۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۴۴۲۶۳
تولیت مدرسه علمیه مروی:

فلسفه دعا درک «انا لله و انا الیه راجعون» و حقیقت بندگی است

فلسفه دعا درک «انا لله و انا الیه راجعون» و حقیقت بندگی است
آیت الله تحریری با بیان اینکه فلسفه دعا درک انا لله و انا الیه راجعون و حقیقت بندگی است، گفت: انسان به واسطه دعا فقر خود را در برابر غنی مطلق اظهار می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در پیامی صوتی به بیان فضائل ماه رجب پرداخت و گفت: رجب ماه خداوندمتعال است؛ پروردگار در این ماه رحمت‌های بیکران خود را بر بندگانش نازل می کند و الطاف خاصی را نسبت به بندگان بخصوص مومنان دارد.

وی افزود: اولیای الهی در این رابطه سفارشاتی فرمودند تا انسان با توجه به این سفارشات آمادگی دریافت رحمت الهی را پیدا کند، طبق آیات قرآن کریم؛ از اهداف عالیه خلقت آدمی رسیدن انسان به آن رحمت بی کران الهی است.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه خلقت مظهر صفت رحمانیت الهی است، ابراز کرد: هر موجودی که در عالم تحقق دارد ظهور صفت رحمانیت خداوند متعال است منتها برخی از موجودات به جهت آن ظهور کاملتری که خداوند متعال در این وجود دارد مظهریت بیشتری از صفت رحمت خداوند متعال را دارا هستند و انسان از این نوع موجودات است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان مظهر صفات رحمانیت و رحیمیت خداوند متعال است، اظهار داشت: مقصود از صفت رحیمیت همان رحمت خاصه است که خداوند متعال برای انسان قرار داده و آدمی را دارای عقل، اراده، اختیار و ابعاد مختلفی که با این ابعاد مختلف بتواند حرکت استکمالی داشته و خودش را به رحمت بی کران پروردگار متصل کند.

وی ادامه داد: رحمت رحیمیه خداوند متعال ایجاب می کند برای انسان راه و روش گسترده و عمیقی برای سیر الی الله فراهم باشد و آن راه و روش غیر از مسیر دین الهی که به واسطه انبیاء و اولیای الهی به بشر نشان داده شده نیست.

آیت‌الله تحریری با تاکید بر اینکه پیامبراکرم(ص) مظهر رحمت بی‌کران الهی است، بیان داشت: در سایه لطف خداوند متعال به پیامبر رحمت، بالاترین دستورات برای کمال انسان به حضرت محمد(ص) و اولیای الهی داده شد تا انسان با درک و تبعیت از آن دستورات بتواند زمینه های رسیدن به رحمت بی کران الهی را در وجود خود تحقق بخشیده و در عالم دنیا به فعلیت برساند تا کمال ظهور این رسیدن به رحمت بی پایان الهی در عالم آخرت محقق شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه ماه رجب از مظاهر رحمت الهی است، گفت: یکی از اموری که در ماه رجب انسان را به رحمت و کمالات بی کران الهی متصف و متصل می کند مساله دعا است؛ دعا در همه زمان‌ها و مکان‌ها مورد سفارش بوده است.

وی ادامه داد: انسان اگر می خواهد به کمال برسد باید با کمال مطلق ارتباط برقرار کرده و به اقرار کمالات الهی بپردازد؛ انسان به هر میزان به فقر وجودی خود در اوصاف، افعال و غیره آگاهی پیدا کند و به همان مقدار می تواند با اقرار کمالات بی نهایت غنی مطلق به درک ماهیت وجودی خود پی ببرد.

آیت‌الله تحریری افزود: مهمترین فلسفه دعا این است که انسان خداوند را با کمالات گوناگون بشناسد و بخواند و اینکه انسان هیچ یک از این کمالات را ندارد و اگر کمالی داشته باشد از پروردگار بوده و بر او قائم است و در پایان هم که از این عالم جدا می شود به سوی باری تعالی باز می گردد؛ بنابراین محتوای دعاها مبین حقیقت انا لله و انا الیه راجعون است.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: از الطاف الهی به انسان این است که خداوندمتعال اولیای الهی را به سوی ما فرستاد تا ایشان حقایق عالم را در قالب دعا برای ما اظهار و بیان کنند و انسان بتواند با همه وجود آن حقایق را به صورت دعا اظهار کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
انا لله و انا الیه راجعون
0
0