۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۶۴۰۲۳۱
کدخدایی:

ناظران شورای نگهبان آماده پاسداری از حق‌الناس هستند

ناظران شورای نگهبان آماده پاسداری از حق‌الناس هستند
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ناظرین شورای نگهبان آماده پاسداری از حق‌الناس و حقوق مردم هستند، گفت: بین ۳ تا ۷ ناظر در هر شعبه اخذ رای حضور دارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه ناظرین شورای نگهبان آماده پاسداری از حق‌الناس و حقوق مردم هستند، گفت: بین ۳ تا ۷ ناظر در هر شعبه اخذ رای حضور دارند، البته بازرسان سیار هم داریم که به حوزه‌ها سرکشی می‌کنند.

وی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر تایید صلاحیت دقیقه نودی تعدادی از داوطلبان در شورای نگهبان گفت: در ظرف مقرر قانونی اعلام نظر کردیم. بحث بررسی صلاحیت‌ها بعد از ۲۲ بهمن تمام شده است و رسیدگی جدید فی‌البداهه نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ممکن است یک وقت اسناد جدیدی بدستمان برسد که لازم است اصلاح شود و این بندرت رخ می‌دهد.

کدخدایی درباره دستگیری افراد کلاهبردار مدعی اعمال نفوذ در شورای نگهبان برای تاثیرگذاری در جریان بررسی صلاحیت‌ها اظهار داشت: در همه ادوار، افرادی توسط نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی دستگیر و به قوه قصاییه معرفی شده‌اند و این مساله نسبت به همه نهاد‌ها وجود دارد. اما نسبت به اعضا و کارکنان شورای نگهبان چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: ممکن است فردی کلاهبرداری کند و از فرد ساده‌لوحی پولی بگیرد و کلاه سر او بگذارد که با این افراد برخورد می‌کنیم و مواردی که به آن رسیدیم، نیروی انتظامی وارد شده و پرونده در قوه قضائیه رسیدگی می‌شود. البته برخی بزرگ‌نمایی می‌کنند که فکر می‌کنم این افراد منظور‌های دیگری دارند و توصیه می‌کنم دست از این کار‌ها و تبلیغات بردارند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره الکترونیکی‌شدن انتخابات نیز گفت: خوشبختانه در این دوره همکاری خوبی با وزارت کشور داشتیم و پیگیر بحث الکترونیکی شدن بودیم. دوستان ما در وزارت کشور اقدامات خوبی کردند و از جهت فنی احراز هویت، الکترونیکی است و بخش‌های عمده‌ای بصورت الکترونیکی انجام می‌شود.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کمبود تعرفه در روز انتخابات گفت: تعرفه‌ها به اندازه کافی و تحت نظارت شورای نگهبان چاپ و توزیع شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت توزیع تعرفه‌ها باید بهنگام و سریع باشد، گفت: با نظارت ناظرین ما هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد، به مردم قول می‌دهیم که ناظرین ما در این زمینه دقت لازم را دارند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تخلفات تبلیغاتی برخی از نامزد‌ها با بیان اینکه قانون انتخابات در بخش تبلیغات ناکارامد است، ابراز داشت: در قانون انتخابات تعریف روشنی از بحث تبلیغات نشده است.

کدخدایی با بیان اینکه در بررسی صحت انتخابات وضعیت تبلیغات افراد را مدنظر قرار می‌دهیم، گفت: در گذشته هم به همین صورت بوده است. در گذشته بدلیل اینکه افراد، تبلیغات غیرواقع یا تخلفاتی در تبلیغات داشتند، صحت انتخابات حوزه زیر سوال رفته است و در بررسی صلاحیت فرد تجدیدنظر شده است.

وی تاکید کرد: اگر داوطلبی در تبلیغات انتخاباتی جرمی مرتکب شود، به قوه قضاییه اعلام می‌شود و اگر در سرنوشت انتخابات موثر باشد، می‌توانیم ورود کنیم، اما قبل از آن شورای نگهبان ورودی ندارد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه وضعیت تبلیغات را قانون مشخص نکرده است، به اقدام حداقلی مجلس در رابطه با شفافیت مالی نامزد‌ها برای تبلیغات اشاره و خاطرنشان کرد: ما سال‌هاست این بحث (وضعیت تبلیغات داوطلبان) را فریاد می‌زنیم. گام اول تبلیغات این است که میزان هزینه‌ها روشن شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین به راه‌اندازی سامانه مردم ناظر برای نظارت دقیق‌تر به بحث انتخابات اشاره و اظهار کرد: در مدت کوتاهی که از راه‌اندازی این سامانه می‌گذرد، گزارش‌های زیادی برای ما ارسال شده است. تعدادی را بررسی کرده‌ایم که صحت داشته و به دفاتر خود در استان‌های مربوطه ارجاع داده‌ایم تا بررسی کنند. البته بعد از برگزاری انتخابات در دوم اسفند وظیفه بررسی صحت انتخابات را داریم که از این گزارش‌ها در آنجا هم می‌توانیم استفاده کنیم؛ لذا مردم دقت کنند که گزارش‌هایشان مستند و صحیح باشد.

کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه تخلفات گزارش‌شده توسط مردم بیشتر چه تخلفاتی بوده است؟ خاطرنشان کرد: بیشتر بحث تبلیغات و تخلفاتی بوده که در تبلیغات صورت می‌گیرد. مثلا در جایی تبلیغات غیرقانونی شده یا تبلیغات زودهنگام بوده است. یا عناوینی استفاده شده که آن فرد فاقد آن عناوین بوده است.

وی ادامه داد: در روز انتخابات در حوزه‌ها اختلال در رای‌گیری، خرید و فروش آرا و همه مواردی را که در قانون به عنوان تخلف و جرم ذکر شده است رصد می‌کنیم و اگر مردم عزیز نیز گزارش مستندی در این زمینه‌ها داشتند حتما برای ما ارسال کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به راه اندازی سامانه ثبت نام نمایند‌های نامزد‌های انتخاباتی برای حضور در شعب اخذ رای گفت: حق قانونی داوطلبان محترم است که بر سر صندوق‌ها، نماینده‌ای را اعزام کنند. برای این کار اداره انتخابات سامانه‌ای را در نظر گرفته و اطلاعیه آن را منتشر کردیم.

کدخدایی ادامه داد: تا الان بیش از ۴۵ هزار نماینده توسط داوطلبین معرفی شده‌اند و بیش از ۱۰۵۰ داوطلب وارد این سامانه شده‌اند. مهلت ورود به این سامانه یک روز دیگر هم تمدید شد و داوطلبان تا فردا می‌توانند وارد سامانه شوند و نماینده‌شان را معرفی کنند.

وی درباره جابه جایی رای دهندگان در حوزه‌های انتخابیه نیز تصریح کرد: در این بحث منع قانونی وجود ندارد، اما اگر احساس شود تعداد آرا تاثیرگذار است، قطعاً شورای نگهبان با این موضوع برخورد می‌کند.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
حمایت
0
0