۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۴۷۱۸۸
به همت انتشارات کلبه شروق قم و استاد خسروشاهی منتشر شد؛

کتاب «سیاست حسینی، وحدت و بیداری اسلام و سوسیالیسم» آیت الله کاشف الغطاء

کتاب «سیاست حسینی، وحدت و بیداری اسلام و سوسیالیسم» آیت الله کاشف الغطاء
محور اصلی این کتاب، ترجمه دو خطبه و سخنرانی تاریخی و چند مقاله آیت الله کاشف الغطاء در مؤتمر پاکستان و... است.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «سیاست حسینی، وحدت و بیداری اسلام و سوسیالیسم» نوشته آیت الله محمدحسین کاشف الغطاء با مقدمه و ترجمه استاد سید هادی خسروشاهی به همت انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

کتاب «سیاست حسینی» از شش بخش تشکیل شده است: ۱. مقدمه استاد خسروشاهی (سیاست حسینی و دیدگاه‌ها)؛ ۲. سیاست حسینی (پاسخ به سؤالی از عراق)؛ ۳. سیاست حسینی (پاسخ به سئوالی از آمریکا)؛ ۴. خطبه تاریخی: وحدت و بیداری؛ ۵. بلای استعمار و کشتی نجات؛ ۶. سوسیالیسم یا اشتراکیت در اسلام.

محور اصلی این کتاب، ترجمه دو خطبه و سخنرانی تاریخی و چند مقاله آیت الله کاشف الغطاء در مؤتمر پاکستان و... است و مترجم تلاش دارد مخاطب فارسی زبان با دیدگاه‌های ایشان در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی جهان اسلام بیشتر آشنا شود.

استاد خسروشاهی در مقدمه کتاب می‌نویسد که حدود شصت سال پیش، در سال ۱۳۷۶ ق (۱۳۳۵/ ۱۳۳۶ ش)، این کتاب را ترجمه کرده و به همت کتابفروشی سروش تبریز به چاپ رسانده است. استاد خسروشاهی پیش از این کتاب «پژوهشی درباره انجیل و مسیح» (ترجمه: التوضیح فی بیان ما هو الانجیل و من هو المسیح) این عالم برجسته دوران معاصر مقیم نجف را ترجمه کرده بود.

استاد خسروشاهی بر نخستین چاپ این کتاب ـ حدود شصت سال ـ مقدمه طولانی که پیش نوشتند که دورنمایی از اندیشه‌ها و دغدغه‌های ایشان در دوران جوانی و یکی از منابع اندیشه سیاسی ایشان است. ایشان در بخشی از مقدمه کتاب می‌نویسد: «وضع کنونی مسلمین جهان به قدری رقت‌آور است که هر مسلمانی اگر در علل پیدایش این وضع دقیقاً بررسی کند، می‌بیند برای اصلاح اوضاع حادّ ضد دینی فعلی خود جز یک جنبش حادّ دینی، هیچ کاری و امری، هیچ موعظه و نصیحتی، تأثیری نداشته و وضع را به حد اعتدال در نخواهد آورد.» (ص ۳۱)

بخش اول کتاب متن ترجمه «سیاست حسینی» آیت الله کاشف الغطاء است. در این بخش آیت الله کاشف الغطاء به سئوالی از یک منتقد عراقی اهل ناصریه جواب می‌دهد. در این بخش به این سئوال و شبهه پاسخ داده می‌شود که چرا امام حسین (ع) با علم به کشته شدن خود و اسیری خانواده، راضی شد خانواده‌اش را همراه خود ببرد و دشمنان به عائله‌اش تعرض کنند و هتک حرمت شود. عناوینی، چون هدف امام حسین (ع) چه بود؟، سیاست حسینی، در طی راه چه گذشت، مجلس یزید، خطابه زینب کبری (س)، خطبه دیگر زینب کبری (س)، زینب کبری (س) در مجلس یزید و پس از واقعه کربلا در این بخش می‌آید.

بخش دوم این کتاب، پاسخ آیت الله کاشف الغطاء به پرسشی از میشیگان آمریکا درباره رساله «السیاسه الحسینیه» است (که در بخش اول کتاب آمده) و این منتقد آمریکایی پرسش‌های جدیدی از محتوای پاسخ اولیه ایشان استخراج می‌کند و می‌پرسد و این عالم به این سؤالات جدید پاسخ می‌دهد.

بخش سوم کتاب «خطبه تاریخی؛ وحدت و بیداری» خطبه تاریخی آیت الله کاشف الغطاء در مؤتمر جهانی مسلمانان در کراچی پاکستان (سال ۱۳۳۰ شمسی) است. آیت الله کاشف الغطاء در این سخنرانی، مردم مسلمان را بر ضد سیاست‌های استعماری و امپریالیستی خونخوار اسلام و مسلمین دعوت کرده است. در این بخش زندگی و اندیشه‌های آیت الله کاشف الغطاء به تفصیل بیان می‌شود (حدود ۱۲ صفحه) و جالب اینکه ترجمه این سخنرانی را آقای جلال‌الدین فارسی در سال ۱۳۳۵ ش انجام داد و در اختیار استاد خسروشاهی قرار داد که با مقدمه ایشان، در تبریز منتشر شد و هم اکنون در این چاپ جدید، در ضمن این کتاب آمده است.

بخش چهارم کتاب، سخنرانی آیت الله کاشف الغطاء در شب ولادت امام علی (ع) در حسینیه محله باب السیف بغداد (در سال ۱۳۶۸ ق/ ۱۳۲۸ ش) است. معظم له در این سخنرانی، به طور مستقیم مسائل اجتماعی و سیاسی مورد نیاز جوامع اسلامی را صریح و شفاف مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و افکار توده‌های مردم را روشن می‌سازد. کشتی نجات، فرهنگ استعماری و قرآن راه سعادت از عناوین اصلی این سخنرانی مختصر است. در بخشی از این سخنرانی آمده است؛ «بر شما باد قرآن! قرآن را سرمشق وحدت عربی و وحدت اسلامی قرار دهید و از اختلافات مذهبی و فرقه‌ای بپرهیزید و هر فرقه‌ای بدون جنگ و جدال، در مسائل فرعی به مقتضای مذهب خود عمل کند. (ص ۱۶۲)

بخش آخر کتاب هم ترجمه مقاله «الزکاه و الاشتراکیه الصحیح و التعاون فی الاسلام» آیت الله کاشف الغطاء است که با عنوان «تعاون در اسلام، زکات و سوسیالیسم» به همت استاد خسروشاهی ترجمه شده و پیش از آن به عنوان رساله کوچک و مستقلی منتشر شده است.

مشخصات

چاپ اول کتاب «سیاست حسینی، وحدت و بیداری اسلام و سوسیالیسم» در ۱۹۲ صفحه، قطع رقعی، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۰۰۰۰ تومان عرضه شده است. برای تهیه این کتاب و مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می‌توانید در قم به فروشگاه کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران و یا سایت‌های مرکز بررسی‌های اسلامی (www.iscq.ir) و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا فروشگاه‌های بوستان کتاب تماس بگیرید.
ارسال نظرات