۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۴۴۴۲۴
تولیت مدرسه علمیه مروی:

امید داشتن به خیر مطلق از صفات متقین است

امید داشتن به خیر مطلق از صفات متقین است
آیت الله تحریری با بیان اینکه آخرت برای متقین سراسر خیر است، گفت: پروردگار خیر مطلق بوده و جز خیر مطلق برای انسان نخواسته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته به صورت پیام صوتی به تبیین فضائل ماه رجب پرداخت و گفت: رحمت‌های گوناگون الهی در ماه مبارک رجب سرازیر است.

وی افزود: انسان در این ماه خداوند متعال را با این رحمت‌ها می خواند و زمینه رسیدن و گرفتن آن رحمت ها را با انجام اعمال صالح طلب و تحصیل می کند؛ بنابراین هنگام دعا باید به این نکات توجه شود.

آیت‌الله تحریری درباره دعای رجبیه که بعد از اقامه نماز یومیه قرائت می شود، اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند: ای خدایی که من به او نسبت به هر خیری امید دارم؛ اولا باید مساله امید معنا شود و دیگر اینکه ما بدانیم خیری که حضرت به آن اشاره دارند کدام خیر است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه امیدداشتن یکی از لوازم وجود انسان است، ابراز کرد: خداوند متعال در وجود انسان امید رسیدن به امور مناسب وجودی‌اش را قرار داده لذا این امید است که مبدا حرکات انسان می شود.

وی افزود: هر حرکتی که انسان انجام می دهد که چیزی را به دست بیاورد پشتوانه آن امید است زیرا اولا درک می کند که نیاز دارد دیگر آنکه درک می کند این شی نیازش را برطرف می سازد و آخر امید دارد که با انجام فعالیت به آن چیزی که می خواهد می رسد و تحت کنترل می گیرد در نتیجه نیازش رفع می شود مثل تامین آب برای رفع عطش.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: خداوند امید را در شؤون وجودی انسان قرار داده از این رو امید مربوط به هر امر خیر و نیکی است که مناسب با وجود انسان و مورد انتخاب آدمی باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: انسان نیازهای گوناگونی در زندگی دارد و هر نیاز و امری که مناسب با وجود او باشد خیر است و خداوند متعال امور خیر را در عالم دنیا ایجاد کرده تا آدمی با فعالیت و درک‌ عمیق بتواند آنها را کسب کند.

وی بیان داشت: خیر واقعی و حقیقی آن خیری است که انسان بداند حقیقت آن خیر ثابت است و چون مخلوقات عالم دنیا دائمی نیستند خیر دنیا محدود بوده و مطلق نیست؛ انسان با درک عقلانی به آن آگاهی می رسد که آن حقیقتی که این خیرات نسبی را آفریده تنها او خیر مطلق است. پس آن حقیقتی که انسان شایسته است با او ارتباط برقرار کند تا کمالات واقعی را درخواست داشته باشد خداوند متعال است.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه انسان به صورت فطری خواستار ارتباط داشتن همیشگی با کمالات است، ابراز کرد: موجودات عالم دنیا همیشگی نیستند و انسان نیز در این دنیا ابدی نیست که بتواند خیرات دائمی کسب کند از این جهت خداوند برای انسان یک جایگاه ابدی قرار داده تا با توجه فطری به این جایگاه ابدی به بودن همیشگی امید داشته باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه آخرت برای متقین سراسر خیر است، گفت: خیر واقعی همان خیر مطلق است که مبدا همه خیرات به شمار می رود آن خیری که همه کمالات را دارا و حکیم مطلق است.

وی ادامه داد: همان خیر مطلق انسان را برای ابدیت آفرید تا کمالات خویش را در عالم ابدی ظهور دهد بنابراین آنجه را که از موجودات عالم برای انسان خیر است آن چیزی است که در ارتباط با خدا قرار گیرد و در غیر این صورت از دیدگاه دین آن امر خیر نبوده و شر است.

آیت‌الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: آن چیزی که برای انسان خیر است و انسان به خداوند متعال نسبت به آن امید دارد همان خیری است که خداوند برای او خواسته و چون خداوند خیر مطلق است جز خیر مطلق برای انسان نخواسته است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات