۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
کرونا در کاخ سفید

نبرد بیولوژیک به آمریکا رسید

اصلی‌ترین فرض درباره ویروس کرونا، به ساختگی بودن آن بازمی‌گردد. در چند هفته گذشته در رسانه‌ها و حتی به نقل از برخی مقامات گفته شده که این ویروس تولید آزمایشگاه‌های «بیوتروریسم» است.

به گزارش خبرگزاري رسا، آخرین آمارهای جهانی اعلام‌شده از تعداد مبتلایان، بهبودیافتگان و فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا «کووید-۱۹» نشان می‌دهد سرعت شیوع این بیماری نسبت به روزها و هفته‌های گذشته کاهش پیدا کرده و در عوض سرعت بهبود مبتلایان افزایش قابل‌توجهی یافته است. بر اساس آمارهای رسمی که کشورها منتشر می‌کنند، تا عصر جمعه 83 هزار و 734 نفر مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند که دوهزار و 550 نفر از آمار منتشرشده (81 هزار و 184نفر) روز چهارشنبه بیشتر است. به نسبت افزایش مبتلایان، سرعت رشد فوت‌شدگان هم کاهش پیدا کرده و از دوهزار و 769 نفر به دوهزار و 867 نفر (افزایش 98نفری) رسیده است. در مقابل تعداد بهبودیافتگان این بیماری ویروسی رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و از 30هزار و 6نفر در روز چهارشنبه به 36هزار و 439 نفر (6هزار و 433 نفر) افزایش پیدا کرده است. این داده‌ها البته بر اساس آماری است که کشورها به صورت داوطلبانه اعلام کرده‌اند و مشخص نیست تا چه میزان صحت داشته باشد، چراکه در همین چند روزگذشته اخباری از مخفی‌کاری قطب‌های اقتصادی اروپایی و آمریکا درباره میزان مبتلایان‌شان به کرونا منتشر شده است. با وجود این دانشمندانی که از میانه دسامبر 2019 (اواخر آذر 98) درگیر این بیماری شدند، به دنبال یافتن پاسخ دو سوال درباره «منشأ این بیماری» و «راه درمان آن» هستند.

در چند روز گذشته خبرهایی از کشف واکسن این بیماری منتشر شده، اما واقعیت این است که داروهای مورد استفاده قرار گرفته، همان داروهایی است که برای درمان آنفولانزای خوکی (H1N1)، کلروکین و بسته به مرحله بیماری از درمان‌های به کار رفته در ایدز و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. با این حال پزشکان در چین، ایران، اروپا و آمریکا در حال کار روی ساخت واکسن یا داروی خوراکی درمان کرونا هستند، ولی هنوز هیچ‌کشوری نتوانسته داروی قطعی برای درمان این بیماری را کشف کند. یافته‌ها درباره منشأ این ویروس، پیچیده‌تر از شیوه درمان آن است.

تمام آنچه درباره منشأ این بیماری گفته می‌شود، بیشتر به گمانه‌زنی شبیه است و هیچ یافته علمی‌ای درباره منشأ کرونا وجود ندارد، با این حال، فعلا تنها متهم این ویروس نسبتا کشنده، «خفاش»‌ها هستند. نقش داشتن خفاش‌ها در این بیماری را یک تیم ویروس‎‌شناسی چینی احتمال داده و مدعی است که آنفلوآنزای ناشی از ویروس کرونا از خفاش‌ها به انسان انتقال یافته و بر همین اساس هم، دولت چین به‌ناچار دستور تعطیلی و پلمب بازارهای خرید و فروش حیوانات وحشی در این کشور را صادر کرده است. اما ارزیابی این تیم ویروس‌شناسی را نمی‌توان خیلی جدی در نظر گرفت، چراکه پیش از این منشأ بیماری سارس نیز خفاش‌ها اعلام شده بود. به هر روی، این ویروس یا تولید انسان و تهیه‌شده در آزمایشگاه‌های بیولوژیک است یا اینکه مثل آنفلوآنزای خوکی یک ویروس جهش یافته است. اگر بر مبنای فرضیات به ماهیت این ویروس ناشناخته پرداخته شود، بیشترین احتمال، تولید ویروس در آزمایشگاه‌های بیولوژیک نظامی یک کشور است. در برابر ویروس کرونا با سه فرض مواجهیم؛ اول اینکه این ویروس در آزمایشگاه‌های چین تولید شده است، دوم اینکه یک کشور دیگر برای مهار چین در تولید آن نقش داشته و سومین حالت نیز این است که کرونا یک ویروس جهش‌یافته است.

فرار کرونا از آزمایشگاه ووهان

1- برخی رسانه‌های غربی مدعی هستند که این ویروس توسط یکی از آزمایشگاه‌های چین در شهر ووهان تولید شده است؛ جایی که نخستین مبتلایان به کرونا در آن شناسایی شده‌اند. بر همین مبنا روزنامه نیویورک‌پست آمریکا در مطلبی به قلم استیون دبلیو موشر، رئیس موسسه تحقیقات جمعیت در آمریکا که حوزه آن کار روی موضوع چین است، مدعی شده که منشأ ویروس کرونای جدید برخلاف گفته مقامات چینی نه بازار فروش حیوانات آبزی یا وحشی شهر ووهان، بلکه یکی از بزرگ‌ترین و تنها آزمایشگاه ویروس‌شناسی چین در شهر ووهان بوده است. موشر معتقد است این ویروس به دلیل ویژگی‌هایش از آزمایشگاه ووهان فرار کرده است. در یک نگاه بدبینانه، حزب کمونیست چین را می‌توان عامل انتشار این ویروس دانست. آنها مدعی هستند با این ویروس، عملا حزب حاکم، بار دیگر توانسته به افکار عمومی ثابت کند که در بحران‌ها این دولت مقتدر است که می‌تواند به کمک مردم برسد.

ویروس جنگ بیولوژیک

2- اصلی‌ترین فرض درباره این ویروس، به ساختگی بودن آن بازمی‌گردد. در چند هفته گذشته در رسانه‌ها و حتی به نقل از برخی مقامات گفته شده که این ویروس تولید آزمایشگاه‌های «بیوتروریسم» است. بیوتوریسم یا «تروریسم بیولوژیک» از انواع خطرناک حملات تروریستی است که با انتشار عوامل میکروبی زنده یا فرآورده‌های آنها و به‌عبارت دقیق‌تر استفاده از «سلاح‌های بیولوژیک» به دنبال تهدید حیات و هلاکت جمعیت‌ انسانی است. این سلاح در زمانی که یک قدرت با استفاده از ابزار جنگی قادر به کنترل کشور هدف نباشد، به‌کار می‌رود تا به کمک آن، به اهداف اصلی خود دست یابد. پیشرفت‌های اخیر در علوم زیستی و سوءاستفاده از نتایج پژوهش‌های علمی توسط کشورها باعث شده عوامل میکروبی به سلاحی مهلک تبدیل شوند و به‌طور همزمان امنیت ملی و سلامت عمومی جوامع را مورد تهدید جدی قرار دهند. هزینه‌های ارزان، دسترسی و تهیه آسان، اثرگذاری فوری، گسترش سریع و تاثیر بسیار زیاد آن در گسترش احساس ناامنی، این سلاح را به محبوب‌ترین سلاح کشورها در نبرد علیه دیگران تبدیل کرده است. آمریکا یکی از کشورهایی است که در این زمینه فعالیت‌های سری نظامی بسیاری داشته است. اصلی‌ترین آزمایشگاه‌های بیولوژیک نظامی آمریکا که توان تولید ویروس را دارند، «آزمایشگاه‌های درجه 4» هستند. این آزمایشگاه‌ها که دولت آمریکا آنها را در جایگاه خطرناک‌ترین آزمایشگاه‌های این کشور قرار داده است، وظیفه تولید سلاح‌های غیرنظامی ولی کشنده را برعهده دارند. اهمیت استفاده از ابزار بیولوژیک برای آمریکایی‌ها به‌حدی است که تعداد این آزمایشگاه‌ها، از پنج عدد در سال 2001 به 15 عدد در سال 2009 رسید.

ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که چرا آمریکا اقدام به ساخت و توزیع این ویرس کرده است؟ پاسخ به این سوال خیلی سخت نیست، چراکه حداقل در یک سال و نیم گذشته آمریکا و چین غیر از جنگ نظامی، هر شکل جنگ را تجربه کرده‌اند. دولت دونالد ترامپ با علم به اینکه سرعت رشد اقتصاد آمریکا در برابر چین بسیار پایین است، تنها راهکار برای ممانعت از تبدیل شدن پکن به اقتصاد نخست دنیا را، مهار چین و توقف روند فزاینده رشد اقتصادی این کشور دانست. دولت او یک جنگ اقتصادی و رسانه‌ای را علیه پکن به راه انداخت. در چند ماه گذشته برخلاف سابق، رسانه‌های آمریکایی روزانه چندین گزارش درباره مسلمانان سین‌کیانگ و لزوم مقابله با نقض حقوق مسلمانان در چین منتشر می‌کردند. جنگ تجاری هم بعد دیگر نبرد آمریکا برای مهار چین بود. این سیاست‌ تا حدی توانست رشد اقتصادی چین را که نزدیک به سه دهه 10 درصد بود، به حدود 6/6 برساند. در هم تنیدگی اقتصاد چین با اقتصاد جهانی، ضرباتی هم به اقتصاد آمریکا وارد کرد و ترامپ درنهایت با چین به یک آتش‌بس کوتاه‌مدت تجاری دست پیدا کرد. اما به نظر می‌رسد در همان زمان که ترامپ مشغول امضای این توافق بود، در آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در منطقه، محققان آمریکایی درحال ساخت ویروسی خطرناک برای هدف قرار دادن اقتصاد چین بودند.

برای آمریکا که بیش از 200 آزمایشگاه بیولوژیکی در سراسر جهان، ازجمله در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (اوکراین، گرجستان و افغانستان) دارد، ساخت ویروس کرونا اقدام خیلی پیچیده‌ای نیست. او در سه سال گذشته نشان داده که خیلی به توافقات بین‌المللی پایبند نیست و درحالی که متعهد به «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه بود، به صورت مخفیانه دستور ساخت موشک‌های هسته‌ای را داده بود. خیلی سخت نیست باور کنیم که او بخواهد به توافقات بین‌المللی برای کنترل توسعه جنگ‌افزارهای بیولوژیک همچون پروتکل 1925 ژنو و کنوانسیون منع توسعه، تولید و ذخیره‌سازی تسلیحات باکتریولوژیک و توکسینی پایبند باشد. مشاوران ترامپ به او فهمانده بودند که مجموع جنگ اقتصادی در قالب تعرفه‌ها و نبرد رسانه‌ای نمی‌تواند چین را در برابر آمریکا متوقف کند. احتمالا آنها پیشنهاد جنگ بیولوژیک علیه پکن را به ترامپ داده‌اند و او نیز اجازه انجام این کار را داده است، چراکه تلاش‌های تاریخی در استفاده از بیماری‌های عفونی به‌عنوان جنگ‌افزار بیولوژیکی نشان می‌دهد که تمایز بین رخداد طبیعی اپیدمی یک بیماری عفونی و وقوع آن درنتیجه یک حمله بیولوژیکی عمدی، بسیار مشکل است.یکی از دلایلی که می‌توان این ویروس را ساخت آزمایشگاه‌های بیولوژیک دانست، شباهت‌های عجیب آن به بیماری سارس است. سارس یک بیماری حاد تنفسی بود که سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌ هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد. سارس از بیماری‌هایی است که گفته می‌شود با دستکاری ژنتیکی حاصل شده است. این بیماری، یک سندروم حاد تنفسی است که با تب بالا، لرز، سردرد، بی‌حالی و بدن‌درد شروع می‌شود. بعد از مدتی، بیمار دچار سرفه‌های خشک شده که می‌تواند پیشروی کرده و منجر به اشکالات تنفسی و کمبود اکسیژن در خون نیز بشود. علائم آزمایشگاهی آن، رادیوگرافی قفسه‌سینه است که نمایان‌گر ذات‌الریه است و همچنین آزمایش خون، کاهش میزان پلاکت و کاهش گلبول‌های سفید را نشان می‌دهد.

پزشکان می‌گویند در معمولی‌ترین حالت ویروس کرونا، باعث سرماخوردگی می‌شود، اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان «سارس» می‌شود. درحال حاضر برای تشخیص ویروس جدید کرونا(SARS-COV-2)  که عفونت تنفسی کروناویروس  (COVID-19)را ایجاد می‌کند از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است. مجموع این شرایط نشان می‌دهد که بستر این ویروس نیز بی‌شباهت به سارس که آن هم از چین شروع شد، نیست. البته در این میان کارشناسان بیماری‌های عفونی روسیه نیز می‌گویند که این بیماری یک سلاح بیولوژیک ساخت انسان است. این ویروس، ترکیبی از ویروس اوریون و سرخک است که چنین ترکیبی هرگز نمی‌تواند در طبیعت ظاهر شود و تنها در آزمایشگاه به ‌دست می‌آید. علاوه‌بر این دلایل و اظهارات، فضاسازی رسانه‌های آمریکایی درباره این ویروس نیز در ترس افکار عمومی جهانی نسبت به آن بی‌تاثیر نبوده است. همین ترس نیز بیش از بیماری، اقتصاد چین را درگیر کرده است. هر چند نمی‌توان کتمان کرد که سرعت انتشار این ویروس از سایر بیماری‌ها بیشتر است، اما تاکنون تعداد کشته‌های کرونا قابل قیاس با تعداد کشته‌های آنفلوآنزا در آمریکا نیست. بر اساس گزارش مرکز مقابله و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) از اول اکتبر 2019 تا 15 فوریه 2020، حداقل 16 هزار آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس جهش‌یافته

3- سومین فرض درباره کرونا، جهش یافته بودن این ویروس است. این اتفاق یک‌بار در سال 2008 رخ داد و ویروس آنفلوآنزای خوکی که در سال‌های 1919-1918 حدود 500میلیون نفر را مبتلا و 50میلیون را به کام مرگ کشید، دچار تغییر شد و در مکزیک و آمریکا قربانی گرفت. این بیماری هرسال در آمریکا چندین‌هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. هر چند بسیاری از دولت‌ها بر این عقیده بودند که لابراتوارهای داروسازی برای فروش بیشتر دارو اقدام به ورود عمدی ویروس ناقل بیماری آنفلوانزای خوکی در جامعه کرده‌اند تا درآمد کسب کنند، اما این ادعا هیچ‌گاه ثابت نشد. درباره ویروس کرونا این احتمال نیز وجود دارد. در میانه دسامبر 2019 که نشانه‌های این ویروس جدید مشاهده شد، آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار رسانه‌ای خود، کرونا را تبدیل به خطرناک‌ترین ویروس جهان و هم‌پایه طاعون سیاه که چندین میلیون نفر را به‌کام مرگ کشاند، ارتقا دادند و توانستند به‌خوبی بر افکار عمومی دنیا اثر بگذارند. اعلام ورود ویروس کرونا به ایران و مرگ چند ایرانی فرصت مجددی بود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری اقتصاد ایران را نیز چون چین تحت‌الشعاع این بیماری قرار دهد. آنها در این زمینه هم تا حدودی موفق بودند و برخی همسایگان ایران که عمدتا در بهداشت و شاخص‌های تشخیص بیماری، بسیار عقب تر از ایران هستند، مرزهای خود را به روی ایران بستند. آمریکایی‌ها اما تصور نمی‌کردند که بالاخره این بیماری با توجه به تعاملات نزدیک پکن و واشنگتن به آمریکا نیز خواهد رسید. کرونا در گام دوم وارد اروپا شد و ایتالیا را درگیر خود کرد.

فوبیای کرونا در اروپا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی را تبدیل به شهرهای غارت زده کرده است. در ایتالیا مردم به فروشگاه‌های هجوم برده‌اند و علاوه‌بر خرید تمام ژل‌های ضدعفونی‌کننده، مواد خوراکی را هم انبار کرده‌اند. در اروپا کشورهای صادرکننده تلاش می‌کنند آمارهای واقعی از تعداد مبتلایان خود را اعلام نکند تا اقتصادشان درگیر با این بیماری نشود.اما کرونا به آمریکا- کشوری که با استفاده از این ویروس یک جنگ چندجانبه و هیبریدی را علیه چین آغاز کرده بود- هم رسید. در مناظرات انتخاباتی دموکرات‌ها اعتراف کردند که هزینه‌های درمان در آمریکا به‌قدری بالاست که 20درصد مردم آمریکا قادر به پرداخت هزینه‌های نسخه خود نیستند و هرسال 500هزار نفر به خاطر هزینه‌های پزشکی ورشکست می‌شوند و 30 هزار نفر به دلیل نداشتن توانایی پرداخت هزینه‌های پزشکی جان‌شان را از دست می‌دهند.

ورود کرونا در کشوری با این مختصات، افکار عمومی را تا مرز نابودی پیش می‌برد. به همین دلیل شامگاه چهارشنبه به وقت محلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای غلبه بر فضایی که دولت و رسانه‌های آمریکایی درباره کرونا ایجاد کردند، در نشست خبری تلاش کرد از ترس عمومی از کرونا بکاهد. او گفت همه کسانی که از مناطق آلوده به کرونا وارد این کشور می‌شوند تحت‌نظر خواهند بود. ترامپ افزود کارشناسان ما در حال ساخت واکسن این بیماری هستند که امیدواریم به‌زودی به آن دست یابند. وی تصریح کرد که پیش از این ورود غیرآمریکایی‌ها از چین ممنوع شده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد خطر کمتر کرونای جدید نسبت به آنفلوانزا اظهار کرد: «سالانه ۲۵ تا ۶۰هزار نفر بر اثر آنفلوانزا در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند.» ترامپ با اشاره به گزارش دانشگاه جان هاپکینز، اعلام کرد آمریکا برای مقابله با این ویروس نسبت به سایر کشورها آماده‌تر است. وی که کوشید وضعیت کووید-۱۹ را در آمریکا تحت کنترل نشان دهد و سخنان هشدارآمیزی مطرح نکند، اما در عین حال مایک پنس، معاون اول خود را مسئول رسیدگی به این مساله معرفی کرد. این در حالی است که پیش از این الکس آزر، وزیر بهداشت آمریکا مسئولیت پیگیری مبارزه با شیوع ویروس کرونا را بر عهده داشت.تغییر مسئول مبارزه با کرونا در آمریکا، نشان از جدی بودن این بیماری در این کشور دارد.

آمریکا تعداد مبتلایان به کرونا را 60 نفر اعلام کرده است، اما روزنامه «مردم» چین چند روز پیش نوشت که «اطلاعات منتشره در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که دولت آمریکا در مورد حقایق و اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در میان مردم این کشور را پنهانکاری می‌کند و اطلاعات شفاف در این زمینه ارائه نمی‌شود.» پال کوترل از جمله کسانی است که یکی از این ویدئوها را منتشر کرده و آورده است: «آمریکا به دلیل اینکه مردم نگران و هراسان نشوند، از افشای اطلاعات خودداری کرده است. کورتل به این بسنده نکرد و از یک منبع از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا نقل کرد: «در آمریکا نزدیک به هزارنفر به این ویروس آلوده شده‌اند، اما اجازه افشای این اطلاعات داده نمی‌شود.» این وضعیت نشان می‌دهد آمریکا به‌عنوان پیشروی جنگ رسانه‌ای درباره کرونا علیه ایران و چین، خود تبدیل به یکی از قربانیان اصلی این بیماری شده است. با توجه به ضعف بیمه درمانی در آمریکا و هزینه‌های بالای درمان در این کشور، باید منتظر ضرر اقتصادی آمریکا از جنگ ادراکی علیه چین بود./1360/