۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۴۷۴۵۱
معرفی کتب مهدوی(۴)؛

آیین انتظار؛ خلاصه مکیال المکارم

آیین انتظار؛ خلاصه مکیال المکارم
کتاب آیین انتظار خلاصه‌ای از کتاب مکیال المکارم است که مشتمل بر علل و فوائد و نتایج دعا برای حضرت ولی‌عصر و نیز وظایف دیگر ما نسبت به آن حضرت می‌باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات جمکران کتاب «آیین انتظار، خلاصه مکیال المکارم» را به همت واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران روانه بازار نشر کرد.

کتاب گران‌قدر «مکیال المکارم فی فوائد الدعآء للقائم علیه‌السلام» نوشته دانشمند بزرگوار و عالم پرهیزکار حاج سید محمدتقی موسوی اصفهانی قدس سره توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید مهدی حائری قزوینی - دام توفیقاته - به فارسی ترجمه شده است.

آنچه در پیشِ رو دارید، خلاصه‌ای است از این کتاب، که مشتمل بر علل و فوائد و نتایج دعا برای حضرت ولی‌عصر - ارواحنا له الفداء - و نیز وظایف دیگر ما نسبت به آن حضرت می‌باشد. با توجّه به اینکه کتاب مکیال المکارم تقریباً استدلالی است، سعی شده تمام دلایل عقلی و نقلی مربوط به بحث ذکر شود، و اینکه در بعضی موارد دعاهای طولانی در آن آمده است و این باعث حجیم شدن آن گشته بود، لذا برای اینکه کلیه عاشقان حضرت بتوانند از مطالب نفیس این کتاب استفاده نموده و از جواهرات آن توشه برگیرند، این کتاب را تلخیص نمودیم.

قابل ذکر است که در این کتاب، سعی شده مطالب به همان صورت اصلی حفظ شود و فقط مقداری از حالت استدلالی خارج گردد، به همین منظور در مطالب مورد بحث، معمولاً به آوردن چند روایت اکتفا و از آوردن دعاهای طولانی خودداری کرده و فقط به ذکر منابع آن بسنده نمودیم.

امید است این اثر مقبول درگاه خداوند متعال و حضرت ولی‌عصر - ارواحنا له الفداء - قرار گیرد، و برکات معنوی آن به روح پرفتوح بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی قدس سره و شهدای والامقام انقلاب اسلامی اهدا می‌گردد.

ساختار کتاب

کتاب به هشت بخش تقسیم شده است که عناوین آن بدین شرح است:

بخش اول: شناختن امام زمان (عج) واجب است

بخش دوم: اثبات امامت حضرت ولی‌عصر (عج)

بخش سوم: قسمتی از حقوق و مراحم آن حضرت (عج)

بخش چهارم: ویژگی‌ها و جهاتی که در امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هست و مایه لزوم دعا برای آن حضرت است.

بخش پنجم: نتایج دعا برای فرج

بخش ششم: اوقات و حالات تأکید شده برای دعا

بخش هفتم: چگونگی دعا برای تعجیل فرج امام عصر (عج)

بخش هشتم: تکالیف بندگان نسبت به آن حضرت (عج)

آیین انتظار؛ خلاصه مکیال المکارم

برشی از کتاب

نتایج دعا برای فرج

هدف اصلی در این بخش این است که هرچه خوبی و ثمره و فایده مهم بر مسأله تعجیل فرج مولی صاحب‌الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشریف - مترتب است، اینجا بیاوریم، البته نمی‌توان گفت که فواید این دعا منحصر در همین مطالبی است که می‌آوریم، بلکه چه بسا اضافه بر آنچه آورده‌ایم، مطالبی یافته شود.

امّا قبل از اینکه به ذکر این نتایج بپردازم، لازم می‌دانم شبهه‌ای که ممکن است به نظر بعضی افراد برسد، را جواب بدهم.

ممکن است برای بعضی توهّم شود که چون امام زمان علیه‌السلام وسیله رسیدن برکات به مخلوقات است، بنابراین از مردم بی‌نیاز و مستغنی است، بنابراین چه نیازی به دعای مردم هست؟

به این توهّم به چند وجه پاسخ می‌دهیم:

الف) اینکه دعای ما برای آن حضرت از باب هدیه شخص حقیر فقیری به رادمرد بزرگواری است، و تردیدی نیست که این نشانه نیاز این فقیر به بخشش آن بزرگ است و این شیوه بندگان نسبت به ارباب می‌باشد.

چه خوش گفته‌اند:

به عیدی مورچه ران جرادی

نمودی هدیه از بهر سلیمان

چه خوش گفتا که قدر خویش هرکس

نماید هدیه‌ای تقدیم سلطان

ب) چون تأخیر ظهور مولای ما صاحب‌الزمان علیه‌السلام به سبب موانعی است که از ناحیه خود ما سرچشمه گرفته، بر ما است که از خداوند متعال برطرف کردن آن موانع را بخواهیم. پس دعا کردن برای تعجیل فرج امام عصر علیه‌السلام در حقیقت دعا برای خودمان و سودمند به حالمان می‌باشد. خود آن حضرت هم به این معنی اشاره فرموده. در توقیعی از آن حضرت آمده است: «و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شما است». (299) و این اشاره به بی‌نیازی آن حضرت علیه‌السلام از ما می‌باشد.

ج) تردیدی نیست که امامان علیهم‌السلام - به‌مقتضای وضع انسانی خود - به بیماری‌ها و غم‌ها و اندوه‌ها دچار می‌شوند که برای رفع آن‌ها وسایلی است که برخی از آن وسایل از اهل ایمان ساخته است، و از مهم‌ترین وسایل دفع بلا و گرفتاری، جدیت و اهتمام در دعا کردن و از خدا خواستن است.

اکنون به بیان آثار و فواید و ویژگی‌هایی که بر دعا کردن برای تعجیل فرج مترتب است، می‌پردازیم:

1 - عمل به فرموده امام علیه‌السلام در توقیع

در توقیع شریفی که از آن حضرت روایت شده، چنین آمده است: «و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شما است».  قبل این گفتار چنین است: و امّا علّت آنچه از غیبت واقع شده، پس خداوند - عزوجل می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْی آءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُوءْکُمْ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید سؤال نکنید از چیزهایی که اگر برایتان افشا شود، به ضرر شما است.

به‌درستی که هیچ یک از پدرانم نبودند مگر اینکه بیعتی از طاغوت زمانش بر گردنشان قرار داشت، و حال آنکه من هنگامی که خروج می‌کنم، هیچ کدام از طاغوت‌ها بر گردنم بیعتی ندارند. و امّا نحوه بهره‌وری از من در دوران غیبتم همانند بهره‌وری از خورشید است هنگامی که ابر آن را از دیدگان پوشانده باشد. و من البتّه مایه ایمنی اهل زمین هستم همچنان که ستارگان مایه ایمنی اهل آسمانند، پس از آنچه برای شما فایده‌ای ندارد می پرسید، و برای آگاه شدن از آنچه تکلیف ندارید خود را به‌زحمت می ندازید، و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شماست، و سلام بر تو ای اسحاق بن یعقوب و بر هرکه پیرو راه حق باشد».

موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران کتاب آیین انتظار، خلاصه مکیال المکارم نوشته واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران را در ۲۲۷ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات