۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۴۴۸۸۰
در کتاب «همه تسبیح تو گویند» بررسی شد؛

تفسیر سور مسبحات

تفسیر سور مسبحات
کتاب «همه تسبیح تو گویند» تفسیر سور مسبحات است که بخشی از درس های تفسیری آیت الله سید علی اصغر دستغیب می باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «همه تسبیح تو گویند» نوشته آیت الله سید علی اسغر دستغیب را منتشر کرده است.

درک معانی و مفاهیم قرآن و استنباط از قران و تدبر در مفاهیم محکمات برای کسانی که به قواعد و ادبیات عربیو  دیگر علوم پایه آشنایی دارن و از تقوای الهی و انوار هدایت برخوردارند، فراهم خواهد بود. لذا تفسیرهای معتبر و وزینی از بزرگان به رشته تحریر درآمده که با مراجعه به آنها تدبر و تفکر در آیات الهی میسر می شود.

عموم اشخاصی که با مبادی و مقدمات فهم معانی و مفاهیم قران آشنایی ندارند، به این گونه تفاسیر رجوع نموده و استفاده می کنند و تدبر و تفکر در ایات الهی برای آنان میسر می شود؛ همانور که عامه مردم در مسائل فقهی به رساله های علمیه مجتهدان جامعه الشرایط مراجعه نموده و با تکالیف شرعی خود آشنا می شوند و به آنها عمل می نمایند.

نویسنده در مقدمه این اثر می نویسد: اینجانب از سال ها قبل، شب های سه شنبه در مسجد الرضا(ع) شیراز با استفاده از برخی تفاسیر معتبر برای حاضران – که از طبقات مختلف و علاقه مند به درس قرآن بوده اند – بحث تفسیر داشته ام. اخیرا بعضی از دوستان پیشنهاد کرد ند بحث های یاد شده جمع آور و منتشر شود. نوشته حاضر اولین بخش آن است که اینک از نظر شما می گذرد و به تفسیر سور مسبحات اختصاص دارد.

مسبحات عبارت از سوره هایی که سرآغاز آنها «سبح لله» یا «یسبح لله» است و به سوره های پنجگانه حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن گفته می شود. در حدیثی از رسول اکرم(ص) نقل شده است که آن حضرت مسبحات را قبل از خواب تلاوت می فرمود و یادآور می شد که در بین آن ها آیه ای است که برتر از هزار آیه است.

تفسیر سور مسبحات

ساختار کتاب:

این اثر در پنج بخش بر پایه تفسیر پنج سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن تدوین و منتشر شده است.

نویسنده در بخش اول این اثر، به تفسیر سوره حدید به عنوان پنجاه و هفتمین سوره قرآن کریم پرداخته که در جزء بیست و هفتم این کتاب آسمانی قرار گرفته است. این سوره از سوره های مدنی است و 29 آیه دارد و به دلیل آغاز شدن با فعل «سَبَّحَ» جزء سوره های مسبحات است.

نگارنده، تفسیر سوره «حشر» را به عنوان پنجاه و نهمین سوره قرآن کریم، در بخش دوم این اثر تدوین کرده است که 24 آیه دارد و با تسبیح و نیایش الهی شروع می شود و جزء سوره های «مسبحات» به شمار می رود. در این سوره و سوره مجادله به حزب الله وعده الهی پیروزی داده شده است.

مؤلف کتاب «همه تسبیح تو گویند»، سوره صف را از جمله سوره های مدنی می داند که تمام آن در مدینه بر پیامبر نازل شده است که تفسیر این سوره در بخش سوم این اثر منتشر شده است.

نویسنده در بخش چهارم این اثر، به تفسیر سوره جمعه به عنوان شصت و دومین سوره قرآن و از سوره های مدنی پرداخته است.

بخش چهارم این اثر، به شصت و چهارمین سوره قرآن کریم یعنی سوره تغابن می پردازد و علت نامگذاری این سوره به «تغابن» - که یکی از نام های قیامت است – ذکر این نام در آیه نهم این سوره است.

 

برشی از کتاب:

منظور از تکیه زدن بر عرش

در قسمتی از آیه چهارم سوره حدید آمده است که خداوند بعد از خلقت، بر تخت قدرت گرفت گرفت که منظور «عرش» است و عرش در لغت به معنای جسم یا مکانی مسقف است؛ با توجه به این که خداوند جسم نیست و نیازی به تخت روان ندارد، مفسران بر این باورند که این تعبیر، تعبیری کنایی است؛ یعنی خداوند بر آنچه خلق کرده، مسلط است و اعمال قدرت نمی کند. او همیشه زمام امور حکومت و تدبیر عالم را در کف قدرت دارد و وابستگی نظام این جهان مادی و غیر مادی به وجود اقدسش به گونه ای است که اگر لحظه ای این ارتباط گسسته شود، هستی متلاشی می شود.

 

آیا انتظار ظهور لزوم دارد؟

وجود حجت الهی در زمین قواید زیادی دارد که یکی از آن ها تصرف در امور ظاهری است اما آنچه که مهم ترین بخش این وجود است، قوام عالم هستی است.

وجود امام و حجت خداوند برای بقای زمین و اهل آن لازم است، فرقی نمی کند که این حجت الهی غایب باشد یا ظاهر. در هر حالت، مردم از وجود امامشان بهره می برند. علت این که وجود حضرت در زمان غیبت هم برای اه زمین مفید است، آن است که وظیفه امام جه در ظهور و چه در غیبت، هدایت مردم جامعه است که این امر در هر شرایط به دست امام امکان پذیر است و امام خود شخصا این مسئولیت را به انجام می رساند. دیدن امام تنها راه هدایت نیست، زیرا فیض امام در هر صورت دریافت می شود.

مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «همه تسبیح تو گویند» نوشته آیت الله سید علی اصغر دستغیب را در ۵۲۷ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۷۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس قم، چهار راه شهدا، فروشگاه مرکزی مؤسسه بوستان کتاب، و دیگر شعب این مؤسسه در تهران، مشهد و اصفهان و یا به آدرس اینترنتی این مؤسسه به نشانی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۱۱۵۱۱۸۷ و ۰۲۵۳۱۱۵۱۲۵۰ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات