۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۶۴۰۵۰۷
معاون پژوهش شبکه جهانی الاهواز مطرح کرد؛

از انحلال مجلس پهلوی تا رأس الامور بودن مجلس نظام اسلامی

از انحلال مجلس پهلوی تا رأس الامور بودن مجلس نظام اسلامی
تاریخ نگار خوزستانی گفت: طبق قانون اساسی کسی حق انحلال مجلس را ندارد، اما شاه ملعون در سال ۳۹ بخاطر حضور چند نماینده مخالف، مجلس را منحل کرد.
عبدالکاظم علی نژاد، تاریخ نگار خوزستانی و معاون پژوهش شبکه جهانی الاهواز، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی ۲۴ بار انتخابات برگزار شد، اظهار داشت: همه آن انتخابات اسمی بود و در این باره شاه ملعون می‌گفت که در زمان انتخابات، منتظر فهرست نمایندگان پیروز از سوی سفارتخانه‌های غربی بودیم، به مرور زمان گرچه انتخابات آن دوران ظاهرا بدون دخالت سفارتخانه‌ها برگزارمی شد، اما فهرست نمایندگان منتخب اعلام شده با آنچه از صندوق در می‌آمد، تفاوت داشت.

معاون پژوهش شبکه جهانی الاهواز با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی نتیجه انتخابات مورد موافقت همگان است، خاطرنشان کرد: در غرب از مردم سالاری سخن گفته می‌شود، اما به هنگام انتخابات به ویژه در آمریکا شاهد هستیم که برنده انتخابات تنها حزب‌های دموکرات و جمهوری خواهان هستند؛ این مسأله در تاریخ ۲۵۰ ساله آمریکا به وضوح مشاهده می‌شود.

علی نژاد با بیان اینکه سیاست مداران و سرمایه گذاران در انتخابات آمریکا تعیین کننده هستند، تصریح کرد: افراد عادی قادر به قد علم کردن در برابر کمپانی‌های بزرگ آمریکایی نیستند، در غرب دموکراسی آنگونه که تعریف می‌شود وجود ندارد، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علی رغم رأی‌های بیشتر هیلاری کلینتون، اما ترامپ انتخاب شد.

وی با اشاره به محدود کردن اختیارات ترامپ برای حمله به ایران از سوی سنا و کنگره عنوان داشت: دو مجلس منتخب مردم، قانون تصویب می‌کنند، اما ترامپ به صراحت از وتو سخن می‌گوید، در جمهوری اسلامی قانونی را که مجلس تصویب و شورای نگهبان تأیید کند هرگز قابل وتو نیست.

تاریخ نگار خوزستانی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی کسی حق انحلال مجلس را ندارد، گفت: طبق قانون اساسی کشورمان کسی حق اعلان حکومت نظامی و انحلال مجلس را ندارد، اما محمدرضا پهلوی در سال ۳۹ بخاطر حضور چند نماینده مخالف، مجلس را با استفاده از اختیارات منحل کرد.

علی نژاد با بیان اینکه مردم با شرکت در انتخابات، افزون بر پاسداشت خون شهدا، نماینده‌های دلخواه شان را به مجلس می‌فرستند، خاطرنشان کرد: با عدم مشارکت افزون بر نفرستادن نماینده دلخواه، دشمن احساس می‌کند که ملت در صحنه حضور ندارد؛ بنابراین طمع کرده و قصد حمله به کشور را در سر می‌پروراند. /۹۴۵۶//310/خ
حاتم شرفی
ارسال نظرات