‌دهد: «وقتی به بانک رفتم تا درباره دلیل بسته شدن حسابم صحبت کنم، کارمند بانک بدون رودربایستی گفت به خاطر ملیت شماست و این دستور از سوی بانک مرکزی ایتالیا صادر شده است.»

بانک‌ها در ایتالیا مشمول قانون کلی این کشور هستند که نژادپرستی را ممنوع می‌داند. بنابراین آنها قاعدتا اجازه تصمیم‌گیری برای حساب مشتریان یا رد درخواست وام آنها تنها براساس «ملیت» را ندارند.

آی‌ان‌جی بانکی هلندی است که در سال ۲۰۱۲ از سوی آمریکا متهم به انجام نقل و انتقال بیش از دو میلیارد دلار در طول سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ شده بود. آمریکا می‌گوید این نقل و انتقال‌ها ناقض تحریم‌های مالی این کشور ضد کوبا، ایران و چند کشور دیگر بوده است.

به همین خاطر مسئولان این بانک در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفتند با پرداخت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار جریمه به دولت آمریکا، این کشور را از شکایت حقوقی منصرف کرده و پرونده آن را ببندند. از این جریمه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌های تاریخ بانکداری در جهان یاد می‌شود./1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات