۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۴۶۸۹۷
یادداشت؛

رمضان فرصتی برای بازگشت

رمضان فرصتی برای بازگشت
حضرت رسول اکرم فرمودند: در تقرب عبد به خداوند هیچ امری با فضلیت‌تر از بلند شدن بنده در دل شب نیست. طبق فرمایش قرآن در سوره مزمل؛ عبادت شب، محکم‌تر و پایدارتر است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گاهی خلوت گزیدن به معنای جدا شدن از شهر و دیار نیست، از جامعه فاصله نمی‌گیریم بلکه مدتی کوتاه سر بر آستان آرامش خلوت خویش با معبود می‌گذاریم تا به نهایت رهایی برسیم.

در حدیثی از امام صادق علیه السلام می‌خوانیم که صَاحِبُ العُزلَهِ مُتِحصِّنٌ بِحِصنِ اللهِ وَ مُحتَرِسٌ بِحِرَاسَتِهِ فَیَا طُوبَی لِمَن تَفَرَّدَ بِهِ، کسی که عزلت دارد، داخل شده در دایره خدا است و توسط او نگهبانی می‌شود؛ پس خوشا به حال کسی که برای خدا تنها شد.

این خلوت شدن و رهایی از خویشتن خویش ما را به سلوک می‌رساند تا به جای من و ما از او سخن بگوییم و دوربین توجهات‌مان را از مردم به سمت خویش بگیریم و کمی درباره ایرادات و اشتباهات خود فکر کنیم تا به روشی درست برای تربیت نفس برسیم.

چهل روز تلاش و دوری از گناه

چله گرفتن یکی دیگر از مصادیق خلوت با معبود خویش است، دوری چهل روزه از گناه برکات زیادی را به همراه دارد و اساسا چهل معجزه‌ای دارد و پیامبر فرمود: مَن اَخلَصَ لِلّهِ اَربَعِینَ صَبَاحًا ظَهَرَت یَنَابِیعَ الحِکمَهِ مِن قَلبِهِ عَلیَ لِسَانِهِ؛ هرکس چهل روز عمل خود را برای خدا خالص کند، خداوند چشمه‌های حکمت را از قلب به زبانش جاری می‌سازد. این همان غایت کمال است که یک فرد می‌تواند بدان دست یابد. در آیات قران نیز به چله نشینی حضرت موسی اشاره شده که خود، دلیل مستحکمی بر تایید چله نشینی است؛ وَ اِذ وَاعَدنَا مُوسَی اَربَعِینَ لَیلَهً (سوره بقره، آیه ۵۱)

 

رمضان فرصتی برای بازگشت

 

اعتکاف، دستور دیگری برای جدایی از خلق برای خودسازی است. اعتکاف رادر لغت به ماندن و توقف ترجمه کردند و در اصطلاح اسلامی، اعتکاف یعنی ماندن ۳ روزه در مسجد برای خدا.

در حدیثی از حضرت رسول (ص) آمده که معتکف، گناهان را متوقف کرده و اجری بسان انجام دهنده تمام نیکی‌ها دریافت می‌دارد.

بیت الله الحرام را برای معتکفین آماده می‌کردند

آیات قرآن با اشاره به داستان مرمت کعبه توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) به آن‌ها دستور داده تا بیت الله الحرام را برای معتکفین آماده کنند. در آیه ۳۷ سوره آل‌عمران در وصف حضرت مریم نقل شده که ایشان دائما در محراب مسجد مشغول عبادت بودند.

با وجود همه این اعمال، حضرت رسول اکرم فرمودند: در تقرب عبد به خداوند هیچ امری با فضلیت‌تر از بلند شدن بنده در دل شب نیست. طبق فرمایش قرآن در سوره مزمل، عبادت شب، محکم‌تر و پایدارتر است.

تمام این اعمال، ذیل یک مفهوم می‌گنجد که پیامبر از آن با تعبیر جهاد اکبر نام بردند. جهاد اکبر، همان کمبودی است که امروزه جامعه اسلامی ما را مورد تهدید قرار داده و ضربات محسوسی را برپیکره حکومت اسلامی وارد آورده است. /882/ 704/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
ما شما رو دعا کردیم.شما هم ما رو از دعای خیرتون فرموش نکنید
6
0
رضایی مهر
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
خیلی خوب و مبسوط بود.
با تشکر از شما
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
این ویروس کوچک، سیاست وحشتناک نئولیبرالیستی سرمایه داری را به عنوان رشد اقتصادی لجام گسیخته، گسترش ویرانی زمین و مصرف گرایی، و نابرابری عمیق بین توده مردم (بنا بر آکسفام ۲۶ نفر از میلیاردرهای دنیا بیش از ۵۰ ٪ از مردم دنیا ثروت دارند) را مشخص و برجسته کرده است.
5
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
این خانه نشینی می‌تواند فرصتی خوب برای تزکیه نفس باشد
4
0
سماواتی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
ماه رمضان فرصت خودسازی است...
انشاالله غافل نباشیم
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
کرونا فرصت حضور در مجامع را از ما سلب کرده است
4
0
طرح تفسیر قران رهبری
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
اگر خبرگزاری رسا برای حمایت از کاری که در خبرگزاری فارس شده است، قد علم کند واقعا ماه مهمانی خدا تکمیل می‌شود.
خداوند به عنوان میزبان یک برنامه عالی و فوق العاده‌ای را برای مهمانان خود تهیه کرده است
حمایت از طرح تفسیر قران رهبری در ماه رمضان
1
0